Pudel till agility?

D

Dogz_Love

Hej!
Jo jag har varit inne lite på rasen dvärgpudel och undrar om det är någon som äger en sån som kan svara på lite frågor:

1; Hur är dem i sättet? Är dem väldigt livliga av sig eller?
2; Hur går det på agility planen? har hört att dem gillar att hoppa och kan vara lite svåra att lära in kontaktfältet stämmer det?
3; Är dem kräsna av sig?
4; är dem enmanshundar? Eller är det familjer dem gillar?
5; hur är dem mot andra djur?
6; gillar dem att bada?
7; Vad behövs till pålsvården? hur lång tid tar det ungefär att borsta och fixa med en lammklippthund?

Väldigt tacksam för svar:laugh:

Sv: Pudel till agility?

Jag har två,en toy och en dvärg.

Båda är mycket glada och pigga, och enkla hundar.
Även väldigt lättlärda precis som rasen är känd för:)

Jag tränar agility med bägge, den ena har jag gjort det med i några år, och den unga har jag börjat nyligen.
Båda älskar det, men ja dom ÄR studsiga =D¨
KOntaktfält är ju bara att träna in precis som allt annat, dom lär sig fort.

Båda har dock tyckt att gungbrädan har varit läskig, men har gärna sprungit i full fart upp på a hinder och balanshinder=D

Mina hundar är inte kräsna, äter torrfoder och färskfoder, och allt möjligt godis som belöning, allt från levergodis till korv, dom tycker även om att belönas med boll.

Dom är varken reserverade eller överförtjusta i människor.
Enmanshundar skulle jag inte kalla dom, men det är mig dom lyssnar på och följer, även om någon står och lockar dom med boll/godis.

Min ena hund simmar någon enstaka gång, den andra går bara i med tassarna:)
Bada/dusha i badkar går bra, skötsel, viktigt att vänja dom vid badning/klippning/kloklippning /pyssel tidigt=)

DOm behöver både badas och klippas oftare än dom flesta ansdra raser.
Pälsen blir lätt skitig och tovig om den är lång.

Jag har mina kortklippta året runt:)
Klipper 3-4 ggr om året,pälsen växer fort.

Enligt min uppfödare ska dom klippas var 8e vecka.

Det tar inte lång tid att klippa dom, jag lämnar in till en uppfödare, hon klipper en hund på 1-1,5 tim.

Ingen avancerad klippning då, utställningsfrillor verkar kunna ta en hel dag:)

Andra djur?

Mina har aldrig haft problem med andra djur, är utmärkta stallhundar ,bara dom hålls nerklippta=D

Dom är ofta med ut och rider kortare svängar ,och är lugna och försiktiga med hästarna, och har alltid varit det.

Jag har en dvärgpudel och det är helt rätt ras för mig. Den är en ras som mr bra av att röra sig mycket och få hjärnstimulans. Ingen hund som bara ska gå runt kvarteret utan de tycker om att få göra av med sin energi. Jag tycker man ser alltför många understimulerade pudlar¨. Man får inte glömma att det är en pigg ras.

1; Hur är dem i sättet? Är dem väldigt livliga av sig eller?
Min hund är pigg och glad. Han älskar att röra sig när vi är ute. Inne är han lugn och varvar fort ner. Jag tror det är mycket vad man lär dem och om de får den stimulans de behöver så är de lugna därefter.

2; Hur går det på agility planen? har hört att dem gillar att hoppa och kan vara lite svåra att lära in kontaktfältet stämmer det?
Jag har tränat agility med min hund och har ÄLSKADE det. Dock är han helt för snabb för mig, det är inte lätt att hänga med;). Det är härligt att se en pudel på agilitybanan för de flyger över hinderna:laugh: Kontaktfältet går att lära in.
3; Är dem kräsna av sig?
Min hund var tidigare mycket kräsen. Han åt ibland bara en gång om dagen. Men sen han började på kortison så älskar han allt och är ett matvrak. Överlag är pudeln inte känd för att vara så matglad utan ganska kräsen av sig. Det gäller att inet skämma bort dem från början och börja blanda i massa annat i maten för att få dem att äta, det kommer dem lätt ihåg.
4; är dem enmanshundar? Eller är det familjer dem gillar?
Min hund har blivit mer mammig med åldern. Han har inga problem att vara utan mig när jag inte är med men om jag är där så har han hela tiden koll på var jag är. Jag har med honom i stort sätt överallt och hade det redan från början så han är van vid att vara runt folk och anpassar sig fort och går och lägger sig.
5; hur är dem mot andra djur?
Min hund är snäll mot andra djur. Han vill gärna jaga fåglar om han får.
6; gillar dem att bada?
Han ÄLSKAR att bada.
7; Vad behövs till pålsvården? hur lång tid tar det ungefär att borsta och fixa med en lammklippthund?
Jag har min hund i en blandning mellan T60 och babylejon. Jag kammar igenom noggrannt ca 2-3 gånger i veckan lite beroende på väder. Badas med ca 2-3 veckors mellanrum även här beroende på väder. Klipps ca var 4-5 vecka. Nos och tassar klipps var 2-3e vecka.

Jag har två dvärgpudlar, båda har provat på agility och tyckt det var roligt. Jag klarar inte av springandet, så jag satsar på rallylydnad med den ene i stället.;)

Pudlar är clowner och divor som gillar uppmärksamhet. Väldigt smarta och duktiga på att fostra sina människor. Min ene pudel är lite Tjuren Ferdinand, han sitter hellre och luktar på blommorna än jobbar med matte, men den andre tycker det är kul att jobba. "Vanlig" lydnad fungerade inte, när jag gått tio steg var han uttråkad och ville göra något annat. Rallylydnad är perfekt, på tio steg har man två stationer. :)

Jag klipper mina pudlar själv, rakar nos, haka och tassar och fixar resten med sax. Den ene har förenklad lammklippning, den andre förenklad babylejon. Uppfödaren har visat, sen har jag läst på och övat. Pudelpäls växer som ogräs, så det gör inget om det blir ojämt i början. (Och det blir det:angel:)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 920
Övr. Hund Jag skulle gärna vilja ha lite tankar och råd från er erfarna hundmänniskor. Vår familj har börjat fundera på att skaffa hund och jag...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 803
Övr. Hund Kom och tänka på detta nu när jag på kvällen hjälpte pappa att scanna in gamla dia-bilder. Jag känner normalt sett obehag inför riktigt...
Svar
15
· Visningar
3 323
Senast: iNHALE
·
Övr. Hund Hej! Jag är en 12:årig tjej som längtar ihjäl sig efter en hund. Jag har ungefär 2000 kr sparat och sparandet tar sig. Jag har alltid...
Svar
18
· Visningar
2 313
Senast: Ferrari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka