Pudel (eller vilken ras?)

Sparrisen123

Trådstartare
Jag var på promenad med hunden och funderade lite på vilken hundras som skulle passa in i vår "flock". Jag tänkte att jag vill ha en hund som är i mellanstorlek, 15-25 kg + - några kilon. Pigg och aktiv men ändå lugn i huvudet, ingen (väldigt liten) jaktinstinkt och inte en vallhund. Den ska vilja samarbeta med sina människor men får gärna tänka själv också. Hänga med på promenader och ridturer, träna lydnad på hobbynivå, kanske prova lite freestyle, rallylydnad eller agility, lägga något spår ibland, umgås och leka med hunden jag redan har osv. En lagom aktiv sällskapshund helt enkelt :)

När jag som bäst gick där och försökte komma på passande raser (de flesta var för små, för mycket jakt, för lata etc.) så träffade vi en man som var ute och gick med sin pudel. Som om han läst mina tankar (;)) berättade han glatt att pudlar är pigga och aktiva hundar, hans brukade följa med på ridturer och gå långpromenader. Han berättade också att de överlag har ett lugnt psyke men ändå är vakna och väldigt sociala.
Alltså: Han beskrev den hund jag tänker mig i framtiden :idea:

Vad säger ni? Är pudel rätt? (Och läste mannen mina tankar? :D)
Vilken/vilka andra raser kan stämma in på beskrivningen?

Sv: Pudel (eller vilken ras?)

Kan inte tillräckligt om pudlar för att säga säkert, men ja, den skulle nog passa. En mellanpudel.
Eller en lagotto kanske.

Hänga med på promenader och ridturer, träna lydnad på hobbynivå, kanske prova lite freestyle, rallylydnad eller agility, lägga något spår ibland, umgås och leka med hunden jag redan har osv. En lagom aktiv sällskapshund helt enkelt

Låter precis som en pudel! De ställer upp på det mesta, bara de får vara i centrum. Pudlar är clowner och divor av naturen. :love:

Pälsen avskräcker en del, men med en vettig trimmer kan man hålla en snygg kort vardagsfrisyr.

Låter som att pudel kan passa, ja. Tillsammans med en bunt andra raser.

Pudel var ett alternativ när jag köpte ny hund, mina krav såg ut ungefär som dina.

Tillsammans med en bunt andra raser.

Som till exempel...?

Alla: Kul att pudel verkar passa in på kraven, så lustigt sammanträffande att jag träffade på en pudel med husse som gjorde reklam för rasen, precis när jag gick och tänkte på raser :D

Låter som att en pudel skulle passa dig alldeles utmärkt. Det är en väldigt pigg, alert och aktiv ras som, om den får, är med på allt. Tycker livet i allmänhet är skitkul. Jag har aldrig träffat en annan ras som gör mig lika glad som en pudel. Nu är jag fast och det kommer troligtvis aldrig bli något annat än just pudel i varierande storlekar.

De stora är oftare lite lugnare men mognar oxå senare vilket pudeln gör sent över lag. Beroende på individ kan de ha ganska stark jaktinstinkt och på det är impulsiva ( men roliga ) så det bästa är att se till att de aldrig får chansen att lära sig att självbelöna sig med viltjakt. Träna in spår och rikta in hunden på det, många är riktigt duktiga på viltspår. En del behöver mycket passivitetsträning först och främst resten är enkelt som en plätt typ ;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
4 054
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
3 320
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 161
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 622
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring