Prova på... Men vatten problem.

LitenIsa

Trådstartare
Har blivit så himla sugen på att prova på detta med fälttävlan. Min häst är säkert i både banhoppning och dressyr, han hoppar ALLT som går att hoppa i skogen (och som matte tillåter) men så problemet. Han är så VANSINNIGT rädd för vatten.

Har suttit och läst lite om hur det går till då man tar fälttävlanskortet och insåg att jag måste kunna hoppa ett vattenhinder.

Han doppar inte ens ena hovspetsen i vatten utan bara backar, han är rädd alltså, inte bara dum utan riktigt rädd för vatten.

Några tips och råd, tror ju annars han skulle älska fälttävlan då han gillar när det händer mycket.

/Isa

Du som bor i Kalmarområdet skulle åka ner till Udden och låna deras vattengrav,ta på dig gummistövlar själv och börja med att promenera igenom vattengraven.Prata med nån utav instruktörerna där och be om hjälp.

Finns jättefint vatten här oxå, :idea: behöver inte åka till udden för att plaska runt. Men jag ska iallafall testa att gå i själv först. Men tvivlar på att vi ens kommer så pass nära vattnet att jag kan doppa ena stöveltån. Få ta honom i dubbel longerlina så kankse han kan backa så mycket han vill och jag stå kvar i vattnet. :D

Ta med dig lunchfodret.Alltså,innan han fått sin t ex lunchmat och är hungrig så tar du med det och lockar och pockar nere vid vattnet.Men som sagt,på med gummistövlar,ha en longerlina och sen mkt lock och pock..
När han väl accepterar att gå i med dig brevid,försök få med en kompis och rid tillsammans helst i bredd,igenom vattnet,för då ser hästen vattnet,men samtidigt har den stöd från andra hästen.

Kolla när de har märkes tagning och träningar på udden och åk dit, man brukar få hjälp både av tränaren och av de andra som är med. Det är många som har problem med vatten i början men det brukar ordna sig.

Finns en märkestagning i början utav augusti (tror det var 8:e) här i nybro. Så vi har gott om tid på oss.
Men känns inte kul att komma dit och inte ens få ner ena hästtån i vattnet. Så jag föredrar att förbereda mig själv hemma lite innan jag åker iväg på märkestagningen.

jag hadde samma problem med min häst förut. jag började med att gå i var enda vattenpöl som jag hittade. Om hästen inte gör det börja med att hen skall gå över någonting annat ex handuk, pressening. När du märker att du kan få homom att gå där du vill att han skall gå, går du över vattnet. Du behöver inte pressa honom utan gå så nära du kan men så nära som möjligt men det viktiga e att det är DU som vänder ifrån vattnet. så småningom kommer du närmare och närmare uttan han börjar spanna sig. Du måste inte över vattnet på en dag uttan ta det lite då och då. Viktigt att ta det du tar det lunkt uttan att pressa honom så han inte förknipar vatten med att du blir arg på honom (man lär sig självbehärskning). Efter många timmars kämpande kom jag över tillslut över min vattengrav. och nu har vi inga problem Lycka till :)

träna så mycket som möjligt med allt som har med vatten att göra.
vattenpölar är en bra sak att börja med.
Men det gäller att du inte ger dej, inte tvuinga hästen, men samtidigt får ddu inte ge dig, för då kommer du ingenstans eftersom den då vet att om den håller på tillräckligt länge så vet den att den slipper.
Båda mina hästar ja haft har varit rädda för vatten, ingen av dem gick ens över en vattenpöl när ja började rida dem men nu är det inga problem.

Ta med en häst som är säker på vatten. Rid i rumpan efter den hästen, så hänger nog din med till slut.

Hästar är flock-djur så det brukar gå att lösa med lite list... :D

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 372
Senast: Enya
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 428
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 207
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 935

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka