Provrida häst

Ninnie

Trådstartare
Vad brukar ni tänka när ni ska provrida häst.
Jag ska provrida en häst idag och jag börjar bli nervös....:crazy:

Jag brukar be ägaren att rida först och sen brukar jag själv rida på ridbana i första hand och ev ut en runda om möjligt.
Sist jag provred för två veckor sedan vägrade ägaren att rida överhuvudtaget eftersom hon var rädd :confused: ...Inget bra utgångsläge men det gick bra trots allt.

Tyvärr så är jag oftast nervös eftersom jag är rädd att bli "bedömd" i min ridning. även dåliga erfarenhetr av en häst jag provred för ett år sedan som "exploderade" under mig när jag tog tyglarna....

Sv: Provrida häst

Jag brukar oftast be ägaren rida fram hästen en stund, så att jag i första hand får se den under ryttare. Därefter brukar jag själv rida lite på bana i första hand, och då testa start-stopp-sväng först. Funkar det så rider jag i alla gångarter för att känna hur den rör sig.
Jag brukar försöka provrida åtminstone ett par ggr innan jag bestämmer mig, för att se om man får samma känsla på hästen båda gångerna.

Vid andra provridningstillfället brukar jag rida ut en sväng, sen jobba hästen lite mer (beroende på utb.) och kanske testa den på ngt hinder.

Lycka till!

det bästa är att rida den själv för, så inte ägaren korigerar det som hon/han vet är galet precis i början av ridturen...

kolla också efter märke efter sadlen så den inte blivit riden innan på dagen..

känn efter så¨det går framåt på små hjälper och tänker framåt

Vet faktiskt inte...det var så länge sedan...men jag vet hur det pirrar i din mage för jag ska ev. själv iväg och provrida en till helgen och jag börjar få ångest redan innan jag bokat tid :crazy:
Känner mig redan nu helt kass och så känns det som om dom kommer betrakta mig som största bonnläppen i landet :crazy:

Men men...det är väl bara att bita ihop och åka dit, hästen är jag ju trots allt intresserad av :p

Som nämns ovan så är det ju alltid trevligt om ägaren visar hästen först. När du rider, prova i olika gångarter, halvhalter, halter, flyttningar, fattningar- gasen/bromsen helt enkelt! Hoppa något språng, alt mer om du är inne på hoppning.
Om hästen fortfarande känns trevlig så kanske du kan rida ut en kortis på den efter detta, alt att be att få återkomma och rida ut en längre tur. Kolla om hästen är trafiksäker m.m. Hur den reagerar för hundar, andra hästar (både ridande och i hage), traktorer m.m.
Lycka till! (och glöm inte att kolla hur hästen är från marken....)

jag kan tycka det är bra om man själv rider först, så man får känna hur hästen är innan den är uppvärmd.
Sedan efter dig kan ägaren rida, för annars kanske hon rider till den först..ja du förstår vad jag menar...:)

Du bör ju först höra med ägaren hur den är att rida i vanliga fall, om den brukar hitta på hyss osv.

Egentligen är det bättre om hästen går i hagen när man kommer. Då får man se hur den är att fånga, att hantera, och hur lång framridning som behövs för att den ska jobba. När du rider, försök att inte "hjälpa" hästen för mycket, du ska ju kolla vad den kan, inte lära den saker där och då. Fast du kan ju även testa något den inte kan, och hjälpa den mycket, för att se hur den beter sig när det är något nytt.

En av de mest irriterande saker min familj råkade ut för när vi letade häst, var när en häst gick för fullt på ridbanan när vi kom för att titta andra gången. Häststackarn var så trött att det nästan inte var idé att sitta upp.

/Ida

Jag brukar tycka att det känns säkrare på något sätt att ägaren rider hästen först, men man måste tänka på att det är en väldigt stor skillnad att sitta upp på en uppvärmd häst än en ouppvärmd, därför skulle jag be att få rida hästen först.

Det viktigaste enligt mig är att man känner efter om det är en häst man kan känna sig säker på, om det är pålitlig och att den inte hittar på en massa dumheter.

Om du känner att åh, den här hästen passar mig, och kommer tillbaka för en till titt, bör du prova att rida ut på hästen, rida förbi lite trafik, kolla av så att den inte är tittig på allt möjligt osv. Att det går att bromsa och öka osv...

Lycka till med provridningen! Ta god tid på dig, och tänk på att det är du som ska döma, inte att någon dömer dig! Var dig själv och försök vara så lugn som möjligt, det blir bäst så...

Jag hade bett att få se den lössläppt i ridhuset också- för att få se hur den balanserar sig själv i svängar och så vidare.

Jag vill absolut se hästen riden innan jag sitter upp!
Man vet aldrig vad hästen kan hitta på.Många säljare frmhäver sin häst som världens snällaste,men tyvärr stämmer det inte alltid!
Min syster har nog rekordet när vi provred en häst.
Hon satte foten i stigbygeln och hann inte ens landa i sadeln innan hon satt på backen! Och den hästen skulle vara världens snällaste!
Däremot ,om jag är intresserad,så återkommer jag gärna och provar en gång till och då vill jag gärna rida först.
Däremot håller jag med om att jag inte vill att hästen ska ridas när jag kommer!
Lycka till!

Be ägaren rida först och titta hur hästen beter sig och vilka hjälper
hon "måste" använda.

Ta sedan hästen i grimma och grimskaft och ta en promenad med den
och lär känna den, återkom ev. dagen efter och rid själv.

Det är bara vad jag tycker.

Jag provred en häst i lördags, femårigt (tror jag) sto. Gick inte att rida alls på för några månader sen, bara bockade, men hon har blivit drastiskt bättre med ägaren. Ingen häst jag ska köpa men ska rida henne tre dagar den här veckan. Jag antog att ägaren skulle rida eller åtminstone komma med instruktioner innan eftersom hästen är lite knepig men det var bara upp direkt för min del.:crazy: Så när jag står med foten i ena stigbygeln säger hon att "det här blir spännande, du blir den första förutom mig som rider henne sen jag köpte henne" Yihaa tänker jag och ber en stilla bön om att komma ur det hela med livet i behåll... Det gick bra, hon var väldigt trevlig, fast skänklar man för ofta eller för hårt sparkar hon. Samt om man rider för nära nån annan häst. Fick prova det en gång och Jädrar va hästen kan sparka högt!!:eek: Hon kan bara stå stilla i två sekunder dessutom.

Det ska nog gå bra men lite nervös är jag allt för morgondagen...:crazy:

Och ta med filmkamera, eller iaf en vanlig kamera så du kan fundera mer hemma. om du har tränare eller någon annan som vet ungefär vad du letar efter, ta med h*n!

Du bör ju ltea efter en rutinerad häst om du är lite osäker, och meddela ägaren att du är osäker (om du är det) så de kan säga hur hästen är. För om de sätter upp dig på en sprallig häast när du sagt att du är osäker kan man ju undra om hästen är lika bra som de kanske påstår också..Men ta med din ridlärare, eller en kunnig ryttare som kan hjälpa dig, eller om hästen verkar sprallig rida den åt dig om ägaren inte vill.

Ingen häst jag ska köpa men ska rida henne tre dagar den här veckan.

OT men varför ska du rida hästen 3 ggr om du redan nu vet att du inte är intresserad av köp?? :confused:

Ägaren är bortrest. Och jag ska ta hand om hästen. Fast tanken var att jag skulle prova först för att se om jag klarade henne. Bara det att ägaren typ hade bestämt sig redan innan:crazy: så jag definierar det som en provridning

När jag provred tänkte jag mest på om hästen lydde mig genom att göra halt och driva. Se till att hästen lyssnar på dig helt enkelt!

*KL*
Nu har jag bara köpt unghästar o en enda som var inriden 4 år)

Hästskötaren ville inte visa hästen:devil:
Hon hade åkt av sista ggn.
Förklarade att den då hade stått 4 dagar, o nu bara 2.

Hon klättrade upp o tog ett rejält tag i tyglarna o gick framåt.

Det fanns ingen ridbana o det var becksvart o bara 2 st. lampor utmed vägen.
Hästen försvann bakom knuten på stallet, kom fram igen o gick några meter o försvann ner i diket.
O den skulle jag rida:crazy:

Satt iallafall upp o kunde ta mig fram, tom i trav.

Ägaren sa- ja, det är inte som att rida en häst som går msv. Kul.

Tog hem den iom att den inte reds o vet. bes. den hemma hos mig.
Köpte den.

Åkte 35 mil enkel resa, för att titta på en 2-åring.
Säljaren var upptagen med de andra djuren o sa
- Jag tänker inte visa den:confused:
Bytte bara hage (där det fanns mkt gräs) o trodde att hästen skulle springa:idea:
Den hade sprungit som:devil: innan jag kom.

Köpte den iallafall.

Kolla in www.agria.se, klicka på "häst" och så finns en flik till höger "att köpa häst" där finns en massa saker och råd bl.a. "dags att provrida".
Det finns även andra saker att tänka på där. Se över hur hästen är försäkrad mm.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 593
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 887
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur