Proteintillskott

M

Mayflower

Vi har ett sent skördat hösilage i stallet och proteininnehållet är lite dåligt. Ska ge min häst någon typ av proteintillskott, men börjar nu vela vilket jag ska välja. Linfrökaka vägrar hon blankt att äta så det är uteslutet. Kli får hon (250g/dag), men hur mycket protein innehåller det egentligen?? Fuderar på soja, men har hört att det är vanligt att de får en allergisk reaktion av det. Skulle det vara en fördel att välja Krafft Protein?? Eller är det bara soja fast dyrare??? Innehåller foderjäst mycket protein?? Hur mycket ska man i så fall ge av det?
 
Sv: Proteintillskott

Krafft Protein har 330 g smb rp per kilo (12 MJ), soja ungefär 380 (12,6 MJ). KP kostar omkring 360,- för 30 kg medan sojan går loss på ca 170 spänn - alltså mycket billigare.
Både vetekli och soja har väl för övrigt en rekommenderad maxgiva (100g / 100 kg per dag).

Vad som är bäst är omöjligt att säga på rak arm. Har själv fodrat med både KP och soja och båda har fungerat bra. Numer använder jag soja av rent ekonomiska skäl.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
25 834
Senast: alazzi
·
Foder & Strö Har bokat hösilage med lägre kvot än vanligt till vintern o vill kolla runt lite på proteintillskott. Vad använder ni o varför? Vi är...
2
Svar
21
· Visningar
6 699
Foder & Strö Efter att ha fått analyssvaren på årets grovfoder satte jag igång och räknade foderstater. Då kvoterna är lägre än jag haft förr behöver...
Svar
15
· Visningar
3 013
Senast: Kodiak
·
Foder & Strö Har för första gången fått sätta tänderna i en grovfoderanalys! Är inte helt nybörjare då jag fått räkna lite via ridskolan innan, men...
Svar
6
· Visningar
1 432
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Hen (han...) var ju omtyckt och trevlig
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp