M

Monsterkyss

Hoppas nu den är tråden hamnade rätt! :D

Jag funderar bara över det här med att provrida många olika hästar innan man köper någon egen häst. Det sägs ju vara jätteviktigt, så man får en häst man passar ihop med, och man ska heller aldrig köpa första hästen man provar.

Men... jag som medryttare har aldrig provridit många hästar innan jag blivit medryttare. Jag åker ut till hästen, provrider den och får veta hur det fungerar i stallet. Ett nej är aldrig aktuellt för mig, skulle hästen inte vara "min typ" så är det ju helt enkelt bara så att jag får vänja mig vid hästen och får lära mig hantera den rätt så vi fungerar tillsammans.

Men borde jag provrida många olika medryttarhästar? Min första häst passade jag inte alls med i början, och han var dessutom ponny och jag var ute efter en stor häst. Men jag tog honom ändå, och red honom i lite mer än 1½ år. Vi lärde oss förstå varandra, och trots att han inte var "min typ" så hade vi ett fungerande sammarbete.

Nu har jag blivit medryttare på en väldigt pigg häst som jag egentligen inte alls passar ihop med. Jag föredrar lite lugnare hästar, men som ändå kan tända till ibland. Den här är ständigt pigg och är då inte heller "min typ". Gör jag rätt i att lära mig fungera tillsammans med hästen, eller borde jag prova fler hästar innan jag bestämmer mig helt? :confused:

Jag förstår ärligt talat inte varför man ska provrida som medryttare... Jag ser medryttarskapet som ett sätt att lära sig hantera olika hästar och på så sätt kanske hitta sin "favorit typ".

Och när man då skaffar egen häst, varför ska man leta lääänge efter sin "typ" när man istället kan ta första bästa och lära sig sammarbeta med den?

Det här blev ju säkert jätteluddigt... men hoppas någon förstår vad jag menar! :D

Sv: Provrida?

Jag tycker det beror på vad man vill ha ut av medryttarskapet. Får du t ex rida för tränare och vill utvecklas är det ju viktigt att det fungerar med hästen. Likaså om du ska rida ut så måste du ju klara av att hantera hästen i olika situationer och inte blir rädd om den t ex är lite piggare.
Sedan ser jag provridningen som ett prov även mellan ägaren och den blivande medryttaren. Man måste känna att man passar ihop och kan lita på varandra för att det ska fungera.

Jag tycker det beror på vad man vill ha ut av medryttarskapet. Får du t ex rida för tränare och vill utvecklas är det ju viktigt att det fungerar med hästen. Likaså om du ska rida ut så måste du ju klara av att hantera hästen i olika situationer och inte blir rädd om den t ex är lite piggare.
Sedan ser jag provridningen som ett prov även mellan ägaren och den blivande medryttaren. Man måste känna att man passar ihop och kan lita på varandra för att det ska fungera.

Men man kan väl utvecklas även om man inte passar ihop? Jag brukar göra så när jag rider ridlektion på ridskolan, jag rider en viss häst så ofta jag kan, just för att lära mig hantera just den typen av häst. Och min förra medryttarhäst passade jag som sagt inte ihop med från början, men vi fick ett bra sammarbete ändå och vi hade flera lyckade ridpass.

Och när det gäller uteritter... då får man väl helt enkelt lära sig hantera hästen? Min förra medryttarhäst var extremt pigg när man red ut, och han stack flera gånger med mig. Men genom detta så lärde jag ju mig att hantera honom, och jag lärde mig hur jag skulle göra för att få stopp på honom, etc.

Det sista du skriver kan jag dock hålla med om, visst är det bra att provrida så man ser att man som ägare-medryttare passar ihop. Jag hade inte velat ha vad för någon som helst att rida på min häst, och jag hade inte velat rida på en häst vars ägare jag har problem med.

Man utvecklas mest genom att rida många olika hästar. Så det är inte fel att försöka lära sig att rida även häst som man inte passa ihop med.
Det är ju lite skillnad på medryttarhäst som även har en ägare som rider den och på en egen som ska klara helt själv. Så därför är det viktigare att man passar ihop med den egna än med medryttarhästen redan från början.

Sedan är det klart att om man ska köpa häst och den första känns rätt att man inte bara för att det ska vara så måste åka och titta på fler.

att provrida när man letar medryttarhäst är jätteviktigt!
man blir rätt less på en del (som hästägare) som bestämmer sig för att börja för att sedan nån månad efter säga att hästen inte passar..
jag tycker det är minst lika viktigt att man passar och trivs med sin medryttarhäst som om man var på jakt efter en egen..
medryttarhästen ska ju vara din träningskompis, det ska vara minst lika roligt varje gång att åka dit.
för mig så sorteras alla som söker medryttarhäst bort direkt om det inte klickar.
tycker dessutom att det är otroligt fult gjort att spela på hästägarnas förtroende då man gör så.

Jag tkr inte det behöver vara så himla viktigt. Om man är villig att försöka göra det man kan för att komma överrens med hästen så borde man ju försöka iallafall. Sen om det visar sig att det absolut inte går, då är det ju bara att leta vidare.

Jag fick hem min häst, utan att jag ens sett en bild på honom. Iofs så har jag han på foder just nu, men efter sommaren blir det nog aktuellt med köp. ;)

Ett medryttarskap för mig, nu ser jag ur min synvinkel då jag är hästägare och en stor hönsmamma.

Jag lånar ut min häst till en häst och ridintresserad människa, han eller hon. På det krävs ett stooort förtroende. Både att medryttaren sköter sig men också att de två, hästen och medryttaren verkligen passar för varandra. Det jag också vill ha är ärlighet till 100% hela vägen ut. Ser jag vid provridning att det inte går så är det tack och hej, men ser jag däremot att det funkar, i alla fall för hästen så hoppas jag att medryttaren är ärlig och berättar hur det känns. Om det verkligen är rätt häst de letar och att den verkligen fyller kraven. Har hästen inte de kraven eller att det inte känns rätt så ska man självkart besluta sig om att inte forsätta.

Vill man rida olika sorters hästar och prova på olika typer för att variera sig, då skulle jag hänvisa till närmsta ridskola. Då är man inte tillräckligt seriös för att klara av ett seriöst medryttarskap. För mig är man väldigt snål i mina ögon då man tar första bästa samt att jag ser inget brinnande intresse hos den männsikan heller.
Ids man inte lägga ner tid på att leta en medryttarhäst som passar, då ska man inte ha någon heller.

Jag tror att det beror på hur erfaren man är. Ju mer man har i ryggen desto säkrare är man på vad man är ute efter och hur det känns.

Jag har köpt en del hästar i mitt liv, och inte sjutton har jag behövt rida runt på en massa olika. Jag vet vad jag är ute efter.

självklart vet man ju vad man är ute efter! och det gäller även de som söker medryttar häst tycker jag..

men nu lät det mer som att ta första bästa häst, kanske inte trivs/passar tillsammans..men tjaa, kanske att vi kommer att göra det..
den inställningen sätter skräck i mina ögon..och kanske vågar man inte anlita någon medryttare om folk ska tänka sådär, tragiskt.

Vad säger dig att jag inte är ärlig, bara för att jag inte provrider många olika hästar? För att jag vill prova rida en viss typ av häst så är jag oärlig och ljuger? :o

Jag förstår inte varför man skulle rida på ridskola för att man inte vet vilken typ man föredrar? :confused: Jag hade ridit på ridskola i fyra år när jag började leta medryttarhäst, och då trodde jag att jag visste vad jag letade efter. Enda problemet var att jag då letade efter en fantasihäst i ett år! Jag tackade nej till hur många hästar som helst därför att det fanns något litet fel som inte passade min typ av häst. Så fick jag till slut medryttarhäst, och inte var han min typ, men jag lärde mig ändå rida honom rätt och han gjorde mig till en mycket bättre ryttare, något som aldrig skulle gått på ridskola!

För mig är ridskola inget bra alls, där lär man sig rida precis som alla andra och det finns ingen plats för individualitet. Alla ska passas in i ett visst mönster.

Varför tänker jag fel när jag vill lära mig rida olika hästar? Bara för att jag inte vet vilken typ av häst som passar mig bäst så måste jag hålla mig på ridskolan och trampa runt i samma spår?

Jag tycker det är väldigt bra om man kan lära sig rida olika hästar, och jag har aldrig fått klagomål från någon ägare när jag haft medryttarhäst. :grin:

Och sen slutar jag inte heller efter en månad för att det inte funkar. Jag biter istället ihop och lär mig rida hästen. Känner jag att jag inte kan rida den så börjar jag givetvis inte, och då ser ju dessutom ägaren att jag inte passar med hästen. ;)

ja tycker de är jätteviktigt att medryttaren funkar och klarar av och kan hästen, iallafall när de gäller min häst.
skulle ja nångång behöva en medryttare hade den fått provrida ett par gånger innan den skulle få börja.

tycker inte att de är rätt att rida ett tag o sen komma på att hästen inte passar osv, men ofta så ser man ju redan första gången folket rider hur dom rider och man kan ju ganska så fort få en uppfattning om hur dom passar ihop.

sen tycker ja att de beror mycket på hur den rider, jag vill inte att nån ska lära sej att rida på min häst för då hinner den förstöra en hel del på den tiden, men de beror ju såklart på vad de är för typ av häst, jag skulle velat ha en medryttare som lär sej hästen relativt fort och kan känna kanske redan första veckan om de är nåt att ha eller inte..ja tycker inte de är nåt man kommer på om nån månad om man passar eller inte med hästen, däremot kan ju och kommer ju hästen testa men de är en annan sak och då skulle ja givetvis hjälpa till att lösa dom problemen som man får när hästen testar.

självklart så skulle ja hjälpt till men jag vill endå ha en medryttare som vet vad den gör och varför den gör som den gör för hästens skull.

Senast ändrad av en moderator:

självklart vet man ju vad man är ute efter! och det gäller även de som söker medryttar häst tycker jag..

men nu lät det mer som att ta första bästa häst, kanske inte trivs/passar tillsammans..men tjaa, kanske att vi kommer att göra det..
den inställningen sätter skräck i mina ögon..och kanske vågar man inte anlita någon medryttare om folk ska tänka sådär, tragiskt.

Jag menade mer att jag inte behöver provrida en massa olika hästar "bara för att". Vilket man kanske bör/lär sig av att göra om man inte har fullt så mycket erfarenhet sen förut. Har man erfarenhet sen förut kan man identifiera det man söker, och behöver inte använda sig av uteslutningsmetod.

/Migo
som inte har/skulle kunna ha medryttare.

Senast ändrad:

Men nu menar jag ju självklart inte att man ska välja en häst som man absolut inte klarar. Jag menar bara att man kan välja en häst som man inte trodde var ens typ, och sen lära sig rida den.

Håller med om att det är kasst att ha hästen en månad och sen sluta, men vem har sagt att så är fallet; bara för att man väljer "första bästa"? Och jag håller även med om att det är som du säger, man ser oftast hur man passar ihop redan efter en vecka. Om det dock är så att det inte känns bra, tycker jag man kan prata med ägaren och prova en vecka till.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 573
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 090
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
634
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar