Provat lokselar

E

empy

Nu ska här skaffas loksele till kallblodet.

Har fått erbjudande om att köra några lätta lass med hö åt en fäbodbrukare. Det vore ju jättemysigt!
Dessutom vill jag kunna bruka honom här hemma och äntligen få ut arbetsvagnen och släden på lite turer!

Nu är jag ingen expert på det här med hur lokselar ska sitta så jag vill gärna ha lite hjälp av er!
Kan ni hjälpa mig att se vilken storlek på lokorna han behöver.
Han är ett ganska smäckert kallblod. Definitivt inte av någon grövre modell.

Jag har just nu en 26 tums nyare sele hemma och en 33 tums äldre arbetssele.
Här finns bilder

26tummaren (som är min egen) verkar lite liten tycker jag. Draglädren kunde vara lite längre och jag är osäker på hur långa lokorna ska vara. Det är ju en cobstorlek och har tidigare använts på ett smäckert varmblod (inte av mig).

33tummaren känns alldeles för stor i allt. Den är lånad av fäbodbrukaren för provning. Lokorna är stora och sitter löst, gjordarna är stora. Den känns som gjord för en bruksnordis eller ardenner, vilket den troligtvis är. Det var ju sådana häästar som brukades här i Dalarna.

Jag upplever att han skulle passa bäst med en 29tums loksele, men nu vill jag hör era åsikter. Det vore ju bra om 26tummaren passar så slipper jag köpa en ny, men förhoppningen för det är inte så stor.

Sv: Provat lokselar

26 tummaren är för liten och 33:an ser lite stor ut. Som du själv skriver så skulle nog ett mellanting av dessa storlekar passa honom bättre.

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Jag känner mig lite uppgiven och vill därför rådfråga er. Det är så att jag i måndags hämtade hem en 8-veckors basset-valp...
Svar
13
· Visningar
6 324
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag har hamnat i ett dilemma med mig själv ang trådrubriken. Jag har alltid haft lite svårt för att bli bjuden på saker, ekonomiskt...
2
Svar
34
· Visningar
5 348
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 565
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024

Hund, Katt, Andra Djur