Puckofråga om tömkörning

Moggie

Trådstartare
Det här kanske är världens dummaste fråga, men min kära häst har kommit på att hon kan slänga svansen över tömmen när man tömkör så fort kräver nåt jobbigt av henne... så måste jag avbryta för att lyfta undan svansen och hon slipper undan för stunden.

Hon är väldigt hög så det är svårt att hålla upp tömmarna högre. Tycker iofs jag har dem rätt högt redan.

Någon som har något bra tips?

Sv: Puckofråga om tömkörning

Om du tömkör i exvis höger varv så gå själv en aning höger om hästen och ha vänster töm över ryggen. Så tömkör jag för det mesta. Inga svängande svansar här inte :)

Världens mest korkade svar:
Varför är det ett problem? Nog för att de kan ha stora tjocka svansar, men så besvärligt är det inte.. Jag hade itne brytt mig om svansen.

Det är ett problem för att jag tappar styrningen när tömmen hamnar under svansen. Min häst är vääääldigt känslig för signaler och jag måste ha helt rakställda tömmar och gå rakt bakom för att hon ska gå på rakt spår (fd travare under omskolning). När hon slänger över svansen så tappar jag kontaken med munnen på den sidan.

Fläta svansen och och ha den uppbunden under tiden du tömkör så kanske det funkar?

Precis min tanke. Omsvansen e ett problem "tar man bort" svansen genom att att fläta/linda upp den. Och volá hästen kan inte lägga svansen över tömmen:idea:

Hästen kan ju låsa tömmen med svansen. Jag körde en häst en gång som gjorde så. Han lade svansen över tömmen och drog iväg. Det var riktigt hårt han höll och jag fick dra som en galning i den andra tömmen för att få stopp ( ganska farligt när man sitter i en vagn)

När du tömkör ska du befinna dig snett innanför hästen dvs snett bakom den på insidan. yttertömen ska löpa från bettringen via den översta ringen i gjorden, då hamnar den över ryggen på hästen och det finns ingen chans i världen att svansen kan knipa runt om tömen. :)

Om hästen inte lyssnar på din kroppsposition utan då går snett, måste du korrigera med tömkörningspisken som pekar mot hästen och lägger den rätt.

Om den är under omskolning och väldigt grön i tömkörningen skulle jag inte bekymra mig om att det inte blir helt rakt i början, utan börja från grunden och visa hästen rätt med din kroppsposition, ytter töm, samt pisken som pekar. resten kommer när hästen fattat vad som efterfrågas.

Senast ändrad:

Jag är fascinerad. Har kört häst i många många år och aldrig lyckats med något sådant. När jag kör/tömkör är tömmen inte ens i närheten av att hamna under svansen så kraftigt att den skulle fastna. Sure, själva taglet lägger sig över ibland, men det är inget problem. Det blåser ju av lika fort igen.

Vad bra ! För det var ingen trevlig upplevelse vill jag lova. Hästen som gjorde så hade gjort det med flera stycken. Dock är det en enskild händelse som aldrig upprepades varken med den hästen eller någon annan under mina 6 år i travstall. Så det tillhör nog inte vardagen för någon.

Vi som sysslat med trav ett tag har nog alla stött på något sådant exemplar.

Höjdaren är när de kniper tömmen med svansen och börjar slå:p

Man går inte rakt bakom vid tömkörning, utan lite snett bakom - och håller hästen rak med töm och pisk. Men som någon annan skrev, kan du inte bara "linda bort" svansen tillfälligt?

Ska du precis börja träna den är det kanske bra att ha tömmarna lägre dessutom - och inte så högt upp.

Om hästen kniper fast med svansroten lär det inte hjälpa att binda upp svansen.
Själva taglet kan ju knappast knipa fast tömmen eller?
Tror det är bättre att ta reda på vad problemet är i grund, varför gör hästen det?
Annars, jobba på tekniken och se över töminfästningen.

Ungefär så blev det. Hästen var dessutom hög som ett hus så vinkeln blev ganska dålig när tömmen skulle väck därifrån. Jag tror att denna specifika häst gjorde det som ett bus. Han såg otroligt nöjd ut med sin bedrift.

KL

Som andra tidigare skrivit så fungerar det jättebra att fläta svansen och även binda upp den om det skulle behövas.

Tycker det är mycket konstigt att flera skriver att man inte ska gå rakt bakom utan på sidan, det är inte alls sant utan det beror helt på vad du själv tycker är bäst och vilken övning du gör på töm osv.

I ditt fall så skulle jag som CK säger testa en svansgaffel.
En del fd travare är "luriga" och har kluarat ut att om man kniper tömmen slipper man jobba.

Jag håller helt och fullt med Mackan! Du slipper både svansproblem och hamnar rätt i din position.

Gå snett bakom utanför sparkavstånd och försök vara snabb, tydlig men mjuk, med att parera hästen t.ex. med yttertömmen om det behövs. Inte helt bra formulerat :p, hittar inte orden, men jag menar på ett ungefär: läs hästen och hjälp den rätt innan den är på väg någon annanstans.

/V

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu under våren har jag gått på ett flertal anställningsintervjuer och även gjort personlighetstester i samband med...
Svar
4
· Visningar
1 955
Senast: cewe
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 538
Senast: AlmostEasy
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
29 838
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar