Puckade hästmänniskor...

Jettan

Trådstartare
Jag har hållt på med hästar hela mitt liv och under åren som gått har man ju träffat på både den ena och den andra idioten....:grin:

Senaste historien är en bekant till mig som lagt upp ett klipp på fb där hen sitter upp på en 1-åring. Hästen är en travare och de flesta travare är ju gudomligt snälla, de är ju också i regel välhanterade och vid det här laget är de flesta 1-åringar tömkörda och en del är redan i vagn. Så hästen står snällt stilla och säger ingenting. Människan är dessutom lätt som en fjäder... hursom helst så är jag av åsikten att man INTE rider på 1-åringar oavsett om hästen är snäll eller om man väger lika mycket som en 12-åring, saker kan hända och då har man förstört en häst för livet.... Såna här saker berättar denna människa om att hen gör vitt och brett och jag blir varje gång lika arg och förvånad över hur man kan vara så puckad (och jag har naturligtvis talat om det också). Jag tycker också att det är konstigt att ingen annan verkar reagera, visserligen rör jag mig inom travsporten där man kanske inte har lika god kunskap om ridning som jag som kommer från ridsidan.

Detta är vad jag stör mig på just nu och kände för att skriva av min ilska lite...:crazy:

Vad är det värsta ni har varit med om?
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Folk som inte äger stall, men två hästar. Hästarnas stall var utanför garaget, med diverse bråte som väggar. Samma tjej tog två kompisar, hoppade upp på hästen alla tre, och galopperade längs den asfalterade cykelvägen. Utan hjälm och barfota, dessutom. Jag vet inte hur många gånger deras hästar kom lösa och sprang hem till oss eller något annat stall. Sen erkände de inte att deras hästar varit lösa och trampat upp någons (deras grannars...) trädgård, utan skyllde på oss andra hästägare...:devil:

De fick ganska snabbt dom för lindrdig vanvård av häst. Fast lika knäppa är de fortfarande. De brukar rida på byns gräsplan (fotbollsplan) och det gör ju inte knattelagen speciellt glada.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

I detta klipp bara sitter. Inget händer ju, men det är ju så korkat ur så många synvinklar... Det hela sker också på ett så puckat sätt, ingen hjälm, ingen som håller hästen, I stallet... ja, man får väl tacka gud att hästen är snäll... Skulle ju kunna sluta riktigt illa för alla inblandade om hästen plötsligt får panik och börjar slå....:grin:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det värsta jag har varit med om är folk som har kunskap och förståelse men fullständigt skiter i det.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

kl*

Jag tycker det är jävligt idiotiskt när man trillar av pga dålig balans och sedan när man rest sig upp och fångat hästen tar pisken och rappar till stackars hästkraken som inte vet vad den gjort för fel :mad:

Tyvärr var det min häst som blev utsatt men den personen har ridit på min häst för sista gången.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Kl

Jag blir illamående när jag ser ryttare ger hästen stryk när det i själva verket är piloten där uppe som antingen rider som en kratta eller ger otydlig information.
I hantering också, att ge hästen stryk när det inte förstår.

Jag brukar tänka att det är fegt att sparka på den som redan ligger..
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det värsta jag sett var när en tjej (12-13 år vid tillfället) blev avkastad/ramlade av en ponny och när hon och hästen kom tillbaka till stallet och berättade att hon åkt av till sin syster så tar systern (äldre, kanske runt 20 år) upp en hö gaffel som hon viftar med framför ponnyns ansikte samt snärtar till den på mulen med högaffeln. Misshandel på alla sätt. Kommer aldrig att glömma det och har ingen respekt för människan. Helt vidrigt.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

det värsta jag varit med om var när jag jobbade i "proffsstall". när jag kom in i stallet såg jag att stalltjejen gick in i boxen och piskade upp en häst fullständigt för att den "hade oavbrutet i flera timmar skrapat med hovarna". Ja hästarna brukade göra det när man kom med foderkärran men denna var tydligen överjävlig. När nämnda häst lade sig ner i boxen genomsvett insåg till och med hon att den hade kolik.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

det värsta jag varit med om var när jag jobbade i "proffsstall". när jag kom in i stallet såg jag att stalltjejen gick in i boxen och piskade upp en häst fullständigt för att den "hade oavbrutet i flera timmar skrapat med hovarna". Ja hästarna brukade göra det när man kom med foderkärran men denna var tydligen överjävlig. När nämnda häst lade sig ner i boxen genomsvett insåg till och med hon att den hade kolik.

Fy faan...!! :mad::(
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det värsta är och alltid kommer att vara när folk är så förbannat fega och inte vågar stå upp för djuren utan kan stå och se på när någon pryglar upp ett djur.Det är för mig en gåta.Hur :devil: kan man sen säg att man är djurvän??
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

+1 på den.

Kommer ihåg en ridlärare (vikarie) jag hade som barn en gång. Jag stod på medellinjen med en ponny och skulle justera stigläder och spänna sadelgjord. Just den ponnyn var ganska nafsig och tjurig, som många ridskolehästar kan vara. Han la öronen bakåt och nafsade efter mig. Då kom ridläraren och slog till hästen i ansiktet med ett dressyrspö!! :(

Han var skitskraj för henne hela lektionen efter det och skyggade så fort han kom i närheten av henne. Fyfan alltså...
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag har hållt på med hästar hela mitt liv och under åren som gått har man ju träffat på både den ena och den andra idioten....:grin:

Senaste historien är en bekant till mig som lagt upp ett klipp på fb där hen sitter upp på en 1-åring. Hästen är en travare och de flesta travare är ju gudomligt snälla, de är ju också i regel välhanterade och vid det här laget är de flesta 1-åringar tömkörda och en del är redan i vagn. Så hästen står snällt stilla och säger ingenting. Människan är dessutom lätt som en fjäder... hursom helst så är jag av åsikten att man INTE rider på 1-åringar oavsett om hästen är snäll eller om man väger lika mycket som en 12-åring, saker kan hända och då har man förstört en häst för livet.... Såna här saker berättar denna människa om att hen gör vitt och brett och jag blir varje gång lika arg och förvånad över hur man kan vara så puckad (och jag har naturligtvis talat om det också). Jag tycker också att det är konstigt att ingen annan verkar reagera, visserligen rör jag mig inom travsporten där man kanske inte har lika god kunskap om ridning som jag som kommer från ridsidan.

Detta är vad jag stör mig på just nu och kände för att skriva av min ilska lite...:crazy:

Vad är det värsta ni har varit med om?

I detta klipp bara sitter. Inget händer ju, men det är ju så korkat ur så många synvinklar... Det hela sker också på ett så puckat sätt, ingen hjälm, ingen som håller hästen, I stallet... ja, man får väl tacka gud att hästen är snäll... Skulle ju kunna sluta riktigt illa för alla inblandade om hästen plötsligt får panik och börjar slå....:grin:

Jag tycker att du överreagerar vilket även syns på dina känslomässiga inlägg..

"Förstöra en häst för livet" ... Ja det kan man göra på många sätt, men att sitta på en häst är nog det mest osannolika i mina öron.
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Fruktansvärt! Tyvärr är det inte allt för ovanligt. Jag var på praktik i ett av de större och mer väl ansedda stallen häromkring och fick mig en upplevelse som jag nog aldrig kommer att glömma. Jag bodde där och hade även min häst uppstallad där. Ridningen gick mycket våldsamt till och hjälptyglar, rejäla tag i kandarstången, sporrsår och spörapp. Det gjorde otroligt ont att se detta.

Värst av allt var när de skulle veterinärbesiktiga en häst inför försäljning och preparerade den med butta kontinuerligt ett par dagar innan fram tills besöket. Behöver nog inte ens nämna att det inte dröjde många dagar förrän jag drog hem igen, fruktansvärd djurhantering...
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

kl

Nu är det bara att vänta på att djurens rätt häst börjar citera ur denhär tråden också:devil:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Det värsta jag har varit med om är folk som har kunskap och förståelse men fullständigt skiter i det.

Samma här. Och något som jag verkligen inte förstår är hur det kan gå ihop att ju högre nivå ryttare är på, desto mindre förståelse för hästars naturliga behov finns. Vadå gå i hage, vadå hästkompisar och inte så sällan är det lite grovfoder och mkt kraftfoder...
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Som yngre jobbade jag i ett försäljningsstall utomlands. En av ägarna var tillsammans med en modell som ville lära sig rida. En av hästskkötarna var behörig att spruta hästar intravenöst så den hästen tjejen skulle rida "pleggades" varje gång så att den skulle vara lugn. Speciellt en gång minns jag då hästen fått lite mycket så den knappt orkade gå då bankade hon ju på den istället för att den var slö...
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

kl

Nu är det bara att vänta på att djurens rätt häst börjar citera ur denhär tråden också:devil:

Får dom gärna göra för min del. Bara bra om det blir uppmärksammat hur illa många hästar behandlas utan att det ses som konstigt. Som någon annan skrev är det ju skrämmande vanligt och accepterat att folk är våldsamma mot sina hästar. :cry:
 
Sv: Puckade hästmänniskor...

Jag tycker att du överreagerar vilket även syns på dina känslomässiga inlägg..

"Förstöra en häst för livet" ... Ja det kan man göra på många sätt, men att sitta på en häst är nog det mest osannolika i mina öron.

Det där gör mig så jävla förbannad! KLART det är känslomässigt inlägg då jag blir ARG när man sitter på en 1-åring!!!! Tycker du att det är ok????

I mina öron låter det som att du aldrig hållt på med hästar, än mindre unghästar, som blir mycket påverkade av allt vi människor gör med dem, som trots att de är gudomligt snälla kan bli rädda och reagera kraftigt. Jag skulle aldrig någonsin köpa en häst om jag visste att någon suttit på den som 1-åring, eftersom jag mycket väl kan tänka mig vilka konsekvenser det kan bli av det, både fysiska och psykiska.

/jettan - med känslor!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 925
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 129
Träning Hej, jag är 18 år och just nu tvivlar jag så mycket på mig själv och min ridning . Mitt självförtroende är inte alls bra just nu och ser...
Svar
12
· Visningar
1 844
Senast: Bonica
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 926
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp