Proteinbrist

Sv: Proteinbrist

sojaprotein eller lusern brukar vara det bästa. :smirk:

seifur1 skrev:
Det fattar jag med :smirk: Jag skrev vila och bete. Bete dvs gräs innehåller ofta mer än väl vad en vilande häst behöver.

Jag tycker det är farligt att här på nätet se en helbild på ett foto (annan tråd) och säga att hästen har proteinbrist när den likaväl på ett sådant foto ser ut att ha tappat muskler pga vila/skada och blivit bukig, samt muskelfattig i överlinjen.

Det är ett jäkla ansvar att döma över nätet vad det än gäller. :devil:

Till trådskrivaren så tipsar jag dig om att fråga någon kunnig på foder och träning i verkligheten.

Japp det ska jag givetvis göra...
men han får iaf. lusern nu.. till hans stora glädje :D

seifur1 skrev:
Jag tycker det är farligt att här på nätet se en helbild på ett foto (annan tråd) och säga att hästen har proteinbrist när den likaväl på ett sådant foto ser ut att ha tappat muskler pga vila/skada och blivit bukig, samt muskelfattig i överlinjen.

Nej det är mycket säkert.
Hästar blir inte muskelfattiga, bukiga och tappar överlinjen av att vila i hage om den får rätt foderstat.
Det händer inte ens vid boxvila i upp till 8 veckor.
SLU gjorde ett sådant försök där fulltränade travare ställdes i box på korrekt foder i 8 veckor för att sedan kontrolleras om hur mycket de hade tappat i muskler, kondition och styrka.
Man gjorde detta för att på så sätt kunna veta vad i en skadad häst som var själva skadan och vad som var orsakat av vilan när den sedan skulle tas igång igen.
Resultatet var chockerande, hästarna sprang bättre efter boxvilan än före och hade inte tappat någon muskelmassa alls.

Så för att skylla muskelfattigheten och bukigheten på en skada, så måste skadan ha varit enormt omfattande och även innefattat ryggen eller gjort hästen mycket sjuk.
Med rätt foder kan man få en häst som skrotar i en hage att sätta ordentligt med muskler alldeles utan någon som helst träning.
Dock måste en korrekt ridträning till för att sätta de specifika ridmusklerna.
Men hästen skall bara genom maten fylla sin överlinje och dra upp buken.

Har själv ett exempel på detta i vårt stall. En häst har stått på boxvila ganska länge och inte ridits alls egentligen på ett år. Jag har räknat och fixat foderstat till henne så hon borde inte ha brist på något. Hon ser jättefin ut, inte alls bukig, med rund fin rumpa och rund rygg. Som sagt, ridmusklerna finns ju inte där, men annars ser hon musklad och fin ut.

Ifall jag har förstått rätt så innehåller havre och hö av god kvalité relativt rikligt med protein.

Lusern, sojabönsmjöl, bryggerijäst(?) innehåller då folsyra(?)- dels har som funktion att tillverka protein.

Stämmer det? Vad händer då med proteinen från havren i hästen? -lusern? Jag fattar ju att det måste vara en skillnad, men vilken?

-förresten så skulle jag vilja veta hur du märkt att din häst har brist på protein.

Achron skrev:
-förresten så skulle jag vilja veta hur du märkt att din häst har brist på protein.

Tja, tack var att jag la ut bilder på hästen här, och IU och silverkejdan tyckte att det såg misstänkt ut, sen har vi gått igenom bit för bit vad han har käkat... Sen tycker jag att han har tappat lite muskler.. nu när jag tänker på det..

Inte_Ung skrev:
Nej det är mycket säkert.
Hästar blir inte muskelfattiga, bukiga och tappar överlinjen av att vila i hage om den får rätt foderstat.
Det händer inte ens vid boxvila i upp till 8 veckor.
SLU gjorde ett sådant försök där fulltränade travare ställdes i box på korrekt foder i 8 veckor för att sedan kontrolleras om hur mycket de hade tappat i muskler, kondition och styrka.
Man gjorde detta för att på så sätt kunna veta vad i en skadad häst som var själva skadan och vad som var orsakat av vilan när den sedan skulle tas igång igen.
Resultatet var chockerande, hästarna sprang bättre efter boxvilan än före och hade inte tappat någon muskelmassa alls.

Så för att skylla muskelfattigheten och bukigheten på en skada, så måste skadan ha varit enormt omfattande och även innefattat ryggen eller gjort hästen mycket sjuk.
Med rätt foder kan man få en häst som skrotar i en hage att sätta ordentligt med muskler alldeles utan någon som helst träning.
Dock måste en korrekt ridträning till för att sätta de specifika ridmusklerna.
Men hästen skall bara genom maten fylla sin överlinje och dra upp buken.

MKT intressant!!! Du vet inte om forskningsrapporten finns på nätet så man kan läsa mer? :d

//Alice

Det vet jag tyvärr inte.
Det var en numera Veterinär, då Student som hade läst det och berättade det för mig.
Det var ganska så länge sedan och just då var inte rapporten klar.
Men det borde den ju vara nu.
Jag hörde detta 1989.

Rapporterna på nätet verkar inte vara äldre än fråm år 2000 eller som mest 1999.
Så det är nog inte där.

Inte_Ung skrev:
Rapporterna på nätet verkar inte vara äldre än fråm år 2000 eller som mest 1999.
Så det är nog inte där.
Det var synd! :( Det hade varit väldigt spännande att få veta mer!

//Alice

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
539
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Hästmänniskan Priser på strö och foder har ökat kraftigt, stallhyror stiger pga detta. Massor av hästar till salu, verkar vara svårsålt. Massor av...
2
Svar
21
· Visningar
2 478
Senast: Ainon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar