Anastacia

Trådstartare
Hur fungerar en prövotid?
Betalar man handpenning eller hela köpesumman under tiden?
Vad brukar skrivas?
Är det många som blir lurade under prövotiden? Alltså att folk lockas att låna häst en månad typ som de sen bara lämnar tillbaka?
Har sett i annonser att många skriver redan där "ingen prövotid", därför jag underar lite :idea:!

Sv: Prövotid

På de hästar jag haft prövotid på så har vi skrivit fodervärdskontrakt.

Jag har inte betalat handpenning utan betalat allt på en gång när vi har köpt hästen.

Det finns ju givetvis folk till allt, som tar hästen gratis en månad, det får man nog känna in från gång till gång.

Handpenning hade jag tyckt var ok om säljaren betalade tillbaka den om jag kände att vi och hästen inte passade ihop.

största anledningen till att man inte ska använda sig av prövotid är att man inte vet vad man får tillbaka! Hästen kanske var 100% frisk och bra riden när den åkte men man kan få tillbaka ett halt vrak på väldigt kort tid. Det säger ju sig självt att priset för ägaren inte är det samma som innan prövotiden!

Med andra ord väldigt riskabelt att låna ut! Bättre att använda sig av flera provridningar istället.

Hej!
Jag har köpt häst både med och utan prövotid. Mitt ena halvblod var det fd. ägaren(säljaren) som ville ha prövotid på då hon var mån om att vi skulle trivas och fungera ihop.

Toppen, tycker jag! Viktigt är dock att göra upp exakt i ett kontrakt vad som gäller. Pressicera allt så att inget kan bli luddigt om det "inte går som det är tänkt" (vid skador/att man ångrar sig/längden av prövotid ect.).

Skriv också papper (kvitto) på om handpenning lämnas och om den ska gå tillbaka till köparen om köpet hävs eller om den tillfaller ägaren av hästen.

Gör 2 identiska kontrakt. Ett till ägaren och ett till köparen. Skriv på kontrakten att båda parter har vars ett lika exemplar. Glöm ej att båda skriver under båda ex.

Positivt med prövotid är att man lär känna hästen i "vardagen" och får all tid man behöver, negativt är om det går åt pipan på något sätt... Mvh.//jojja:)

Endel säljare vill inte ha prövotid pga risken att hästen lämnas tillbaka i HEMSKT skick!
Personligen ang handpenning så tycker jag att när den är betalt så är den säljarens så länge hästen går igenom besiktningen innan den flyttas.

Skulle den inte gå igenom denna besiktning så tycker jag att handpenningen skall betalas tillbaka, annars inte!

Hur fungerar en prövotid?
Betalar man handpenning eller hela köpesumman under tiden?
Vad brukar skrivas?
Är det många som blir lurade under prövotiden? Alltså att folk lockas att låna häst en månad typ som de sen bara lämnar tillbaka?
Har sett i annonser att många skriver redan där "ingen prövotid", därför jag underar lite :idea:!

När jag köpte min häst krävde jag en prövotid på 1 månad eftersom att jag ville vara säker på att det funkade mellan mig och hästen.
Vi skrev in det i kontraktet att det var en månad och att köpet annars skulle gå tillbaka och jag fick köra tillbaka hästen.

Vad det gäller handpenning vet jag inte hur det är, jag betalade hela summan när jag hämtade honom, vilket även också skrevs in i kontraktet, så hon inte skulle kunna säga att jag inte hade betalat hästen.
Sen skrev vi ju självklart kvitto med.

Men jag har kvar hästen än idag men det e tryggt att ha en prövotid.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 422
Senast: mamman
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 589
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 524
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar