Proteinet i linfrökaka

C

Coffeaclub

Som jag vet så innehåller ju linfrökaka inte den rätta aminosyresammansättningen för häst, vilket gör att linfrökaka inte bör ges som proteinfodermedel till unghästar och dräktiga/digivande ston. Men hur stor del av det smältbara råproteinet, låt säga 250 g/kg foder, kan en vuxen häst tillgodogöra sig då, inget alls?? :crazy: Låt nu säga att man vill ge ca 0,5-1 kg linfrökaka för fettets och energins skull, fast man i foderstaten redan täckt upp hästens behov av protein, hur blir det då? Får hästen ett kraftigt proteinöverskott eller har det ingen betydelse för proteinets del, då det ändå inte är ett bra "hästprotein"?.

Sen har jag bara en tanke om foderjäst, om man skall ge det som proteinfodermedel och också för fosforens skull, hur mkt kan man MAX ge? Har sett i tidigare trådar att det råder delade meningar om detta. Att man bara ger lite för magen osv kan jag ju förstå att några större mängder behövs, men om man ger det i ett annat syfte?

Är jättetacksam om jag endast får svar på mina frågor och inte en utläggning om vad var och en ger sina hästar! :bow:

Sv: Proteinet i linfrökaka

Skulle jag inte göra.. Diskuterade detta med HH förra året och kanske finns mer info nu gällande hur mycket en häst kan tillgodogöra sig eller inte. Troligen så får du snart svar av HH..

Hur som så skulle jag inte stoppa i en häst 0.5-1kg linfrökaka om proteinet redan var tillgodosett.

Förra året så använde jag mig enbart av linfrökaka till min unghäst då 2 år och han fick 0.8 kg linfrökaka och jag kan säga som så att nog tog han åt sig proteinet så jag tycker du skall vara försiktig alt. byta ut det andra proteinet.
Vad jag dock märkte av den stora mängden var att kroppen blev mättat och inte kunde tillgodogöra sig fettet så han blev fet i pälsen.

Foderjäst har jag utan problem gett upp till 0.2kg/dag men då har jag haft det inräknat i sammanslagna foderstaten med tanke på proteinet.

Tack för ditt svar! :bow:

Vi får väl se om HH har nån nyare info att lägga fram. Vore intressant att veta mer.

Så vitt jag har förstått är det en felaktig aminosyrasammansättning som gör att linfrökaka inte är perfekt som proteinfodermedel. Hur mycket av proteinet hästen kan tillgodogöra sig beror ju då på dels hur mycket som är smältbart, och sen i stor utsträckning på vad den får för proteiner via andra fodermedel. Många har väl sett den klassiska bilden med tunnan som har olika långa brädor i väggarna, man kan aldrig fylla tunnan högre än den lägsta brädan (= hästen kan aldrig ta upp mer protein än vad den aminosyra det är mest brist på räcker till). Ökar man på den aminosyra det är mest brist på = gör den brädan i tunnan längre kommer hästen att kunna ta upp mer protein tills "nivån i tunnan" når upp till den aminosyra det nu är mest brist på osv. Ger du massa proteiner som hästen inte kan ta upp pga felaktig aminosyrasammansättning ger väl det samma effekt som om du ger massa proteiner som hästen inte behöver = proteinöverskott.

Bra att jag är så bra på att förklara... inte...

Jag läste om detta igår.

För att kunna omvandla "växtprotein" till "hästprotein" måste man ha "samtliga" aminosyror som byggstenar för just det protein som ska byggas. Fattas det en aminosyra så kan inte nytt protein byggas även om man har ett överskott av alla andra.

Detta stod i boken Hästens näringsbehov och utfordring.

Längre än så har jag inte kommit så vad som händer med överskottet vet jag om ett par dar!=o)

Och de är ju just i linfrökaka som inte alla dessa aminosyror finns, vilket inte gör det till ett bra hästprotein. men kan de tillgodogöra sig nåt protein öht i linfrökaka då?

Ger du massa proteiner som hästen inte kan ta upp pga felaktig aminosyrasammansättning ger väl det samma effekt som om du ger massa proteiner som hästen inte behöver = proteinöverskott

Om man nu skulle få ett proteinöverskott av proteinet i linfrökaka hur funkar det då när man ger det för att fylla upp proteinet i foderstaten, blir det ett överskott då trots att hästen får för lite protein i foderstaten? :confused:

Protein fungerar så att när den äter ex gräs får den i sig "växtprotein" detta bryts ner till de 20 olika aminosyror som det är uppbyggt av. Det finns flera 1000 olika sorters protein men endast 20 aminosyror som det är uppbyggt av, skilnaden då mellan proteinerna är andelen aminosyror i proteinet.
Om du ger en häst ett protein som inte innehåller de amonisyror hästen behöver för att bygga sitt protein så får du ett överskott som inte hästen kan använda.

Detta tror jag hamnar på gödselhögen. Alltså tror jag inte det är någon större fara med ett proteinöverskott.

Om man nu ska fylla på med protein i foderstaten så välj något annat fodermedelsom lämpar sig bättre för det.

De proteiner som hästen själv inte kan tillverka brukar man benämna essentiella, och dessa måste ingå i det foder som hästen får. De flesta kan hästarna dock tillverka själva, om de får tillräckligt med energi.

Man brukar säga att Lysin är den först begränsande aminosyran, så det är alltså den som det måste finnas tillräckligt av för att resten också skall vara säkrat.

Det protein som inte används som byggstenar används som energikälla och lagras som fett, om hästen får mer energi än vad den gör av med. Saknade jag energi i foderstaten, skulle jag hellre ge olja än extra proteiner. Linfrö finns ju också i oljeform.

Cecely skrev:
Detta tror jag hamnar på gödselhögen. Alltså tror jag inte det är någon större fara med ett proteinöverskott.

Om man nu ska fylla på med protein i foderstaten så välj något annat fodermedelsom lämpar sig bättre för det.

Vad jag TROR är ju också att överskottet skulle hamna på gödselhögen, och kanske inte vara lika illa som överskott av ett mer högvärdigt protein (förutom från grovfoder), men precis som du så är det var jag TROR. Jag vill veta om nån VET. Tack för ditt svar iaf!

Har inte själv tänkt att använda det som proteinkälla öht, utan funderar mest bara på om man skulle vilja ge det för energin och fettets skull fast man redan har en foderstat som täcker proteinbehovet, hur det skulle påverka. Vet att man kan ge olja för energin och fettets skull. Funderingarna kring linfrökaka är alltså bara funderingar. :D

HH - Har du nåt intressant att tillägga mån tro? :bow:

Fast linets aminosyresammansättning har litet oförtjänt dåligt rykte. Visserligen innehåller det mindre (3,6 gr/100gr råprotein) lysin än soja (5-6), raps (6+)och lusern (4,7 gram per 100 gr råprotein) men så stor skillnad är det inte och balansen mellan de essentiella aminosyrorna är helt OK. Bara man tänker på att totala lysinmängden för växande djur och fölmärrar blir tillräcklig så man utnyttja linfrökaka i foderstaten (fast jag gillar rapskaka bäst).

Dock tror jag det är bra att ge hästar mer fett än vad man oftast gör. I naturbetande hästars föda finns nästan ingen stärkelse men många olika sorts fetter. Många moderna hästsjukdomar tycks bli bättre med mer fett och fibrer i foderstaten.

Bra källa till innehåll i fodermedel från norska staten
http://www.nlh.no/ihf/fortabell/index.php
HH

Liknande trådar

Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 082
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Jag ger endast kraftfoder en gång om dagen pga att det är smidigast för mig att ge i samband med insläpp samt att jag tidigare endast...
Svar
6
· Visningar
1 691
Senast: axel
·
Foder & Strö Ja årets hö verkar ju ha väldigt lite protein. Jag har då ett divigande sto och behöver därav massor protein till henne. Jag hade...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 520
Senast: Nominous
·
Foder & Strö Min häst har börjat tappa en del hull. Han är fortfarande normal i hullet men jag vill inte att han ska tappa mer, tvärtom så får han...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 270
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar