Protequi vill skydda ryttare från skador – nu söker grundaren kapital: ”Kan vara lönsamma om ett år”

Horsetech-bolag blir fler och fler, och verkar ha samma syfte – att revolutionera hela miljardbranschen.
Uppstickaren Protequi, som tagit fram skydd för ryttare, har det senaste året fått se omsättningen öka ordentligt. Nu jagar grundaren Annelie Andersson investerare.
“Utifrån kalkylen vi har idag skulle vi kunna vara lönsamma om ett år, om vi får igång försäljningen under sommaren”, säger hon i en intervju med Breakit.

Har tidigare tittat på deras produkter, men att de är dyra och kläderna endast är motorcykelmärkta gjorde att jag avböjde.

Har tidigare tittat på deras produkter, men att de är dyra och kläderna endast är motorcykelmärkta gjorde att jag avböjde.

Det finns ju ingen standard för skydd för ridning, utöver hjälmar och säkerhetsvästar, så vad skulle vara bättre än MC-standard? :confused:

De ryggskydd som säljs för ridning är ju också klassade för MC eller skidåkning, men inte för ridning. Hade varit bra med en egen skyddsklassning, men jag tror inte ens att någon på allvar jobbar för att få till det?

Det finns ju ingen standard för skydd för ridning, utöver hjälmar och säkerhetsvästar, så vad skulle vara bättre än MC-standard? :confused:

De ryggskydd som säljs för ridning är ju också klassade för MC eller skidåkning, men inte för ridning. Hade varit bra med en egen skyddsklassning, men jag tror inte ens att någon på allvar jobbar för att få till det?
Jo, det finns klass 3 skydd för ridning, du får inte tävla i fälttävlan med MC-skydd till exempel.

EN 13158 är standard för ridning där klass 3 är det högsta. MC-skydd är ett annat standard, därtill hör ryggskydd och dessa, som man inte får tävla ridsport i. Vad man använder privat är valfritt.
Så för 6500 kr får du kläder som fungerar som ett ryggskydd, men inte får tävlas i.
Vill man lägga dom pengarna på ett skydd som är lätt att bära hade jag rekommenderat uppblåsbar väst.

Jo, det finns klass 3 skydd för ridning, du får inte tävla i fälttävlan med MC-skydd till exempel.

Men den typen av skydd är inte lämpliga för all typ av ridning. Jag har en av de nyaste klass 3-västarna när jag hoppar terräng, men den är ändå omöjlig att rida dressyr i på ett bra sätt (eftersom det skydd som krävs för att hålla strukturell integritet över revbenen innebär att jag måste hålla ut armarna från kroppen i lodrät sits). Pratar man med läkare, vilket jag gjort eftersom jag gjort ett par avramlingar med rätt allvarliga skador, så ser de bättre skydd för ryggen med ett bra ryggskydd än med en klass 1-väst, tex.

Det skulle alltså behövas fler typer av godkända skydd för ridning för att göra marknaden vettig. Så att man kan välja skydd efter typ av ridning och vilken typ av olycka som man behöver göra en riskbedömning för.

Men den typen av skydd är inte lämpliga för all typ av ridning. Jag har en av de nyaste klass 3-västarna när jag hoppar terräng, men den är ändå omöjlig att rida dressyr i på ett bra sätt (eftersom det skydd som krävs för att hålla strukturell integritet över revbenen innebär att jag måste hålla ut armarna från kroppen i lodrät sits). Pratar man med läkare, vilket jag gjort eftersom jag gjort ett par avramlingar med rätt allvarliga skador, så ser de bättre skydd för ryggen med ett bra ryggskydd än med en klass 1-väst, tex.

Det skulle alltså behövas fler typer av godkända skydd för ridning för att göra marknaden vettig. Så att man kan välja skydd efter typ av ridning och vilken typ av olycka som man behöver göra en riskbedömning för.
Jag har inte heller påstått att klass 3 säkerhetsväst inte kommer med nackdelen att vara otymplig. Men man ska vara medveten om att ryggskydd inte är godkänt, så användningsområdet blir begränsat. Och det är de inte tydliga med.

Ja, jag tycker det borde utvecklas fler skydd för ridning på marknaden, helt enig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka