"Psykträning"

R

Rattfylla

\"Psykträning\"

Min häst kan bli lite hysterisk då hon blir lämnad ensam. Men då vi till hösten blir endast 2 hästar och jag har endast den ena (har alltid haft bägge innan) så känner jag att hon måste lära sig att stå inne ensam iaf 1-2 timmar (ungefär så lång tid ett arbetspass kan ta för en häst), för jag kan ju inte kräva av den andra att hon inte får göra nått med sin häst om inte jag är med. Så jag tänkte lite succensivt (stavas?) vänja henne vid att stå inne helt ensam. Först 5 min-10-15-20-30-40-50-60 vad tror ni om den uppläggningen av träning? Hon har en leksak i boxen, och en borste fastsatt på väggen och kommer ha hö att äta på.

Re: \"Psykträning\"

Hästar har ingen tidsuppfattnig...att vänja succesivt är därför meningslöst..det är bara att förlänga "plågan" över många tillfällen.
Jag skulle helt enkelt bara ställa in hästen ensam och arbeta med den andra hästen, finns det bara hjärnceller i hästen så vänjer den sig så småningom. :)

Men den här flickan fick de tufft i början. Första dagen tog vi henne ifrån mamman. Andra dagen tog vi ifrån henne en av hennes nyvunna kompisar. Sen dess blir hon så ledsen när man lämnar henne ensam. Är ju rädd att hon ska skada sig.

Fast du har ju inget annat val...det är ju värre att förlänga pinan, för den andra hästen försvinner ju iallafall :confused:....OCH kommer tillbaka :)

Jag tror inte att det hjälper med träning.
Hon kommer att bli ledsen alla gånger du tar hennes kompis i från henne.Men jag tycker att det ska finnas en lugn person i stallet som kan prata med henne. (om möjligheterna finns) hon kommer att srika tills hon inte får svar.
och se till att hon inte kan skada sig det kommer att ordna sig ska du se.
Jag tror att du oroar dig i onödan. Lycka till. ;)

Att räkna hur lång tid hon står ensam kan du nog skippa. Men däremot tror jag det är bra att träna några gånger innan hon blir helt ensam. Och träningen kan bestå av att nån leder iväg den andra hästen, och så står du kvar hos din häst och pysslar med henne. Då står hon ju inte helt själv de första gångerna, för du finns ju där.

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 835
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 674
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 125
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 706
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar