Proteinbehov till sto med sent fött föl?

Eastwick

Trådstartare
Vi har fått in ett sto med föl fött i slutet på juli i stallet som båda var lite tunna, bukiga utan överlinje. Vi har bra grovfoder, kvot på 6,5 och har till det gett lusern samt krafft protein och nu börjar de se bättre ut. Problemet nu är att detta blir dyrt för hästägaren, både lusernet och proteinet är ju förhållandevis dyrt, så, vad för proteinbehov borde tanten behöva nu? Vågar man ta bort tex lusern och ge extra hö istället? Hon äter idag 20 kg.

Sv: Proteinbehov till sto med sent fött föl?

Det är för lite protein i det hö du har för att det ska bli bra att ge nägra större mängder av det.
Det är helt enkelt så att det kostar massor att underhålla hullet på ett digivande sto, det kostar ännu mer om man dessutom ska försöka öka på hennes hull. Det är bara att bita i det sura äpplet, proppa i stoet så mycket hon orkar äta, med tillräckligt med proteiner, och inse att plånboken BLIR tom...

Hur mycket hon behöver beror på hur gammal fölungen är just nu, de behöver som mest i 3e-4e digivningsmånaden och ibland 5e också, även om det inte står så i böckerna...
Jag har slutat räkna noga till mina digivande ston, räknar bara så att jag ser att proteinbehovet är tillgodosett. sen ger jag lite till....

Jo, det var ju det jag misstänkte... hehehe... men borde det inte bli billigare att byta ut krafften mot soja istället då? Och hur mycket kan man ge? Vet sedan tidigare att hästen i fråga inte följer böckerna utan behöver mer protein än så.

Du kan nog ge soja istället, men man bör inte ge mer än 100 gram/ 100 kg häst och dag!

När det gäller lucern så får man mer protein för pengarna om man köper Kvarnbyfoders lucernpellets istället för Kraffts tex, Kvarnbyfoders innehåller 150 gram smb rp (melassfri är den också)!

Ja det är ju ett tips och i Bohuslän borde det inte vara omöjligt att få tag i Kvarbyfoders lusern! Det har kanske samma kilo-pris (beror på hur mycket man köper på en gång - blir mycket billigare om man köper pallvis) men man behöver inte ge lika mycket eftersom det innehåller hela 45gram mer smb rp än t ex Kraffts lusern.

Så om det är möjligt byta ut lusernet mot Kvarnbys och ersätta Krafft Protein med sojamjöl - vilken inte bara är betydligt billigare utan innehåller ca 50-60 gram mer smb rp per kg och man kan därmed ge mindre av den.
Och förresten så finns det inte alls (enligt HelenaHandberg här på forumet) någon maxgräns för sojamjöl men man ska vara extra försiktig vid introduceringen av den.

Jag har inte läst vad HelenaHandberg hade för argument om detta, men jag skulle tro att det faktiskt är bra att gå efter maxgräns på soja. Soja innehåller ganska stora mängder antinutritionella substanser, vet inte exakt hur dessa påverkar häst dock.

Jag har inte läst vad HelenaHandberg hade för argument om detta, men jag skulle tro att det faktiskt är bra att gå efter maxgräns på soja. Soja innehåller ganska stora mängder antinutritionella substanser, vet inte exakt hur dessa påverkar häst dock.

Så här skriver HH:
"Det finns ingen maxdos för proteinkoncentrat per dygn. Utan per utfodringstillfälle så att aminosyrorna ska hinna tas upp i tunntarmen i så stor utsträckning som möjligt. Det gäller alla koncentret inte bara soja. HH"

Ja, pratade med Kvarnbyfoder nu idag och det var kanske inte helt lätt att få tag i, närmsta ÅF finns 5 mil ifrån här. Suckar djupt och undrar varför just jag hamnat i hästsportens mörkaste hål i Sverige...

Ja, pratade med Kvarnbyfoder nu idag och det var kanske inte helt lätt att få tag i, närmsta ÅF finns 5 mil ifrån här. Suckar djupt och undrar varför just jag hamnat i hästsportens mörkaste hål i Sverige...

Okej, om inte ägaren vill köpa in mycket (en pall) med en gång så är det kanske kört med Kvarbyfoders lusern då. Men h*n kan ju iaf byta ut den dyra KP´n mot sojamjöl istället!

Frågan är om ni inte skulle våga ta bort lusernet och ge t ex spannmål istället ihop med lite större mängd sojamjöl...? Jag är ingen expert på just dräktiga/digivande utan har bara teoretiska kunskaper om foder/hästens näringsbehov...
Och om det inte handlar om för stora mängder lusern som ska ersättas så tycker jag, enligt mina kunskaper, att det inte borde göra så stor skillnad om ni bytte ut lusernet mot spannmål och ökade på med sojamjöl (för att kompensera den lilla skillnaden av proteinmängd mellan lusern o spannmål).
Lusern har visserligen en annan fördel också - allt kalcium som ju digivande behöver. Men enligt tabeller är inte kalciumbehovet så högt efter 4:e digivningsmånaden... Bara lite högre än normalt.

Hur mycket lusern och KP har hästen fått?

2 kg lusern samt 0,8 kg KP till stoet och lite av varje i en egen hink till bebben då hon inte alltid är pigg på att dela med sig. Sicken mamma... :crazy: Men om jag lägger dit spannmål istället för lusernet får jag ju en massa MJ jag inte behöver, eller tänker jag helt tokigt nu?

Tänkte att detta kan var något att jämföra med. Mina ston är halvblod två stycken med mycket fullblod i.
Detta är foderstaterna för mina digivandeston:
Sto 1 dräktig med ett föl vid sidan som är fött i slutet på maj
- fritillgång på ensilage.
- 2.5 kg lusern
- 2 kg havre
- 200gr soja
- mineralfoder
- 1 liter utspädd melass

Sto nummer två med att föl fött 19 juni vid sidan:
- fri tillgång på ensligae
- 1,5 kg lusern
-2 kg havre
-200 gr soja
- mineralfoder
- 0,75 l utspädd melass

Sto nummer 3 med ett föl fött 20 juni vid sidan.
- fri tillgång på ensilage
- fri tillgång på lusern
- 2 kg havre
- 1 kg korn
- 400 gr soja
- mineralfoder
- 1 liter utspädd melass
Vi har precis börjat fodra med det parti ensilage vi ska ha under vintern så det hat jag inte hunnit få analysen på. Men det vi hade innan hade smpr 96 och mj 9,6.
Sto 2 och 3 är inte dräktiga igen, men sto 3 har varit i dåligt hull p g a komplikationer vid fölningen. Så det är därför hon får mer än de andra, men hon har tagit sig bra och börjar bli tjock:D
Lusernen är Kvarnbys och melassen är mest för att de ska äta upp den.

Senast ändrad:

2 kg lusern samt 0,8 kg KP till stoet och lite av varje i en egen hink till bebben då hon inte alltid är pigg på att dela med sig. Sicken mamma... :crazy: Men om jag lägger dit spannmål istället för lusernet får jag ju en massa MJ jag inte behöver, eller tänker jag helt tokigt nu?

Okej - 2kg lusern och 0.8kg KP ger= 474g smb rp och ca 27MJ.
Om man istället ger 2kg spannmål och 0.5kg sojamjöl blir det = ca 25.5Mj och 380g smb rp. Inte riktigt lika mycket men å andra sidan har ju behovet sjunkit efter 4:e månaden (från 100% till 70%) så rent teoretiskt borde det fungera.
Ni skulle ju kunna ge 0.6-0.7kg sojamjöl också, så blir det lite mer, bara ni delar upp mängden på flera givor (annars kan de ha svårt att smälta all protein).
Det behövs ju dock en övergångsperiod om man ska byta från lusern, som ju är ett grovfoder, till spannmål och även från KP till soja. Så inte magen blir störd.

En annan idé är ju att byta ut 1kg lusern mot 1kg spannmål (och KP´t helt till soja) så tjänar ägaren en hel del. Med tanke på att spannmål brukar kosta ca 2-2.50kr/kg (högst) medans lusern kostar ca 4-5kr och KP´t kostar väl långt över 10kr kilot medans sojan kostar bara ca5-7kr/kg. (och man kan dessutom ge snäppet mindre av den per dag)
Det blir en fötjänst på minst 7-9kr/dag! (i månaden minst 200 spänn men tror att det blir mer faktiskt - uppemot 300kr)

Om du räknar ut värdena på deras foderstater vad hamnar de på då? I MJ och smpt menar jag. Är det inte "farligt" att hamna för högt på MJ:n jämfört med smpt:n? Jag har medvetet valt bort all spannmål just för att det ligger förhållandevis högt i MJ men det kanske är dumt?

Om du räknar ut värdena på deras foderstater vad hamnar de på då? I MJ och smpt menar jag. Är det inte "farligt" att hamna för högt på MJ:n jämfört med smpt:n? Jag har medvetet valt bort all spannmål just för att det ligger förhållandevis högt i MJ men det kanske är dumt?

Nej det är inte farligt. Nej nej. Bara behoven blir täckta så de inte tappar hull/muskler osv. ;)
Du skulle lugnt kunna byta ut 1kg av lusernet mot 1kg spannmål, det gör inte så jättestor skillnad (hästen får i sig ca 2MJ mer och 20g mindre smb rp), och helt klart kan du byta ut KP´t mot sojamjöl (och du kan bara ge 0.6kg så motsvarar det nästan samma mängd protein som 0.8kg KP). ( det ger istället för 264g smb rp och 9.6MJ från Kp´t till 234g smb rp och 6.6MJ från sojan).
Det blir en total skillnad på -1MJ (faktist MINDRE MJ totalt) och -50g smb rp (det gör dock att kvoten blir ett litet snäpp lägre). Det tror jag inte är några problem nu när behovet ändå sjunkit en del.
Men du kan ju, om du vill, ge hela 0.7kg sojamjöl så blir det så gott som plus minus noll på både MJ och smb rp! :idea:
Dela helst upp sojamängden på MINST 2givor bara (ju fler desto bättre), det är ju så starkt (det är ju i o för sig KP´t också). Och gör en successiv försiktig övergång mellan fodrena.

Ursäkta om jag är lite korkad meeen... ;) Ju högre MJ:n ligger i förhållande till smpt:n desto lägre blir ju kvoten och det där med kvoter är ju viktigt?? Eller är det inte? :confused:

Ursäkta om jag är lite korkad meeen... ;) Ju högre MJ:n ligger i förhållande till smpt:n desto lägre blir ju kvoten och det där med kvoter är ju viktigt?? Eller är det inte? :confused:

Jo kvoten blir NÅGOT lägre (om du byter ut 1kg lusern mot spannmål och ger 0.6kg soja) men det är marginellt och behovet sjunker ändå fr o m nu hos stoet.
Om du ger 0.7kg soja så blir det ytterst liten skillnad!! Du skulle kunna börja med det och minska till 0.6kg efter en månad, sen mindre o mindre...

Ok, men så till nästa fråga då ;), det första hon kom så kunde man nästan se från dag till dag hur hon rundade på sig i överlinjen men nu tycker jag det har planat ut, eller är det helt enkelt så att det första syns mest? Eller behöver hon eg. ÄNNU mer mat för att bli riktigt fin tro? Vad tror ni?

Ok, men så till nästa fråga då ;), det första hon kom så kunde man nästan se från dag till dag hur hon rundade på sig i överlinjen men nu tycker jag det har planat ut, eller är det helt enkelt så att det första syns mest? Eller behöver hon eg. ÄNNU mer mat för att bli riktigt fin tro? Vad tror ni?

Det är ju förstås svårt att säga så här, utan att själv ha sett hästen, men jag TROR inte att hon behöver MER nu.
Att hon var tunn när hon kom berodde nog främst på att hon fått för lite mat INNAN.

Liknande trådar

Foder & Strö Mitt sto har föl som nu är 1 månad. Stoet är lättfödd och i väl gott hull just nu, men givivningen går snart in i det skede där det...
2
Svar
34
· Visningar
5 940
Senast: bigganl
·
L
Foder & Strö Hjälp! Jag har köpt mig ett gammalt sto som är i ett uruselt skick. Hon är 21 år gammal, inte en muskel på kroppen och tunn över...
Svar
11
· Visningar
1 004
Senast: LindaK
·
Foder & Strö Denna stund har jag väntat med spänning på. Trodde att jag skulle få ett hö med helt urusla värden i år, pga mkt sen 1:a skörd. Taget i...
Svar
3
· Visningar
799
Senast: Jessica
·
Foder & Strö Jag sitter och funderar om det inte är så att min häst behöver mer grovfoder än han får idag. Han är nämligen fortfarande lite bukig och...
Svar
7
· Visningar
987
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka