Proteinbrist+fång!

trevligtjej86

Trådstartare
Hej!

Jag misstänker att den gamla fång ponnyn i stallet har proteinbrist..

Hon är tjock men endast magen.. Hon är väldigt bukig...

Är inte det några tecken på proteinbrist?

Vad kan man ge en gammal fång ponny som har proteinbrist??

Sv: Proteinbrist+fång!

protein givetvis ;) lusern är bra. en häst/ponny med fång har samma behov av protein för att må bra som en utan fång. det är länge sedan man slutade rekomendera att ta bort protein för fångpållar.

Hästen ska ha en balanserad foderstat, precis som alla andra hästar.

Det är bra om man kan undvika lättlösliga kolhydrater (finns i t.ex. melass och spannmål) och proteiner (som finns i t.ex. soja), som kan störa grovtarmens flora och orsaka fång.

Bra foder är grovfoder, så lusern brukar vara ett bra förstahandsval om det saknas protein i foderstaten.

Min fångis åt i vinter något mindre hö än normalt (ett något proteinsvagt hö), 1,5 kg lusernhack och halm. Ville hålla ner energigivan för att hålla vikten på henne, då det också är en riskfaktor när det gäller fång, därav halmen.

Hej, det är viktigt att även en fångponny får tillräckligt med protein. Själv ger jag luzernhack, obs! utan melass i.....
Man har ju kommit fram till att det är viktigt att minska stärkelsen och öka fiberintaget till fångponnyer.
Själv ger jag Dodson&Horrels foder Leisure Mix till min fångponny med mineral och luzerntillskott då han inte får full ranson. Han får även deras kwickbeet som är bra med fiber i. Självklart är ett bra hö mycket viktigt. Detta funkar utmärkt på min fånghäst. Lycka till!

Alla hästar står på halm i stallet men det får inte hon göra då hon har lätt för fång.. Hon går heller inte i någon gräshage utan får gå själv, Hon är 23år gammal i år.. Hon får inte äta det nyskördade höt då det är för färskt eller nått.. Ska tala med "ägaren" och säga att dom borde ge henne lusern... Får se vad dom tycker om det då hon bara äter sitt gamla torra hö....

KL
Lite försiktig ska man även vara med proteinintaget till fånghästar.
Inte allför sällan är de feta o ett överintag ger ju ännu större fetma- då de sällan är igång heller.

ska de banta så ska man dra ner på energi, men i vissa fall även proteiner.
En frisk häst som ska bantas bör motioneras o ha lagom med proteiner o mindre energi.

Ni säger båda lusern så ska meddela detta...

Självklart ska alla hästar ha tillräckligt med protein även fånghästar...

Jag ska försöka ta en bild på henne.. Men tycker inte att hon är tjock på det viset utan hon är liksom bukig.. Hon ser nästan dräktig ut.. Sån mage har hon..

Men tror du att lusern är en bra lösning? I liten mängd..

Om det är den du har bilder på....:confused:
Så är den lite tjock.
Går den dessutom på bete nu så.....de petar ju i sig massor med vätska på betet o så mkt de bara orkar;)ännu större mage.

känn på revbenen- om du hittar dem:devil:

Nej det är inte samma häst.. Jag vet att hon är lite fet vi försöker träna bort det... Hon går inte på jätte starkt bete.. Å hon tränas 6dagar i veckan... Hon har heller inte fång...

Men inlägget handlar om en gammal ponny med fång och jag har ingen bild på henne i nuläget.. Som jag skrev här över så går hon inte på bete...

Får hästen äta nåt överhuvudtaget ? Nämen, lite skämt...att höet är torrt är väl bra, det ska det vara. Däremot MÅSTE en fånghäst få näring, villket denna häst inte verkar få i någon större mängd. Ta och analysera hästens hö och utgå från dess värden...fattar inte varför folk i dagens numera upplysta samhälle fortfarande svälter sina fånghästar. Jag kallar detta misskötsel.

Hon får fjolårs hö så det är inte av bästa kvalité..

Nej förstår inte det heller faktiskt alla hästar måste få äta liksom... Därför jag vill ha lite tips på vad jag kan säga till ägaren..

Höt som de andra hästarna får är nyskördat så det är färskt och fullt med energi och protein det e nog därför hon inte får det...

Men en fånghäst måste ha mat precis som en inte fånghäst. Bra hö etc. Den ska inte bli fet och det är lämpligt att undvika socker/stärkelse och ffa(!) hastiga foderbyten. De ska inte svältas.

Det är skillnad på bantning o svält.
Man ger den lite mindre än vad den förbrukar dagligen.
tycker att man gör hästen en björntjänst om den fått fång o fått order av Vet. att den MÅSTE banta o hästägaren bantar den 10 gram / dag eller t o m oavsiktligt fortsätter att göda den.

Det låter som att de gått på en massa myter och följer gamla rön...

*Protein är inte skadligt för en fånghäst! De måste ha samma mängd som friska hästar, men är kanske känsliga för stora överskott. Överskott av sådana proportioner att det är svårt att komma upp i...

*En fånghäst ska inte svälta! OK, den får inte bli överviktig, men det är inte detsamma som svält. Öka motionen om det behövs och se över foderstaten i detalj.

*Gammalt hö har inte automatiskt lägre näringsvärden än färskt!! Om det har det, så är det troligtvis inte heller så fräscht, och varför fodra en häst med känslig tarmflora med dåligt foder? Kan inte bli värre än så, nästan...

Om det färska höet är fräscht och har balanserade näringsvärden (= minst 6 g smrp/MJ, så att inga onödiga tillskott behövs...) ska självklart hästen äta av det.

Det är skillnad på bantning o svält.
Man ger den lite mindre än vad den förbrukar dagligen.
tycker att man gör hästen en björntjänst om den fått fång o fått order av Vet. att den MÅSTE banta o hästägaren bantar den 10 gram / dag eller t o m oavsiktligt fortsätter att göda den.

Det håller jag med om!
Ibland kan det faktiskt vara humanare att hårdbanta hästen en period, äna tt låta den gå med t.ex. hovbensrotation och en massa extra kilon.

Nu var du rolig- öka motionen på en fånghäst:rofl:

det är ju det...
Den får knappt röra sig o behöver inte alls lika mkt proteiner som när den brukas.
Tror att övervägande majoritet av fånghästarna är just överviktiga.

Förr sa man att vuxna hästar inte skull ha nämnvärt med proteiner- inte alls som växande eller digivande såna. Nu verkar det som man ger så:crazy:

Jag tror på att ge fånghästar hö med bra värden. Helst ska det naturligtvis vara bra med protein och mindre med energi.
Men denna sommaren är jag lite tveksam. Jag är inte säker på att det gräs som har vuxit under denna försommaren med så lite regn är jättebra för en fånghäst.

Det håller jag med om!
Ibland kan det faktiskt vara humanare att hårdbanta hästen en period, äna tt låta den gå med t.ex. hovbensrotation och en massa extra kilon.
JAG tog mig i kragen då.
Har aldrig tidigare gjort ett seriöst försök. Den gick på 5 v. ner 2 storlekar, men vågen visade på--- 6kg:rofl:632 kg. men hovis var nöjd. såg ut som den hade tappat 40kg. Ponnyvalkarna på sidorna var borta:banana:

En annan patient på Strömsholm som var där samtidigt var riktigt mager- hade bantats hårt, MEN... den var bra från sin grava rotation OCH hovbenssänkning o fick klartecken på att börjas sättas igång- i skritt- ledd- då sadeln knappast passade längre.

det är ju enormt viktigt att i DET skedet se till att minimera påfrestningen på hovarna eller måste den lägga sig ner?

Senast ändrad:

Nu var du rolig- öka motionen på en fånghäst

Hm, ja, jag menade ju såklart när hästen är i skick att motioneras. :rofl: För att förebygga återfall, sas.

Jag antog att hästen i tråden inte har ett anfall just nu, utan har haft fång tidigare? Kan ju vara en rejäl feltolkning iofs... :o

Min egen häst fodras och motioneras förebyggande, trots att det är mer än ett år sedan hon blev sjuk och numera är friskförklarad.

Men pratar vi akut fång så är det såklart annat. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
560
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 974
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
752
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka