Prustningar och nysningar

J

JennyPettersson

Hejsan! Jag har en liten fråga, när jag är ute och rider med mitt varmblodssto så brukar hon prusta (nysa) ganska många gånger i rad. jag har hört att det sägs att hästen är avslappnad då, någon som vet om det stämmer?

Jenny

Sv: Prustningar och nysningar

Ja, det kan nog stämma att hästen frustar (inte prustar) när den är avslappnad. Men den kan säkert göra det av andra anledningar också (t ex att den fått något i näsan och är irriterad av det)

När hästen frustar långsamt eller hur man ska säga så rensar hästen kroppen på adrenalin----> avslappning.

Är det många korta så är det oftast spänning-framåtanda eller ibland stress.

Sen som sagt så rensar de ju näsan så också. En annan sak är ju trumpetandet men då varnar de ju andra för fara.

Min häst brukar frusta efter ca 3 minuter när man rider, enligt mig är det ett tecken på att hon slappnar av och är allmänt nöjd med livet samt att det är kul att komma ut. Hon frustar även när man travat på längre sträckor och när man galopperat, frustningen tillsammans med hennes spetsade öron säger ju helt klart att hon är nöjd med livet.:grin:

Tkr hästar kan frusta på lite olika saker, men kanske är lite olika på olika hästar oxå. Vissa frustar ju när de är avslappnade (fast min häst brukar tugga), lr så kan de frusta när de blir upphetsade/rädda. Sen kan de ju även göra "drakblåsningar" när de varnar för nånting...

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 459
Senast: Roxy
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 760
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar