Proteinhalt

Jag har tokosel hemma och det är selen i saltstenen, men hur mycket hon slickar i sig där har jag ingen aning om, hon är doch inte särskilt vi den, så den biten är inga problem, d-vitamin är värre.

Silage äter hon till det tar slut så där är det inga större problem. Finns det lös d-vitamin att köpa tro?
 
Svar ja, på Granngård finns både Basic samt Kraffts.
Men inte enbart med D, oftast i en kombination och då kan du tillsätta tokosel.

Själv gjorde jag som så när jag fodrade till med Tokosel, att jag gav 1 kryddmått per dag. Det motsvara 1 dosmått som hästen skall ha per vecka, men det är lättare att sätta rutin på saker och ting.
 
Hinner bara till apoteket idag, såg att de hade d-vitamin och kalk. Så vitt jag förstår är kalköverskott inte farligt och det rörde sig om måttliga mängder. Får väl försöka hitta en bättre lösning senare.

Inte_Ung, är det alltid problem med d-vitamin och hösilage?
 
Inte_Ung, är det alltid problem med d-vitamin och hösilage?
Ensilage innehåller ALDRIG något D-vitamin. Hösilage kan innehålla D-vitamin, det beror på hur länge som det har legat och torkat på slag.

D-vitaminet i hö och halm produceras när solen torkar det på åkern. Och eftersom ensilage inte torkas på åkern, så finns där inget. Ofta så kompencerar man det genom att födra med halm och/eller hö förutom ensilaget. Hösilage kan ha legat på åkern och torkat länge nog för att innehålla tillräckligt med D-vitamin. Ditt hösilage har 49%ts, vilket i mina ögon gör det till ett ganska så torrt ensilage och inte hösilage. Så kanske att det räcker och kanske inte. Gammeln borde veta, han kan det mesta om just det där.
 
En tanke; hur är magnesiumkvoten? Jag tyckte att min häst (som har en kvot runt 7 med sin foderstat, pga silaget), inte musklade sig som hon skulle. Kollade upp mineralkvoterna och det fattades magnesium (inte så mkt dock). har gett henne magnesium i en månad eller så nu, och jag vet inte om det var annat eller om det var magnesiumet, men hon känns bättre och ser bättre ut.
 
Jag önskade att jag hade en mineralanalys också och hade med glädje betalt för den också, men det känns inte meningsfullt att försöka skicka in en analys till, jag har ingen störe chans att få ihop ett representativt prov.


Det kan vara en tanke att det fattas, jag får väl se hur det utvecklas som det är nu så har hon återhämtat sig bra, jag får väl kolla upp vad mineralerna innehåller i magnesium väg det kan i varjefall ge en ledtråd. Vad ger du för magnesiumtillskott? Usch vad det är mycket att tänka på. Tur att det finns så många trevliga människor som kan ge en tips.
 
Jag ger Biomag. Ger 0,5-1 mått (behövs bara 0,5, men 1 mått blir inte överskott, och eftersom att Magnesium kan vara bra för nerviga hästar och för hästar som är lite knackiga i musklerna, så ger jag lite mera än nödvändigt, men utan att det blir överskott).
Biomag finns på bla Granngården. (rätt billigt/drygt)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 960
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
1 050
Senast: Amk
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 179
Senast: Shixle
·
Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 135
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Avmaskning FAQ (Läs här först del 2)

Omröstningar

Tillbaka
Upp