Proteinbrist

Sv: Proteinbrist

Och vad åt hästen innan han släpptes på bete?

Jag vet nu från en annan tråd att betet är 50-60 cm långt och därmed förvuxet.

Då så innehåller det mest energi och inte så mycket protein.

Ett pellets som innehåller hög proteinhalt är då bra.

Min favorit, uppblött luzernpellets blandat med lika delar sädkross är ju bra och balanserat i Ca/P kvot.
Och billigt.
C:a 8hg torr luzern blötes i nästan en liter vatten i minst 20 minuter, därefter blandar man ned 8hg sädkross företrädelsevis 50/50 havre och korn.
Det ser ut som gröt och äts med god aptit.
Luzern är dock litet skarpt, så man kan bara öka med c:a 4hg per vecka.

Ett annat och dyrare alternativ är Hippo Alfa eller Krafft Groov.
Minst 1 kg/dag behövs nog i detta läge.
Antagligen mera.

Tack, du är en ängel, nu får lite att jobba på. Men nu vet jag det, och detta får ta på mig själv, foder är en del jag inte vet allt för mycke om, tyvärr, men det är intressant. Tänk att hästar kan få proteinbrist..

vad säger ni om linfrö/linfröolja?

ojdu, är det redan vid 50-60 cm gråset är förvuxet?.. :( då blir det ett helsicke i helgen med ponnyn som är het på tårna redan på en fordestat med kvot 7.. imorrn släpps hon på ett annat bete där gräset (ängsgräs och örter) är 120 cm högt! :eek:
och det finns bara havre och kornkross att tillgå nu.. kanske får se till att köpa lusernpellets åt henne oxå.. ägaren är juh borta till tisdag så.. får se hur ponnysan blir.. *orolig* hon är så dryg att rida när hon är så het och stark.. :(

islands_lover skrev:
vad säger ni om linfrö/linfröolja?
Olja skall du ju inte tillsätta alls.
Det är ju ren energi utan protein.

Linfrö är ju ganska bra däremot.
Ännu bättre är linfrökaka.
Det har dock en alldeles för låg Ca/P kvot i sig själv, 0,5, så du måste då räkna och tillsätta rätt mängd kalk.

Jag har själv ingen praktisk erfarenhet av linfrö, då jag aldrig har fodrat med det.

Är det en rejäl brist kan soja, krafft protein eller liknande fungera. Observera dock att vissa foder har rekommenderade maxgivor att ta hänsyn till.

För att veta hur mycket protein du saknar bör du dock först lägga slantarna på en analys av det grovfoder du kommer att fodra med i vinter - för det är då du kan se hur mycket du behöver täcka upp och hur stor bristen är. Ta också med mineralerna i analysen så att du kan se kvoterna för mineraler och vilken sådan du skall välja.

Här finns lite att fördjupa sig i, och biblioteket har säkert någon bra bok ... :
http://www26.brinkster.com/fodersidan/index.html

Cronis skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men just sådana här svar på en vettig fråga gör mig förbannad. Om man inte har något att säga som tillför tråden någonting kan man ju lika gärna hålla tyst. :mad:

Varför inte prova Krafft protein eller sojamjöl (det är billigare). Lusern har ju ganska mycket energi, så det är svårare att fodra med om du har en "tjock" häst. Linfrö är ju också bra, men det verkar jobbigt att använda för det skall stöpas, men jag har aldrig provat linfrö själv, det kanske är jättebra. :bump:

Ciazon skrev:
Ursäkta att jag lägger mig i, men just sådana här svar på en vettig fråga gör mig förbannad. Om man inte har något att säga som tillför tråden någonting kan man ju lika gärna hålla tyst. :mad:
det bästa är att nocha dom ;) Jag är jätteglad för alla tips, jag kommer nog att börja med lusern, dels har vi den hemma och är enkelt att ge nu när han går på bete och sen lösdrift ( IU han var på stall förra vintern..)

Är du säker på att hästen har protein-brist?
Vad jag förstod från din förra tråd så har hästen varit skadad. Det vore konstigt om han hade proteinbrist när han betar och har vilat??

Kanske har han bara tappat muskler i överlinjen??

Nej, det är jag inte, men IU och silverkejdan har sett nytagna kort på han, och dom blev väldigt misstänktsam på att han hade nog brist, sen har jag berättat vad han har ätit i vinter.
Och då blev dom ännu mer misstänksamma.

Ciazon skrev:

-ursäkta mig- är det inte lite löjligt att gå och bli förbannad på någonting sånt?

En häst kan få proteinbist om den bara står, om den får för lite protein.Det har inget med vila att göra.Om en häst får tillräckligt med protein så har den lättare att bibehålla muskler fast den står.

chrysler skrev:
En häst kan få proteinbist om den bara står, om den får för lite protein.Det har inget med vila att göra.Om en häst får tillräckligt med protein så har den lättare att bibehålla muskler fast den står.

Det fattar jag med :smirk: Jag skrev vila och bete. Bete dvs gräs innehåller ofta mer än väl vad en vilande häst behöver.

Jag tycker det är farligt att här på nätet se en helbild på ett foto (annan tråd) och säga att hästen har proteinbrist när den likaväl på ett sådant foto ser ut att ha tappat muskler pga vila/skada och blivit bukig, samt muskelfattig i överlinjen.

Det är ett jäkla ansvar att döma över nätet vad det än gäller. :devil:

Till trådskrivaren så tipsar jag dig om att fråga någon kunnig på foder och träning i verkligheten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar