Proteinbrist?

Sv: Proteinbrist?

Tycker dina hästar ser fina ut, det kommer ju som sagt mkt protein i gräset nu oxå. Men tycker absolut inte att dina hästar ser ut att lida av proterinbrist av fotona att döma.
Ditt fullblod ser ut som de flesta fullblod i kondition.

Men ett tips är att ge kraftfodret i kg istället för i liter. Det kan skilja en hel del på bla vikten av havre så efter att vi börjat analysera foderstaterna till våra hästar så körde vi efter vågen.

:)
Lycka till med fina hästar

Tack för svaret (och kommenaren om fina hästar:bow: )!

Ja, att fullblodet är tunnt vet jag, men undrade om det var proteinbrist, eller bara "fullblodighet".

Bör jag väga havren varje dag? Eller vid ny säck? En gång i veckan, kanske?

Vi vägde varje dag, då är du hundra på att du ger samma mängd foder varje dag.
Matolja kan du prova o ge fullblodet, då får du tillskott på rent fett.
Ge honom 1-2 dl om dagen, det gjorde vi på våra som behövde lite extra fett i maten utan att behöva få så mkt energi som satte sig i huvudet.
:-)

Tack för svaret (och kommenaren om fina hästar:bow: )!

Ja, att fullblodet är tunnt vet jag, men undrade om det var proteinbrist, eller bara "fullblodighet".

Bör jag väga havren varje dag? Eller vid ny säck? En gång i veckan, kanske?

Väger du varje dag ger du samma varje dag. Men oftast är ju vikten samma inom samma parti så jag skulle nog bara ha vägt vid öppnande av ny säck.

Liknande trådar

Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 962
Senast: Bee
·
Foder & Strö Finns det något foder UTAN vete, betfibrer, majs,korn, havre? (utom olja och lusern som redan ges) Behöver ge mer kalorier. Har ett...
Svar
10
· Visningar
1 473
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 338
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 239
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Flytta med utekatt
  • Uppdateringstråd 31
  • lagom smakligt men bra torrfoder