Publikskräck!

N

Nicolina_

En häst på ridskolan (min favorit) har publikskäck! Om någon står nära räcket bler han totalt panikslagen! Jag vill gärna få bort hans skräck, men vet inte riktigt hur, man kan ju låta en åt gången stå nära räcket och sedan gå förbi flera gånger tills det går bra, och sedan öka antal i publiken, men funkar verkligen det, någon annan som haft problem? :confused:

Han är till salu, och jag vill gärna köpa honom, det är bara publikskräcken som är ivägen..:cry:

Sv: Publikskräck!

Det viktigaste är att aldrig rida mitt på "faran". STäll hästen ifrån läktaren, och ev flytta hästen mot det läskiga i en öppna. Att rida 2rätt på" kan ha motsatt effekt:)
Rid på en volt en bit ifrån sargen och gå sedan närmre och närmre...
Man får gå igenom proceduren för jämnan men med tiden brukar det gå bättre och bättre.

Ett annat tips är att bara ha en person som står där, ngn som hästen känner. Den personen kan prata lite med hästen, och när hästen kommer närmre ev berömma med klapp och kanske någon godis.

Det översta har funkat på min pålla iaf:)

Sv: Publikskräck!

Tack så himla mycket!!:bow:
På ridskolan gíck jag ett tag på volt vid läktaren, men det funkade inte jätte bra, iof satt de på läktaren och skrattade åt honom.. det hjälper inte precis.. Men det skulle nog funka om det satt någon där som känner honom mer, och inte skrattar åt honom..

Men är din häst helt fri från läktarskräck nu? Kan du tävla utan att han/hon reagerar på folket på läktaren?

Liknande trådar

Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 524
Senast: Farao
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka