I
Ideaal
Jag har en fundering som jag underar om ni vill hjälpa mig med. Vi har hästarna går på fri tillgång på grovfoder och de går ute dygnet runt. Jag har räknat lite på foderstat (för första gången) för att veta att de får vad de behöver då vi har hästar som börjar bli lite till åren. Det jag kom fram till är att med fri tillgång på grovfoder så täcker det proteinbehovet men energi hamnar långt över behovet. Jag pratade då med en mycket trevlig person på SLU som sa att det är helt OK för hästar som går ute dygnet runt för dom gör förmodligen av med den extra energin. Kvoten energi/protein är 5,1. Om jag ändå skulle skapa en OK balans mellan protein och energi genom att tillsätta exempelvis soja m.m. så hamnar ju i stället både energi och protein långt över behovet. Om hästen får i sig för mycket protein från grovfoder så har de ju inga problem med att göra sig av med det men hur verkar det om man tillsätter ett för hästen onaturligt protein, kan de ändå göra sig av med överskottet (tänk på att det är en gammal häst). Den trevliga damen på SLU menade att äldre hästar +25 oftast har ett högre behov av protein. Hur ser ni på allt detta?