Provridning

B

Banana Breeze

Hej! Nu är det så att jag ska iväg och provrida en jättefin hopphäst!

Dock har jag ingen direkt erfarenhet av att åka och provrida och att vara spekulant på häst, därför behöver jag er hjälp!
Någon gång måste vara den första....

Hur går en provridning till?
Hur ska man provrida? Alltså hur länge?, vilka "moment" kan vara bra att kolla av i ridningen?

Vilka frågor kan vara brukligt (obligatoriska) att ställa?

Några fler tips?

Snälla hjälp mig:bow: / tack

Sv: Provridning

Tycker absolut att man ska provrida mer än en gång, en häst är ett stort köp!

Prova i olika miljöer. Typ rid ut en gång, hoppa en gång, dressyr, kolla av hästen lixom! Glöm inte att själv få möjlighet att gära i oirdning, sadla, tränsa osv.

Sen bestämmer du själv vad som är viktigt för dig, t ex att kolla av om hästen lyssnar, sidförande, hur den reagerar på hinder eller vad som helst.

Har du möjlighet att ta med dig en tränare eller annan hästkunnig med dig ut så är det jättebra! Då kan de se hut du rider den, hur den rör sig, exteriör osv.

Lycka till och ställ hellre för många än för få frågor ^^

Vad roligt!
Jag brukar vara med och kanske inte göra i ordning hästen, men jag vill vara med när ägaren gör det.
Be alltid ägaren rida först. Den ska visa allt hästen kan, i detta fallet så vill du ju se hästen hoppa. Provrid ALLTID på ett vanligt tränsbett. Man kan betsla upp sen, men med det så ser du ju vad det är för häst. Inga hjälptyglar.
Provrid och testa allt, överdriv, testa hästen, se vad den gör när du gör si eller så. Det behöver inte vara nåt du kommer göra i vanliga fall, men testa hästen. Sånt som jag alltid testar som obligatoriskt är; galoppfattning från skritt och trav, skänkelvikningar, skolor (olika krav beroende på vad du ska ha hästen till), och så hoppa såklart. Testa kanske kombination för att se om hästen är stor/liten i galoppen. Testa att lägga den långt ifrån och nära hindret, bara för att se hur den reagerar/löser det.
Finns massa, men som sagt, testa ALLT!

Lycka till :)

Precis som de andra säger

Ta med en tränare
Låt ägaren visa hästen först
Provrid flera gånger
Låt din tränare provrida
Kontrollera ev angivna tävlingsmeriter

Lycka till!

Ta med någon som kan filma, som du sedan kan visa för tränare.

Om ägaren påstår att "hästen går L:a", då vill jag se bevis på det.

När jag sitter upp själv första gången är det mycket känslan som styr, känns det bra helt enkelt.
Tänk inte, det vore perfekt om bara... Då går hästen fet-bort.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
788
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama