Provridning

Klaralg03

Trådstartare
Hej!

Är dags att sälja min ponny, vi har en familj intresserad som min mamma tagit kontakt med. Dem låter supertrevliga och är jätteintresserade, efter ett samtal är provridning bestämd om 4!!! dagar. Vilket är en jätte kort tid för mig, då ponnyn inte blivit riden hårt alls det senaste 2 veckorna och är överpigg och "vild". Han är även redan i sig väldigt pigg och har tendenserna att bli pigg och gärna springa för fort, dem som provrider vet ingenting om det om jag tänkte att de skulle provrida nästa helg, alltså inte dem kommande. Då skulle jag ha inprincip 2 veckor att få honom lugnare.

Hur tycker ni jag skall göra? Det första intrycket är ju jätte viktigt, speciellt då tjejen är mindre än mig så känns det ju lite halvdåligt att jag inte riktigt kan klara av honom :( Tips på hur jag ska göra, tips på hur jag ska lägga upp min träning de kommande och allmänna tips vid provridningen? :)

Med inte klara av honom menar jag att han lätt blir pigg och drar iväg, detta är någonting han kan göra ute även om han är igång. Men är ovanligt få han måste gå ofta för att hålla sin energi i styr :D Och blir då lugnare och mer stabil desto oftare han går!

Om hästen är som du beskriver här så är det ärligast att ni också säger det till den familj som ska komma så att de vet vilken typ av häst han är och kan avgöra om han är intressant eller inte. Ni vill väl att hästen ska komma till någon som han fungerar bra hos? Ärligt talat så finns det inget mer störande än när säljaren säger att hästen är si och så och sedan stämmer det inte alls när man kommer dit. Då har man som köpare lagt tid, pengar och energi helt i onödan och det är enormt irriterande. Var ärliga så att hästen kommer till någon som han fungerar bra ihop med. Det finns många som vill ha en piggare typ av ponny och det är ju där han kommer komma till sin rätt :)

Om hästen är som du beskriver här så är det ärligast att ni också säger det till den familj som ska komma så att de vet vilken typ av häst han är och kan avgöra om han är intressant eller inte. Ni vill väl att hästen ska komma till någon som han fungerar bra hos? Ärligt talat så finns det inget mer störande än när säljaren säger att hästen är si och så och sedan stämmer det inte alls när man kommer dit. Då har man som köpare lagt tid, pengar och energi helt i onödan och det är enormt irriterande. Var ärliga så att hästen kommer till någon som han fungerar bra ihop med. Det finns många som vill ha en piggare typ av ponny och det är ju där han kommer komma till sin rätt :)
Dem intresserade vet att han är väldigt pigg och har mycket livsglädje och det var någonting dem var ute efter, men han kan bli galen. Sticka, ställa sig osv om han får något litet ryck som han kan få när han stått ett tag, och eftersom han är hyfsat gammal så blir han även stel och väldigt jobbig. Detta är dock någonting väldigt lätt att få bort och försvinner efter några få ridpass, men somsagt är första intrycket viktigt. :) Jag kan även tillägga att familjen är väl medveten om hans pigghet och jobbigheter ;)

@Klaralg03 det verkar som utifrån din tråd som att ni valt att sälja hästen omgående oavsett om du ridit eller ej senaste tiden ?

Säger som övriga : det är inget eftersträvansvärt att "mörka" hur hästen kan bete sig eller utifrån dina frågor, hitta "trix" att få en bättre visning på hästen på kort varsel om den är oriden .

Om ni är måna om ett bra hem för hästen och rätt köpare/ryttare osv så om inte Annat utifrån omständigheter så precis som du klagar på ang din mamma så lägg inte ut annons innan hästen är väl riden och motsvarar det vill sälja den som ? Ffa till bra ägare ? Om det inte är möjligt så sälj hästen ärligt utifrån det faktumet /statusen .

En sak att ta med sig är just det som sägs - att lägger man hästen på annons får man vara beredd på provridning samma dag typ. De flesta vill inte vänta två v.

Var ärlig med hur han är bara. Att han kan vara stel och bete sig "galet". De MÅSTE få veta det oavsett! Du ska tala om det även om han sköter sig som en dröm, att om han vilat kan han vara såhär och såhär. Jätteviktigt du talar om det oavsett. Annars riskerar du det kommer en hävning tre v efter köp!

Hej!

Är dags att sälja min ponny, vi har en familj intresserad som min mamma tagit kontakt med. Dem låter supertrevliga och är jätteintresserade, efter ett samtal är provridning bestämd om 4!!! dagar. Vilket är en jätte kort tid för mig, då ponnyn inte blivit riden hårt alls det senaste 2 veckorna och är överpigg och "vild". Han är även redan i sig väldigt pigg och har tendenserna att bli pigg och gärna springa för fort, dem som provrider vet ingenting om det om jag tänkte att de skulle provrida nästa helg, alltså inte dem kommande. Då skulle jag ha inprincip 2 veckor att få honom lugnare.

Hur tycker ni jag skall göra? Det första intrycket är ju jätte viktigt, speciellt då tjejen är mindre än mig så känns det ju lite halvdåligt att jag inte riktigt kan klara av honom :( Tips på hur jag ska göra, tips på hur jag ska lägga upp min träning de kommande och allmänna tips vid provridningen? :)

Jag får lite dåliga vibbar med ditt inlägg. Spekulanterna vet inte att du tänkte rida honom "trött" i två veckor innan de får komma och prova?
Känns verkligen inte ärligt.

Jag får lite dåliga vibbar med ditt inlägg. Spekulanterna vet inte att du tänkte rida honom "trött" i två veckor innan de får komma och prova?
Känns verkligen inte ärligt.
Grejen är att hela min familj låg sjuk i en vecka, började sedan rida lite kan efter men jag låg men vintersjukan och hade väldigt ont i magen efter också, somsagt min första häst jag säljer. Så jag tänkte att eftersom han är som han är skulle vi knappt få något intresse. Familjen är medveten om att han inte är i fullt gång, samt att han blir väldigt jobbig om han har stått. Då vi är väldigt måna om vart han kommer så har vi inprincip berättat allt som finns om hono, trots det är familjen ändå intresserad. Tycker bara det inte känns helt hundra om han skulle sticka på provridningen :/

@Klaralg03 det verkar som utifrån din tråd som att ni valt att sälja hästen omgående oavsett om du ridit eller ej senaste tiden ?

Säger som övriga : det är inget eftersträvansvärt att "mörka" hur hästen kan bete sig eller utifrån dina frågor, hitta "trix" att få en bättre visning på hästen på kort varsel om den är oriden .

Om ni är måna om ett bra hem för hästen och rätt köpare/ryttare osv så om inte Annat utifrån omständigheter så precis som du klagar på ang din mamma så lägg inte ut annons innan hästen är väl riden och motsvarar det vill sälja den som ? Ffa till bra ägare ? Om det inte är möjligt så sälj hästen ärligt utifrån det faktumet /statusen .
Då har jag formulerat mig lite fel, vi la ut hästen. Dagen efter fick vi då en intresseanmälan och dem ville komma om 4 dagar. Känns som jag formulerat mig dåligt, han är verkligen inte oriden. Går 5 dagar i veckan och har gjort i ett år, med pauser på 2 veckor under sommaren och på hösten. Familjen är väl förberedda på att han kan vara jobba och kan sticka, samt att han tex kan vara sur i hagen under vinterhalvåret. Men det jag undrade med mitt inlägg var om det inte var för kort varsel, samt hur jag kunde lägga upp mitt schema innan provridningen för att han skulle vara så stabil som möjligt. :)

Då har jag formulerat mig lite fel, vi la ut hästen. Dagen efter fick vi då en intresseanmälan och dem ville komma om 4 dagar. Känns som jag formulerat mig dåligt, han är verkligen inte oriden. Går 5 dagar i veckan och har gjort i ett år, med pauser på 2 veckor under sommaren och på hösten. Familjen är väl förberedda på att han kan vara jobba och kan sticka, samt att han tex kan vara sur i hagen under vinterhalvåret. Men det jag undrade med mitt inlägg var om det inte var för kort varsel, samt hur jag kunde lägga upp mitt schema innan provridningen för att han skulle vara så stabil som möjligt. :)

Jag har åkt och provridit samma dag som annonsen kommit ut vid flera tillfällen. Senaste hästen jag köpte ringde jag på annonsen någon minut efter den hade kommit ut och några timmar senare hade jag köpt hästen med förbehållet att han skulle gå ua genom besiktningen några dagar senare vilket han gjorde och han följde med hem direkt efter besiktningen. Folk som ska dra ut på provridningen släpper jag ganska snart för där blir det ofta krångel. Ska jag köpa häst så vill jag ha hem hästen snarast, jag vill inte behöva vänta i flera dagar på att ens få komma och provrida för då lär det ju ta ett halvår innan den nya hästen är hemma. Det är ju sällan som första hästen man tittar på är den rätta och ska man då vänta i en vecka på varje provtillfälle så tar det enligt mitt tycke orimligt lång tid. Är man inte redo att ta emot spekulanter omgående så får man vänta med att sätta ut annonsen. Det kan gå snabbt eller ta månader att sälja en häst och det måste man vara förberedd på. Säljaren måste vara tillmötesgående om hen vill ha hästen såld. Hästen är ju som hästen är, det är inget du kan ändra på nu utan rid som vanligt så att han visar sitt rätta jag. Då har köparen störst chans att avgöra om det är en häst för dem eller inte.

Ber om ursäkt om jag har formulerat mig dåligt, familjen är VÄL medveten om hans pigghet och "olater". Även att han kan vara grinig under vinterhalvåret i hagen, vi har sagt allt vi kan om honom då han ska få komma till ett så bra hem som möjligt. Jag menar inte heller att han är oriden, utan jag rider honom 5 dagar i veckan varierat. Det var just nu denna sista veckan som vi låg sjuka och så förra veckan har jag försökt starta honom mjukt och verkligen jobbat med att inte han ska bli stel. Jag har säkert fått det att låta som han är värre, det jag menar är att han kan dra iväg i galoppen då och då. Det är det jag inte tycker känns superkul för den nya ryttaren, vi har sagt det till dem att han kan sticka och gärna prova gränserna men säger man till honom så händer inget mer.

Det jag iallafall ville ha fram med inlägget var om det är för kort varsel samt hur jag ska lägga upp mitt schema. :)

Jag har åkt och provridit samma dag som annonsen kommit ut vid flera tillfällen. Senaste hästen jag köpte ringde jag på annonsen någon minut efter den hade kommit ut och några timmar senare hade jag köpt hästen med förbehållet att han skulle gå ua genom besiktningen några dagar senare vilket han gjorde och han följde med hem direkt efter besiktningen. Folk som ska dra ut på provridningen släpper jag ganska snart för där blir det ofta krångel. Ska jag köpa häst så vill jag ha hem hästen snarast, jag vill inte behöva vänta i flera dagar på att ens få komma och provrida för då lär det ju ta ett halvår innan den nya hästen är hemma. Det är ju sällan som första hästen man tittar på är den rätta och ska man då vänta i en vecka på varje provtillfälle så tar det enligt mitt tycke orimligt lång tid. Är man inte redo att ta emot spekulanter omgående så får man vänta med att sätta ut annonsen. Det kan gå snabbt eller ta månader att sälja en häst och det måste man vara förberedd på. Säljaren måste vara tillmötesgående om hen vill ha hästen såld. Hästen är ju som hästen är, det är inget du kan ändra på nu utan rid som vanligt så att han visar sitt rätta jag. Då har köparen störst chans att avgöra om det är en häst för dem eller inte.
Köparna vill ha honom till sommaren, alltså kan dem inte ta honom innan den första juni :) Somsagt är även detta min första häst vi någonsin säljer och jag hade räknat med en längre tid på mig ;)

Jag hade helt enkelt inte försökt rida honom trött utan bara motionerat honom de här dagarna och varvat mellan uteritter och rida för instruktör. En pigg häst med överskottsenergi tröttas bäst ut med huvudgympa och inte fysiskt, målet är ju inte att han ska få träningsvärk utan bara pysa ut lite ånga om jag förstått saken rätt. ;)

Jag hade helt enkelt inte försökt rida honom trött utan bara motionerat honom de här dagarna och varvat mellan uteritter och rida för instruktör. En pigg häst med överskottsenergi tröttas bäst ut med huvudgympa och inte fysiskt, målet är ju inte att han ska få träningsvärk utan bara pysa ut lite ånga om jag förstått saken rätt. ;)
Tack för tipsen! Ska försöka få in en instruktör! :up:

Ärlighet varar alltid längst. :) Tala om för köparna att han är si och såhär just nu och detta kan vi förvänta oss av honom för dagen. Tala om att han kan sticka så de är beredda. Jag vet folk som köpt hästar de fallit av på provridning som de ändå köpt och det har gått jättebra. :D

Våra hästar brukar vi kunna "få ordning på" på fyra dagar även om de vilat och har överskottsenergi :D

På valacken, som är äldre (20) och lite stel och osamarbetsvillig om han inte gått så mycket (tänk bulldozer...), skulle jag rida ett par uppmjukande pass i paddocken med fokus på lydnad, mjukhet och uppmärksamhet (hjärngympa!), och så rida ut i skogen en eller två gånger. Ungefär det man hinner på fyra dagar!

Stoet (11 år), som är dotterns tävlingshäst och har mer "power" än valacken, brukar behöva springa av sig rent fysiskt för att liksom slappna av i huvudet och gå att kommunicera med. Henne skulle jag tagit ut på träningsrunda i våra "galoppbackar" och tagit några galopper där hon får springa så fort hon vill. Då blir hon NÖJD (frustar och sträcker ut heeeela överlinjen i skritt på lång tygel) och efter det gör hon allt man vill! Övriga dagar hade jag nog med henne ridit på bana, varierat mellan "träningsform" och "tävlingsform", fokus på att kunna både länga sig och korta sig, vara både mjuk och explosiv. Och kanske någon lugnare runda i skogen.

Så skulle jag göra för att våra hästar sedan skulle kunna visa upp sig från sin bästa sida, men det är ju inte säkert att det passar din häst - alla är ju olika...

Meningen med provridning är att man ska få se hur hästen är till vardags. Så att rida ponnyn trött vore inte snällt mot spekulanterna. Tycker du ska rida som vanligt fram tills provridningen och sedan visa honom precis som du brukar rida och hantera honom. Fyra dagar tycker jag var lång tid inbokat, lägger man ut annons hade jag räknat med att någon kan vilja komma redan samma dag.

Kan meddela att ponnyn är såld till en utav hans första ägare som känner honom in och ut (hon har följt hans resa i 10 år) har köpt honom. Därav att provridningen är inställd, tack för alla tips iallafall! :)

Ouch. Bra för er, men som spekulant känns det där inte sjysst och är väldigt irriterande faktiskt. Särskilt om man försökt boka in provridning så snart säljaren kan.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 345
Senast: Badger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 678
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar