Proteinrik mat

S

solenbakommolnet

Fortsatt god helg på er alla! Hoppas julafton flöt fint och att ni fick något av det ni önskat av tomten :D

Jag har nu en liten fundering... att höet kan innehålla olika halter av protein vet jag men resten då???
Alltså vad för foder brukar innehålla mycket protein? Havre? Korn? Betfor? Eller vad för annat foder är proteinrikt???

Hjälp mig snälla! :crazy:

Ger även mina hästar Kraffts müsli som innehåller 12% protein. Är det mycket i förhållande till vad ni ger era hästar?

:bow:
 
Sv: Proteinrik mat

Lucern och soja är två "rena", oblandade proteinrika fodermedel.

Sen finns det mängder av pelleterade , fabriksblandade sorter, t.ex. Hippo Alfa, Krafft Protein, Krafft Nya Groov, Krafft PlussGrön mfl.
 
Sv: Proteinrik mat

Oki ;)

Undrar hur det är med Krafft mainer blå? Det är ju iof mineraler men innehåller de proteiner? :crazy:
 
Sv: Proteinrik mat

Gå in på www.krafft.nu, där finns alla analyser av det foder de säljer, det stod inte att krafft hade protein, mest vitaminer å andra ämnen,(9 månaders vitamin garanti kan vara bra att veta).

Jag har inte varit med om att hästar fått protein reaktioner av vanligt foder som havre mm men däremot fabriksblandat foder.
En av mina förra hästar kunde inte alls äta krafft, hennes ben svällde upp som ballonger å det är ju ett tecken på protein känslighet, ett annat är ju bulor å utslag över hela kroppen.

Min erfarenhet är att man egentligen ger "för mkt" näring till hästar, det förstod jag direkt när jag började räkna ut foderstater, blev lite chockad.
Det är ju inte jättefarligt men vissa ämnen är ju inte bra att överfodra.
 
Sv: Proteinrik mat

Miner Blå är just ett mineralfoder som består av mineraler, det ger inget energi- eller proteintillskott.
 
Sv: Proteinrik mat

Jag säger inte emot dig på något sätt, jag vill bara göra ett tillägg om vad jag tror:

"Proteinreaktioner" beror inte på att hästen är överkänslig mot protein överlag, bara att den är känslig för EXTREM ÖVERUTFODRING av protein, kanske bara vissa proteiner t.o.m. Det är ingen anledning till att ge hästen för lite protein, den måste fortfarande få sitt behov fyllt.

Sen tror jag även att många "proteinreaktioner" beror på allergi eller överkänslighet mot något visst fodermedel, och har alltså INGET med proteinmängden i sig att göra.

Jag tror även att plötsliga foderbyten har tagits för "proteinkänslighet" många gånger...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 345
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hade en tråd om en ung nybliven valack vars viktökning har stannat upp. Nu har grovfoderanalysen kommit och detta innehåller höet...
Svar
18
· Visningar
2 201
Foder & Strö Jag har en kär vän som är något av en självutnämnd hästexpert, so far so good, vem är inte det då och då om vi ska vara ärliga. Hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 329
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Måste hitta någon lösning på min hästs karledsproblem, skavkänsliga hud och svårläkta sår. Hon har haft knutor i huden och sår i...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
9 738
Senast: Natasja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp