• Trav
  • Trådstartare Trådstartare magicpower
  • Startdatum Startdatum
M

magicpower

Hej, jag har en travhäst som jag ska ta ut i ett provlopp. Jag har för mig att man får köra bara man har nån sorts licens (jag har amatörlicens) eller om en A-tränare intygar att man kan köra häst.

Men nu min fråga, måste man ha voltat förut? Släpper dom ut en bara att man har licens eller intygan från tränare?
Jag skulle jätte gärna köra min häst själv i provloppet men har aldrig voltat förut. Det närmaste lopp jag har kommit är när jag har tränat ihop med 5-6 andra hästar, men utan volt. Och när jag tog min licens så körde jag i en grupp på 7-8 hästar men också då utan voltstart. Ska jag våga mig ut i provloppet och köra själv?

Hästen jag har har varit ute på banan förut men inte som mig som ägare..

Tacksam för svar!

Sv: Provlopp

På vår bana är körlicens ett krav, och det kan vara krångligt nog ändå i bland.

Det tycker jag är en bra regel. Men jag vet att det varierar lite, jag tillhör Mantorp.

Och nä, utan teori tycker jag inte du ska köra själv.

Voltstart är väldigt krånglit och är ingenting man lär sig bara genom att titta på andra. Kan du inte volta - så avstå.

Samtidigt så måste man ju få vara med för att kunna lära sig.

På våran lilla bana får man köra provlopp som amatörtränare utan körlicens, jag körde mitt första bygdetrav efter ha varit med i ett provlopp (2-åring jag aldrig kört förut) och voltat två gånger tillsammans med flera andra hästar.

Det gick bra, blev ingen omstart p.g.a mig den gången. Kom 2:a så jag var nöjd.

Sedan dess har jag kört en del provlopp och blir bättre och bättre på voltningen och köra från olika spår. Provar även lite olika positioner, beroende på vilken häst jag kör.

Hon skriver ju att hon aldrig har voltat, inte ens vid snabbjobb. Då vet hon väl inte ens vad hon ska placera sig?
Visst skulle hon kunna göra som du säger, men de kommer bli tufft...

*knapp*
Det beror ju lite på hur provloppen går till tycker jag.
På Lindesberg så är det inte så många som är med, där går det bra att köra utan att ha större erfarenhet. De som är med i provloppen kan ha en genomgång hur man ska volta, och man kan få ett enklare spår första gångerna. Hur ska man annars få vana och erfarenhet.

Sen finns det provlopp, där man för anmäler och kör ut i loppen, man tar det spår man får typ. Där kan det bli lite värre om man inte är van att volta från alla spår.

Man kan ju även ställa sig 20 m bakom de andra då stör man ju ingen direkt.

Om man inte får vara med och köra provlopp, och lära sig volta blir man livsfarlig när man ska ta licens, och får man inte testa att köra så vet man ju inte ens om man vill gå vidare och ta en körlicens.

Jag lärde mig att volta på min licenskurs. Innan vi gick ut för att defilera hade vi en genomgång i just voltning. Enda kravet för att vara med i kursen var att man regelbundet har kört snabbjobb i ett år. Kanske därför jag svarar som jag gör.
Men tror att de är lite annorlunda där, alla banor har inte voltning med i sina licenskurser.

För Tränarlicensen??? :confused: I Körkursen hade vi det men i Tränarkursen defilerade vi inte utan visade bara ATT vi kunde köra häst.

Det är lite lurigt att bara skriva licenskurs.

Tydligt är att det är olika krav på olika banor, lämpligen borde TS upplysa oss om vilken bana det gäller för att kunna få svar på sin fråga.

Aha, my bad. Trodde de va KÖRlicenset vi snackade om.
Men är de tränarlicenset så har ni givetvis rätt.

För Tränarlicensen??? :confused: I Körkursen hade vi det men i Tränarkursen defilerade vi inte utan visade bara ATT vi kunde köra häst.

Det är lite lurigt att bara skriva licenskurs.

Tydligt är att det är olika krav på olika banor, lämpligen borde TS upplysa oss om vilken bana det gäller för att kunna få svar på sin fråga.

Här är det inte krav på körlicens för att få vara med i provloppen,räcker med amatörlicens.Men personligen tycker jag att de är lite vågat att ge sig ut i provlopp om man inte kan volta.Kan tillägga att både amatörer och proffs kör på torsdag förmiddagar och lördag förmiddagar har amatörerna ordnat provlopp.

Hej, jag har en travhäst som jag ska ta ut i ett provlopp. Jag har för mig att man får köra bara man har nån sorts licens (jag har amatörlicens) eller om en A-tränare intygar att man kan köra häst.

Men nu min fråga, måste man ha voltat förut? Släpper dom ut en bara att man har licens eller intygan från tränare?
Jag skulle jätte gärna köra min häst själv i provloppet men har aldrig voltat förut. Det närmaste lopp jag har kommit är när jag har tränat ihop med 5-6 andra hästar, men utan volt. Och när jag tog min licens så körde jag i en grupp på 7-8 hästar men också då utan voltstart. Ska jag våga mig ut i provloppet och köra själv?

Hästen jag har har varit ute på banan förut men inte som mig som ägare..

Tacksam för svar!

Åk in till banan och sitt och volta själv,och öva att vända upp på olika spår, om du känner att det skulle vara ok. Sen kan du ju säga till vid anmälan till provloppet, att du inte har så mkt erfarenhet så akn de sätta dig på ett enkelt spår. Sen brukar det vara så att vid voltning så hjälper både andra kuskar och startpersonalen till.

Jag antar att du vet vem TS är och att dennes bana tillåter "vem som helst" att köra provlopp?

Hos oss skulle de säga "No way" gå kursen.

Jag antar att du vet vem TS är och att dennes bana tillåter "vem som helst" att köra provlopp?

Hos oss skulle de säga "No way" gå kursen.

Nej har ingen aning om vem TS är eller vilken bana hon tillhör.

Har man bara en licens bör man få köra. Men jag vet inte.

Beror nog på vilken bana man tillhör. Vår hemmabana får man enbart köra provlopp på om man har körlicens. Grannbanan får man köra även om man bara har tränarlicens. Kan säga att det provloppen är ibland rent ut av livsfarliga att vara med i med griniga gamla gubbar som kör åt helt fel håll när starten går eftersom de inte kan volta (även om de tror att de kan det):crazy:

-kl-

På min hemmabana får man köra om man anses hästvan, alltså igenkänd av de som håller i amatörkvällarna (måndagar).
Dock tror jag att minst tränarlicens måste innehas på det som körs på lördag fm.

Har fått förfrågan om att svinga mig i jollen som lånekusk i provlopp men jag är för "vek" i psyket vad gäller voltning med massa ekipage, är man dock max 5 st o en volt så går det TopNotch:D

Nej har ingen aning om vem TS är eller vilken bana hon tillhör.

Har man bara en licens bör man få köra. Men jag vet inte.

Precis, en KÖR-licens. TS har ju "bara" tränarlicens.

Förr i tiden fick vem som helst som hade tränarlicens köra provlopp hos oss också, typ 70-tal men någon gång försvann det. Och jag tycker faktiskt det är bra, Sist jag körde provlopp var det en kille som skulle leda volt som gick körkursen för ett par år sen och inte kört några lopp. Han hade riktiga problem med att hålla farten och komma rätt. Givetvis fick han hjälp men det kan ju krångla till det.

Så svårt är det inte det går nog bra :grin: ska jag säga som aldrig kört på riktig bana och bara kör med min minsta ponny lite hemma xD haha men min morfar har 13 travare och jag har vart med han med unghästarna och då har det aldrig vart något problem.

Precis, en KÖR-licens. TS har ju "bara" tränarlicens.

Förr i tiden fick vem som helst som hade tränarlicens köra provlopp hos oss också, typ 70-tal men någon gång försvann det. Och jag tycker faktiskt det är bra, Sist jag körde provlopp var det en kille som skulle leda volt som gick körkursen för ett par år sen och inte kört några lopp. Han hade riktiga problem med att hålla farten och komma rätt. Givetvis fick han hjälp men det kan ju krångla till det.

Men HUR ska man få erfarenhet nog för att kunna ta körlicens om man inte får köra provlopp? då lär man aldrig komma igenom en kör utbildning, för man kan inte anse att 10-15 körda lopp gör dig klar att köra vanliga lopp sen.
Tycker verkligen att det är bra att banorna tillåter alla med minst tränar licens får köra provlopp. Du är ju betrodd att värma din häst på banan på en vanlig tävlingsdag, men inte köra sketet provlopp. Undrar vart man kan göra mest skada??
Jag som haft en körlicens tidigare, vete 17 om jag skulle vilja värma på en tävlingsdag. Men köra provlopp gör jag mera än gärna.
Volta det lär man sig ganska snart.

Jag kunde volta från alla spår, mer eller mindre, efter 15 körda licenslopp! Kunde inte ett dyft innan och visst var de svårt i början, men man lär sig snabbt (gjorde iaf jag :angel:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 077
Senast: Bison
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 973
Senast: a1agnlju
·
Hästhantering Har en unghäst, blir 4 iår. Inridning påbörjad. Tränar mycket från marken med tömkörning, longering och promenader när det går. Vågar...
Svar
15
· Visningar
4 491
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka