Provridning

Miljon

Trådstartare
Jag har inte provridit en häst på massor av år, men nu är det dags :nailbiting: Eftersom jag i stort sett aldrig rider andra hästar än mina egna så ska jag erkänna att jag är lite nervös...

Hur lägger ni upp en provridning? Ser ni alltid säljaren rida först, även om ni sett film på hästen?
Jag har provridit ett par hästar. Då har jag kollat start och stopp, galoppfattning i båda varven, flytta för skänkel, skutta några små hinder och om möjligt ridit ut en kort sväng för att se hur hästen beter sig. Är det något mer ni brukar göra, just gällande själva provridningen? Inte hantering eller andra frågor runt om, utan just bara när man sitter på ryggen.
Det känns som att jag glömt något, men jag kan inte riktigt komma på vad det skulle vara.
 
Jag har inte provridit en häst på massor av år, men nu är det dags :nailbiting: Eftersom jag i stort sett aldrig rider andra hästar än mina egna så ska jag erkänna att jag är lite nervös...

Hur lägger ni upp en provridning? Ser ni alltid säljaren rida först, även om ni sett film på hästen?
Jag har provridit ett par hästar. Då har jag kollat start och stopp, galoppfattning i båda varven, flytta för skänkel, skutta några små hinder och om möjligt ridit ut en kort sväng för att se hur hästen beter sig. Är det något mer ni brukar göra, just gällande själva provridningen? Inte hantering eller andra frågor runt om, utan just bara när man sitter på ryggen.
Det känns som att jag glömt något, men jag kan inte riktigt komma på vad det skulle vara.
Ber ägaren visa hästen på den nivå den sägs vara. Rider själv o ser vad för känsla man får. Testar på den nivån den är utbildad på. Rider gärna ut en sväng och är gärna med vid sadling etc!
 
Det viktigaste för mig är att jag tycker om känslan hästen ger. Hur känns den att rida? Är den känslig, fin i handen, balanserad etc. Blir jag glad av att rida den? Det är det viktigaste, allt annat kan jag ju lära den. Vill också rida ut en liten sväng ensam och gärna möta några bilar så jag vet hur den uppför sig ute.

Är det avgörande för dig att hästen har en viss utbildningsnivå ska du testa att göra allt ägaren säger den kan.
 
"Blir jag glad av att rida den" var bra! Det sammanfattar det hela tycker jag. Jag vill gärna se hästen riden först, och se att den ligger på angiven utbildningsnivå med ordinarie ryttare. För egen del behöver jag inte pilla med så mycket finesser på en provridning, känslan och hur hästen fungerar och reagerar är det viktigaste.
 
Blir jag glad av att rida den? Det är det viktigaste, allt annat kan jag ju lära den.

Bra skrivet! Jag håller med dig om att det är det viktigaste, så har jag också tänkt. Men vill ändå gärna veta och stämma av det viktigaste, det är inte nödvändigt för mig att hästen är högt utbildad eller så men en klar fördel om grunderna sitter.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 101
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 327
Senast: Solstig
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 852
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 728
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp