C
Coffeaclub
Som jag vet så innehåller ju linfrökaka inte den rätta aminosyresammansättningen för häst, vilket gör att linfrökaka inte bör ges som proteinfodermedel till unghästar och dräktiga/digivande ston. Men hur stor del av det smältbara råproteinet, låt säga 250 g/kg foder, kan en vuxen häst tillgodogöra sig då, inget alls?? Låt nu säga att man vill ge ca 0,5-1 kg linfrökaka för fettets och energins skull, fast man i foderstaten redan täckt upp hästens behov av protein, hur blir det då? Får hästen ett kraftigt proteinöverskott eller har det ingen betydelse för proteinets del, då det ändå inte är ett bra "hästprotein"?.
Sen har jag bara en tanke om foderjäst, om man skall ge det som proteinfodermedel och också för fosforens skull, hur mkt kan man MAX ge? Har sett i tidigare trådar att det råder delade meningar om detta. Att man bara ger lite för magen osv kan jag ju förstå att några större mängder behövs, men om man ger det i ett annat syfte?
Är jättetacksam om jag endast får svar på mina frågor och inte en utläggning om vad var och en ger sina hästar!
Sen har jag bara en tanke om foderjäst, om man skall ge det som proteinfodermedel och också för fosforens skull, hur mkt kan man MAX ge? Har sett i tidigare trådar att det råder delade meningar om detta. Att man bara ger lite för magen osv kan jag ju förstå att några större mängder behövs, men om man ger det i ett annat syfte?
Är jättetacksam om jag endast får svar på mina frågor och inte en utläggning om vad var och en ger sina hästar!