Proteingiva?

Silver Girl

Trådstartare
Behöver lägga till en hel del protein om jag ska fortsätta använda det grovfoder stallet tillhandahåller (just kommit analys på den skörd de nu börjar med).
Har förstått att man inte ska ge för mycket soja/dag men hur är det med andra proteinsorter. Tittar t ex på Krafft muskel som har potatisprotein som främsta ingrediens. Hur mycket kan man ge av det per dag och per giva?

Andra förslag på bra proteintillskott?

Min häst har tidigare ratat lucernpellets och att ge tillräckligt mycket hackad lucern blir svårt rent praktiskt, då det tar så pass mycket plats i förhållande till sin vikt.

Eller så får jag börja leta eget hö...

Sv: Proteingiva?

Hur mycket protein behöver du?

Jag använder potatisprotein, bryggerijäst, vetekli och lusernpellets. Min häst äter bara lusernpellets om jag blandar i jäst.

Krafft Muskel är väldigt dyrt och man ska nog inte ge mer av detta än andra kraftfoder dvs 0,4 kg/100 kg häst/utfodringstillfälle. Kanske lite mindre tom iom att det är så koncentrerat.

Min häst får soja, lusern och krafft pluss protein. Hade säkert blivit bättre med krafft muskel men då skulle jag behövt lägga till mineraler och det blir för krångligt.

Efter en hel del räknande (både ekonomiskt och på foderstaten) kommer det att bli denna kombination för mig också.

Så nu undrar jag om någon vet hur mycket en deciliter sojaprotein-pellets väger?

Har ingen våg som kan väga så lite och hinner inte köpa köksvåg förrän tidigast nästa helg...

Hur mycket protein behöver du?

Jag använder potatisprotein, bryggerijäst, vetekli och lusernpellets. Min häst äter bara lusernpellets om jag blandar i jäst.

Krafft Muskel är väldigt dyrt och man ska nog inte ge mer av detta än andra kraftfoder dvs 0,4 kg/100 kg häst/utfodringstillfälle. Kanske lite mindre tom iom att det är så koncentrerat.

Varför skulle man ge mindre? Det är potatisprotein som huvudinnehåll och inte soja. Jag har inte sett nån maxgiva.

Jag kanske är överdrivet nojig men är rädd för att koncentraten ska rinna över till tunntarmen för tidigt om man ger för mycket och ställa till oreda där.

Ger mitt fullblodssto Hippo grow alfa müsli och mineraler. Innehåller bla. sojabönor, bryggerijäst, lucernpellets och hack.

jag har börjat med soja pellets å jag vägde mitt å en dryg dl vägde ungefär 85 gram så kanske 70 på en dl ungefär..

min häst får 5 dl per dygn av sojapellets som läget är nu

ska väga ikväll igen tänkte jag då de är dags att höja för mig kan återkomma ikväll då vet jag exakt=)

Senast ändrad:

vägde 1dl soja pellets idag.. å den väger 80gram..

så ska öka till 6 dl allt som allt så är jag uppe i rätt foderstat till min=)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
12
· Visningar
1 158
Senast: Anna-Bella
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama