Provridning

Ouch. Bra för er, men som spekulant känns det där inte sjysst och är väldigt irriterande faktiskt. Särskilt om man försökt boka in provridning så snart säljaren kan.

:confused::confused:
Självklart blir en provridning inte sällan meddelad inställd då hästen sålts tidigare än just den spekulanten bokats in?
Fattar inte hur en provridning bokad om 4 dagar är en grej att säljaren sen meddelar att hästen är såld dagar innan det besöket ?

Eller vad menar du ?

Ouch. Bra för er, men som spekulant känns det där inte sjysst och är väldigt irriterande faktiskt. Särskilt om man försökt boka in provridning så snart säljaren kan.

Men provrider man inte förrän om 4 dagar, tycker jag man får räkna med att hästen kan bli såld innan. Jag skulle aldrig ha någon kö/turordning på provridningar, utan sälja till den som känns mest rätt. Blev ju väldigt bra i detta fallet att hästen får komma till någon den känner. :)

Men provrider man inte förrän om 4 dagar, tycker jag man får räkna med att hästen kan bli såld innan. Jag skulle aldrig ha någon kö/turordning på provridningar, utan sälja till den som känns mest rätt. Blev ju väldigt bra i detta fallet att hästen får komma till någon den känner. :)

Jag skrev om man provridit så fort det varit möjligt för säljaren. Om man själv dröjt får man ju skylla sig själv.

Jag skrev om man provridit så fort det varit möjligt för säljaren. Om man själv dröjt får man ju skylla sig själv.

Va ?
Om grannen dyker upp eller div schema för säljarens del finns så är det alltså fel att säljaren meddelar att hästen sålts dagar innan provridning skulle ske ?
I TS fall har väl dessutom försäljningen skett på telefon snabbt då det är gamla ägaren som köpt rakt av .
inget konstig att "oucha" sig över finns ? :confused:

Va ?
Om grannen dyker upp eller div schema för säljarens del finns så är det alltså fel att säljaren meddelar att hästen sålts dagar innan provridning skulle ske ?
I TS fall har väl dessutom försäljningen skett på telefon snabbt då det är gamla ägaren som köpt rakt av .
inget konstig att "oucha" sig över finns ? :confused:
Vi har olika åsikt. Om en spekulant är jätteintresserad, och vill provrida så fort det går för säljaren, kan komma samma dag för spekulantens del. Då tycker jag det är osjysst att sälja innan den spekulanten fått komma.

Moraliskt alltså. Sen om andra, inklusive du, inte håller med, det är helt okej.

Vi har olika åsikt. Om en spekulant är jätteintresserad, och vill provrida så fort det går för säljaren, kan komma samma dag för spekulantens del. Då tycker jag det är osjysst att sälja innan den spekulanten fått komma.

Moraliskt alltså. Sen om andra, inklusive du, inte håller med, det är helt okej.

Förstår hur du tänker och håller delvis med. Hade jag varit i den potentiella köparens sits och fått förklarat att provridningen blir inställd då hästen säljs till en tidigare ägare hade jag haft full förståelse för det. Tråkigt, absolut, men jag hade förstått säljaren

Hade säljaren istället låtit mig komma på provridning utan en tanke att sälja till mig hade jag däremot blivit irriterad över slöseriet av min tid och ev pengar också

Ja då har vi som sagt väldigt olika åsikt .ang att komma samma dag osv fattar jag inte ? I detta fallet var tid bokad 4 dagar framöver . Hästen blev såld innan dess och spekulanten meddelades direkt .
Ser inga som helst problem eller omoral ang det .

Ja då har vi som sagt väldigt olika åsikt .ang att komma samma dag osv fattar jag inte ? I detta fallet var tid bokad 4 dagar framöver . Hästen blev såld innan dess och spekulanten meddelades direkt .
Ser inga som helst problem eller omoral ang det .

Ang samma dag etc.
Så om spekulanten är jätteintresserad och kan komma närsomhelst, samma dag om så är, men säljaren inte kan förrän om 4 dagar. Då tycker jag inte det är moraliskt rätt att sälja hästen innan spekulanten fått prova.

Däremot om spekulanten är lika intresserad som ovan, säljaren säger "ni kan komma ikväll om ni vill", men spekulanten säger att "tyvärr kan jag inte förrän om 4 dagar". Då har jag inga moraliska betänkligheter mot att någon annan hinner köpa hästen innan.

Ang samma dag etc.
Så om spekulanten är jätteintresserad och kan komma närsomhelst, samma dag om så är, men säljaren inte kan förrän om 4 dagar. Då tycker jag inte det är moraliskt rätt att sälja hästen innan spekulanten fått prova.

Däremot om spekulanten är lika intresserad som ovan, säljaren säger "ni kan komma ikväll om ni vill", men spekulanten säger att "tyvärr kan jag inte förrän om 4 dagar". Då har jag inga moraliska betänkligheter mot att någon annan hinner köpa hästen innan.
Fast det bästa är väl om hästen kommer till rätt hem? Och det låter det ju som att den gör.

@Alexandra_W men alltså - du tycker du har en skyldighet att nämnda spekulant alltså får prova hästen oavsett om du vet att du vill sälja den till fd ägaren som hört av sig?
Jag fattar inte?
Det är väl betydligt mer oschysst isåfall att dra ut spekulanten på provridning av "moralisk princip" när du vet att du inte kommer sälja till denne? Snacka om respektlöst mot spekulant och total slösande av dennes tid? :confused:

I min värld är det så - att innan handpenning är lagt då har säljaren all rätt att sälja till vem som helst, oavsett vilka som har bokat in provridningar, osv, om inte säljaren har lovat (muntligt eller skriftligt) att hålla hästen. Vi vet alla hur vanligt det faktiskt är att folk inte ens dyker upp på provridningar - och en provridning är ju inte något som innebär att hästen är såld, det finns ju tusen anledningar till varför hästen inte skulle passa köparen när den provridit. Så som säljare skulle jag aldrig hålla en häst bara för att en provridning var inbokad om det kom en köpare som kändes rätt och som betalar det man begärt.

Jag har min till salu nu och skulle aldrig någonsin ha någon turordning, det är bäst hem för hästen som får köpa. Skulle min hästs förra ägare höra av sig och vilja köpa skulle jag sälja direkt trots fler som visat intresse då det skulle vara bäst för hästen.

Tycker det va bra att den blev såld till en gammal ägare som känner till dess för o nackdelar.
Enligt inledningen så va det ju inte bara så att hästen är pigg utan den kan faktiskt resa sig, och det är nåt helt annat. Så ett klart plus att slippa visa den för någon ny. Dessutom hade jag som flera ovan aldrig tagit hänsyn till om flera är inbokade för provridning om rätt person dyker upp innan. Mycket elakare att vara "snäll" och låta alla inbokade rida om jag redan bestämt mig för nån annan. Finns liksom ingen anledning för någon, allra minst hästen.

Jag står på andra sidan och är ute och provrider hästar just nu. För mig är det helt naturligt och inget konstigt egentligen om en häst hinns bli såld innan vi hinner dit för att provrida den. Det är liksom sådant man får räkna med även om jag givetvis kan bli besviken på situationen/tycka det är tråkigt att jag inte hann dit "först", men aldrig att jag skulle tänka mig att gnälla på säljaren för det.

Fast de spekulanterna ville inte ha honom förrän till sommaren ju. Då får man ju inse som spekulant att säljaren hellre säljer till en som vill ha hästen direkt och slippa hålla hästen i flera månader.

Ang samma dag etc.

Jag skulle aldrig, aldrig någonsin sälja häst annat än med fri prövningsrätt, dvs jag väljer vem jag säljer till och när. Ser ingen som helst moralisk skyldighet att inte sälja pga en inbokad provridning om någon jag anser är helt "rätt" för hästen dyker upp och vill köpa. Detta förutsatt, förstås, att ingen handpenning lagts eller köpekontrakt skrivits.

Hej!

Är dags att sälja min ponny, vi har en familj intresserad som min mamma tagit kontakt med. Dem låter supertrevliga och är jätteintresserade, efter ett samtal är provridning bestämd om 4!!! dagar. Vilket är en jätte kort tid för mig, då ponnyn inte blivit riden hårt alls det senaste 2 veckorna och är överpigg och "vild". Han är även redan i sig väldigt pigg och har tendenserna att bli pigg och gärna springa för fort, dem som provrider vet ingenting om det om jag tänkte att de skulle provrida nästa helg, alltså inte dem kommande. Då skulle jag ha inprincip 2 veckor att få honom lugnare.

Hur tycker ni jag skall göra? Det första intrycket är ju jätte viktigt, speciellt då tjejen är mindre än mig så känns det ju lite halvdåligt att jag inte riktigt kan klara av honom :( Tips på hur jag ska göra, tips på hur jag ska lägga upp min träning de kommande och allmänna tips vid provridningen? :)

Jag tycker att det är väldigt rättvist mot spekulanten att se hur hästen är när den inte varit igång - att de även får se de lite besvärligare delarna.
Dessutom bra för dig att se om köparen klarar av ponnyn.

Ponnyn är 22, varit i många svåra situationer. Blev importerad till Sverige knappt inriden 5 åring, skickades till en ridskola som en gosi gos ponny. Skicka elev efter elev till akut, han skulle alltså slaktas. Efter ca 5 ägare, ALLA som har haft svåra problem med honom och fått ta in tränare nästan varje dag. Knappt kunnat hantera honom, ifrån både ryggen och marken.

Skulle du då sälja till en person som är dels yngre än dig själv? Mindre än dig själv? Okunnigare än vad du är, när inte ens du klarar av att hantera ponnyn? Tjejen som köpte honom var det som räddade honom, har följt hans resa i över 10 år. Alltid varit där och stöttat alla hans ryttare på tävlingar, hemma och alltid hjälpt till i ALLA lägen.

Dem som var intresserade skulle även ha honom om 3 månader, medan hon som har köpt honom hämtade honom i helgen. Skulle du då ge din häst som du vill ska få det absolut bästa 22 år gammal, eller riskera och vänta 3 månader. För att senare kanske få tillbaka ponnyn, eller få ett sms efter nått år och säga att dem tänker sälja vidare honom? Tycker man ALLTID, skall tänka på vad som blir bäst för ponnyn/hästen. Speciellt när han nu är såpass gammal och svår :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 345
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar