Provtagning utan resultat?

Ryver

Trådstartare
Om kliniken tar både blodprov och nässvabb (heter det så?) för att kolla vad min häst är drabbad av men inte lyckas få fram något provsvar vad det är för typ av virus, ska man ändå betala fullt pris för proverna (1700:-)? Känns ju lite surt att betala för något man ändå inte får reda på....Hur tänker ni?

Sv: Provtagning utan resultat?

Ja, det tycker jag. Veterinären och labbet har ju fortfarande gjort jobbet. Jag har haft min häst inne på två hältutredningar utan resultat, men jag har aldrig funderat på att inte betala.

vänd på det.. ska dom enbart åta sig att testa prover som man vet ger resultat för det är bara dom testerna som dom får betalt för, då behöver man ju inte testa ens, då vet man ju redan vad det är..
och vem vet, kanske dom börjar "hitta på" provsvar bara för att dom ska få betalt om det är så att dom inte får betalt om provet inte visar på något fel..

Ja, det tycker jag. Veterinären och labbet har ju fortfarande gjort jobbet. Jag har haft min häst inne på två hältutredningar utan resultat, men jag har aldrig funderat på att inte betala.

kunde inte sagt det bättre själv, klart man ska betala!

Det var det dummaste jag hört!
Självklart, du kommer inte att slippa betala hur du än gnäller.

Prover kan inte visa allt. Genom nässvabben har man nu kunnat visa att din häst inte lider av något av de virus man testat mot. Det är också en viktig information. Detsamma gäller för ett blodprov - att hästen inte har anemi, en kraftig leukocytos, leukopeni eller trombocytos är också ett svar.

Om du skickar in ett träckprov och hästen inte har mask - ska du då inte betala för det heller?

Jisses.

Jo, självklart ska jag betala räkningen och har gjort det för länge sedan när hon stod på kliniken! Vad jag menar är att det känns konstigt att inte få reda på alls vad det är hon haft... Dom sa att det är inte alltid just de partiklar man vill fastnar på provet och då visar det inget... Hon är nu efter två veckor inte frisk utan är mkt trött vissa dagar så jag vill gärna veta...Tyckte kanske dom kunde ta ett nytt prov om det inte visar något...

Och förresten har det aldrig varit tal om något gnäll!! Ville bara höra hur ni tänker, så det finns ingen anledning att bli otrevlig:mad:

Om du själv går till doktorn för att du har ont i en fot, blir grundligt undersökt med provtagning och allt, och det slutar med att doktorn inte kan säga varför du har ont i foten - ska du slippa betala patientavgiften då?

Sen visar det sig kanske att det är sjukgymnastik och inte medicin som krävs för att foten ska bli bra igen.
Det är kanske något annat som "fattas" din häst?

Klart de kan ta ett nytt prov, men du får vackert betala för det också i så fall. :idea:

Har lagt ut över 5000:- i provavgifter på min fölunge utan att få nåt vettigt svar. Kommer ändå inte undan att betala, så det är bara att öppna plånboken och försöka se glad ut.

Ja, nu ska vi ner och ta fler prover. Som tur är täcker försäkringen nu...

Ett omprov kostar också pengar, labbet måste ha betalt för de analyser de utför. Menar du på högsta allvar att du tycker att det är veterinärens "fel" att det inte gick att odla fram de efterfrågade virusen från nässvabben och därmed ska de betala dina prover med pengar ur egen ficka?

Din häst har väl helt enkelt inte de virus man letade efter. Och de var säkert inte trevliga, så var glad istället! Även negativa resultat är som sagt resultat.

Ingen aning.. Dom misstänker nog inget speciellt virus men hästen blev väldigt dålig(hög feber och mkt snabb andning) för två och en halv vecka sedan och är fortfarande inte helt bra. Verkar trött och hängig. Dom tyckte jag skulle åka in för en återkoll.

Nej, har hon inget av de virusen är det ju bara bra. Veterinären sa dock att hon kan ha det ändå, bara att dom inte råkat få med det i provet typ...
Jag fattar hur ni tänker men tycker bara det känns lite konstigt att ta dyra prover som visar negativt och så kan det igentligen vara positivt ändå...?

Nej, det kan ju kännas taskigt att få den informationen i efterhand. Det hade varit bättre om veterinären redan från början informerat om att det kunde bli ett falskt negativt resultat, då hade du själv kunnat ta ställning till om du ville ta provet.

Blodprovet däremot tycker jag är en självklarhet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 519
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Crossline
·
Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 458
Senast: MiniLi
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 093
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar