Prova ston

hanna_shetland

Trådstartare
Hur många dagar efter sista betäckningsdagen brukar ni prova stoet mot hingst för att se om hon brunstar om? Och hur ofta sedan?
 
Sv: Prova ston

Jag provade dag 19 och sen 3ggr efter det. Varannan dag har jag provat mot en valack och honbrukar brunsta rejält mot maskulina valacker. Har inte tillgång till hingst här hemma och det var fullt hos hingsthållaren. Nu håller jag bara utkik här hemma efter brunsttecken.
Kommer inte att ultraljuda henne eftersom hon ärså väldigt känslig och ett litet welshsto sek B. Jag kollar med ett blodprov, pregnamare, dygn 40 för att komplettera. Det är ju naturligtvis mycket mer osäkert sätt eftersom jag inte vet ifall hon kanske står med gulkropp istället för att komma i brunst tex.
Det är första gången jag betäcker ett sto naturligt.
 
Sv: Prova ston

Jag testar mot hingst från dag 17 efter sista betäckningsdatum och fram till dag 24 efter sista betäckning. Tar fram dem till hingst varannan dag.

Jag har i flera år haft ett sto här på betäckning där ägarna inte ville att hon skulle ultraljudas, även om vi kan erbjuda det här hemma.
Så i alla år kom hon hit - betäcktes - hem igen - tillbaka vid 17 dygn - gick här en vecka och kollades mot hingst - åkte hem - fölade året efter och sen körde vi samma procedur igen :D

Mina egna ston är det lite olika om jag nöjer mig med att bara kolla mot hingst eller komplettera med ultraljud.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Avel Jag har hamnat i ett dilemma. Stoet efter Freestyle-De Noir är som sagt på seminstation, medan min helt underbara dressyr-valack, har...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Senast: cirkus
·
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 395
Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
6 477
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp