Pruttande häst

Lycanthrope

Trådstartare
Min nordsvensk har alltid varit väldigt gasig trots olika foder.

Vissa dagar kan det i varje steg puttra ut några liter luft.
Ibland när vi tränar dressyr pruttar hon till rejält och sen går det snabbare :angel:

Var är det som orsakar detta?
Hon mår bra för övrigt, är inte överviktig/underviktig. Är avmaskad.

Får idag fri tillgång på hösilage, men har som sagt alltid varit sån här.

Sv: Pruttande häst

Ja har också en nordis som går och pruttar nästan hela tiden !!
Har också undrat varför:confused:

Jag har en ardenner som är precis likadan, man kan inte göra något med honom förrens han pruttar och det är inte lite som kommer. :confused: Har det något med att göra att det är kallblod och de äter mera??? :D

En häst som pruttar väldigt mycket kan ha angrepp på tarmarna! Altså inälvsparasiter som tagit sig förbi!

En häst som pruttar väldigt mycket kan ha angrepp på tarmarna! Altså inälvsparasiter som tagit sig förbi!

Hur vet om det kan vara sant då?. Träckprov??.
Kan det inte ha med att göra att vissa hästar har snabbare matsmältning än andra precis som vi människor. Finns en del människor som pruttar mera än andra också, bara en tanke :D.

Min pruttade hemskt mkt när han kom till mig, jag gissar pga stressen som alltid blir vid flytt, och foderbytet som blev. Han fick ½ pkt jäst (vanlig bakjäst) i 1 vecka, sedan var han mycket bättre i magen. Pruttar bara normalt nu.

Min Tinker kille har blivit mycket gasig nu när han äter ensilage, men jag tycker inte att det är varken jämnt eller regelbundet.
Dvs vissa dagar ingenting och vissa dagar varje steg. Men jag har kopplat detta till ensilaget.

Min ardenner har nog börjat pruttat mera nu när han äter ensilage. Har nog bara inte tänkt i de banorna :). Men han pruttade ganska mycket innan med ;)

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 761
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 415
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 326
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 207

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka