Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Se till så hästen har fri tillgång till lucernpellets på natten. Det klarar t o m mina ponnyer av.
Du kan ju ändå hälla på lite olja på den vanliga maten.
Ge kraftfoder ofta!
Lycka till!
Eftersom hästen ser ut att behöva mer av allt så öka på tills du börjar se skillnad.
Lucern är ju jättebra att komplettera med och sålänge hästen äter upp så ge mer.
Tipsar i vanlig ordning om Rehab som är ett effektivt foder för att få både hull och överlinje (har inte märkvärdig kvot) med bra resultat. Skulle byta ut Grunden mot Rehab om jag var i dina kläder.
Kombon Rehab/Lucern fick mitt fbl att ta sig ovanligt snabbt efter en sommar då han föll ur och behövde både hull och muskler.
Jag hade tagit ett blodprov på bandmask och därefter ökat på både Grund och lucern.
tror att det finns resultat på forskning av olja oxå...
1.sojaolja
2.Majsolja
3.Rapsolja
4.matolja
Jag har liknade problem med min. Jag har dock analys på mitt hö.Men jag missberäknade lite i foderstaten och har uppenbarligen en häst som behöver mer energi än jag trodde. Så i mitt fall tror jag att det tyvärr blivit så att min häst fått lov att ta av proteinet och omvandlat det till energi vilket är en ganska mödosam procces som jag förtått det.Han har haft gott om protein i foderstaten medans energin har legat precis över behovet.Så nu får jag pyttsa i honom extra energifoder.Så nu har jag saftat på rejält åt min pojk och för tillfället får han nog mer energi/protein än han igentligen skulle behöva men så får det vara tills jag ser någon förändring på honom..
Först och främst rekomenderar jag att du kollar tandstatus på hästen och ev parasitförekomst om han inte tar sig.
Nej, det finns ingen övre gräns för hur mkt lusern du kan ge. Det är ett grovfoder, som du faktiskt kan ge som enda grovfoder om du vill.
Nej, den parasiten heter nackbandmask. Bandmasken kan ge dåligt hull, raggig hårrem, ev kolik..men ibland syns inget alls. Ta ett prov och kolla.Är det inte bandmask som sätter sig i bla a nacken?