Proteinpellets vs Foderjäst

M

_Mimmii_

Japp, vad är bäst egentligen? Jag ger i dagsläget min häst proteinpellets men funderar nu på om foderjäst är bättre!
Eftersom att:
*Foderjäst innehåller mer smältbart råprotein
*Innehåller biotin, selen och B-vitamin som jag idag köper separat
*Blir då billigare i längden :idea:

Men vad tror ni? Energihalten är det ju inte jättestor skillnad på, även om foderjäst innehåller mer (har en häst som behöver lite energi, dock mkt protein).
Tror ni att B-vitaminerna som är i foderjäst är lika bra som typ Shyfeeder?

Tacksam för svar!!:laugh:

Sv: Proteinpellets vs Foderjäst

Vilket man ska ge hänger väl ihop med anledningen till att manger det. Så vad är anledningen till att du ger extra protein idag till din häst?

Har ett sto som är lite äldre och hon behöver protein för musklernas skull, samt att hon blir väldigt bukig annars...

Då kommer nästa fråga. Vad är det för protein pellets som du ger idag. Är det typ ett pelleterat rent proteinfoder som Krafft Protein, är det pelleterad lusern eller ett färdigfoder med högt proteininnehåll?

I ditt fall om hästen fungerar på Krafften hade jag inte bytt till foderjästen. Den källa som proteinet i pelletsen kommer ifrån är skonsammare för matsmältningen.
Om jag skulle bytt foderstat till en så gammal häst hade hellre provat med att lägga om fodret helt och basera det på lusern med högt proteininnehåll som basfoder. Men jag är tveksam om det blir billigare.

Hon är inte jättegammal, men 17 i år. Men ja, det kanske är bättre med proteinpelletsena. Lusern fick hon i vintras men hon är väldigt lättfödd och lusern blev hon jättefet av, så det funkade inte så bra.

Då är det nog inte heller nödvändigt att ge henne extra protein varken som Krafft eller jäst. Utan då är det nog bättre att se över hela foderstaten. För hon verkar inte ha behov av annat än en bra och riktig foderstat. Kan till och med vara så att med "rätt" grovfoder hon inte har behov av annat.

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 801
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 968
Senast: Jeslin
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 308
Senast: isafore
·
Övr. Hund Sitter och kollar runt på foder och ser detta, vilket är ett nytt foder för mig. Jag är mest nyfiken om vad ni tycker och tror om den...
Svar
13
· Visningar
1 413
Senast: svea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31