Protein.........

Sv: Protein.........

Beror på var överkottet kommer ifrån. Om det är från grovfoder eller kraftfoder.

Kan du utveckla det där vidare?
Vad händer om överskottet kommer från grovfoder vs kraftfoder?

Om man ger för mycke koncentrerat protein (mest då från kraftfoder, tex soja eller jättemängder med foderjäst) kan de få besvär med matsmältningen, bland annat kan en bakterie börja föröka sig som kan leda till baron-gruff sjukan som kan vara dödlig.

Men det är ovanligt, oftast är problemet att hästar får lite för lite protein. Får hästen för mycket protein men det mesta kommer från hö, hösilage och lusern är det ovanligt att de får problem. Överskottet blir bara till extra hull på hästen och kan hjälpa tunna hästar hålla hullet.

Ok tack. Men nu snackar vi överdoserin g typ eller?

Ja precis. Har mna anlyserat hö och ger normala givor är det ivanligt att det händer nåt. Man får ju anänvda lite sunt förnuft och i första hand alltid köpa hö som har bra värden så man slipper använda så koncentrerade fodermedel för att fixa till det. :)

Det används som energi. Men man ska ändå inte överutfodra med protein, får den istället energiöverskott blir den fet.

Det används som energi. Men man ska ändå inte överutfodra med protein, får den istället energiöverskott blir den fet.

Man måste nog ge en hel del proteinöverskott för att hästen ska bli fet. Jag ger min häst en del extra protein. Hon har definitivt inte blivit fetare.

Nej precis. Måttliga överskott är ju ingen fara. Den förbrukar som sagt det som energi istället.

Om den förbrukar det som energi så blir den antingen fet eller så springer den bort det. Men det jag menar egentligen är att en del av proteinet utsöndras med urinen och en del omvandlas till energi. Det är alltså inte allt som blir energi.

Vad händer om man ger för mycket protein?

Njurar kan bli överbelastade, om hästen kissar ovanligt mycket kan det vara ett tecken det kan även vara tecken på att den får för mycket av andra mineraler och vattenlösliga vitaminer.
Fång är även något man förr förknippade med för mycket protein men forskare är inte längre säker på att det bara beror på proteinet.
(källa: UTFODRING-ABC)

Hoppas det var lite svar :D

Såvitt jag har förstått så räknas detta eventuella energitillskott från proteinet in i den omsättbara energin på analysen.

Fång är även något man förr förknippade med för mycket protein men forskare är inte längre säker på att det bara beror på proteinet.
(källa: UTFODRING-ABC)
Forskarna är väl ganska säkra på numera att det inte är proteinet som orsakar fång, utan kolhydrater.

Man måste nog ge en hel del proteinöverskott för att hästen ska bli fet. Jag ger min häst en del extra protein. Hon har definitivt inte blivit fetare.

I så fall brukar väl din häst upp det extra proteinet. Precis som med människor blir hästar feta av överutfodring av både protein, MJ (kolhydrat) och fett. Det är sedan så oerhört individuellt också hur en häst lägger på sig.

Jag har två araber, varav den ena knappt kan lukta på kraftfoder förrän den smäller på sig, trots att det är den hästen som är igång, och den andra fyller jag krubban, med råge, den är just nu avställd och har svårt att sätta hull alls.

Hälsning Maja

I så fall brukar väl din häst upp det extra proteinet. Precis som med människor blir hästar feta av överutfodring av både protein, MJ (kolhydrat) och fett. Det är sedan så oerhört individuellt också hur en häst lägger på sig.

Jag har två araber, varav den ena knappt kan lukta på kraftfoder förrän den smäller på sig, trots att det är den hästen som är igång, och den andra fyller jag krubban, med råge, den är just nu avställd och har svårt att sätta hull alls.

Hälsning Maja

De flesta kraftfoder innehåller väl minst lika mkt energi i form av kolhydrater som de innehåller protein så det kan ju lika gärna vara kolhydraterna som gör att den lägger på sig. Det jag menar är att hästen måste göra sig av med kväveöverskottet från proteinerna och till det går det åt en del energi. Detta medför att en del av proteinet går åt till detta. Om du sedan räknar på en analys så är den energi som kan utvinnas ur proteinet redan medräknad i energiinnehållet. Det blir alltså inte något extra energitillskott av proteinet utöver det som står i analysen. Det är i alla fall så som jag har förstått det.

Min häst är av den extremt lättfödda varianten. Jag tror inte att hon har behov av att göra av med ngn överskottsenergi.

Jag har fattat det så här att protein från grovfoder är inte lika lättillgängligt för hästen att ta upp så det behövs längre tid att bryta ner det proteinet till aminosyror. Och i krafftfoder eller mer koncentrerat protein så går det lätt för hästen att omvandla proteint till aminosyror och att det då kommer väldigt mkt aminosyror på en gång. Kan ju ta en jämförelse krafft protein innehåller tex. 330 g Smrp/kg vi säger att hästen får 1 kg vid ett utfodringstillfälle och man brukar väl räkna att det tar ca. 10 min för en häst att äta upp 1 kg kraftfoder. Om jag ska ta mitt hösilage så innehålle det 42 g Smrp då måste jag ge 7-8 kg för att han ska få i sig samma mängd protein. Och man räknar väl ca. 30-40 min per kg grovofder. Det tar alltså 4-5 h för han att äta upp och få i sig samma mängd protein.
Kanske blev lite rörigt, men var kankse någon som förstod mitt resonemnag :smirk:

Jag har fattat det så här att protein från grovfoder är inte lika lättillgängligt för hästen att ta upp så det behövs längre tid att bryta ner det proteinet till aminosyror. Och i krafftfoder eller mer koncentrerat protein så går det lätt för hästen att omvandla proteint till aminosyror och att det då kommer väldigt mkt aminosyror på en gång. Kan ju ta en jämförelse krafft protein innehåller tex. 330 g Smrp/kg vi säger att hästen får 1 kg vid ett utfodringstillfälle och man brukar väl räkna att det tar ca. 10 min för en häst att äta upp 1 kg kraftfoder. Om jag ska ta mitt hösilage så innehålle det 42 g Smrp då måste jag ge 7-8 kg för att han ska få i sig samma mängd protein. Och man räknar väl ca. 30-40 min per kg grovofder. Det tar alltså 4-5 h för han att äta upp och få i sig samma mängd protein.
Kanske blev lite rörigt, men var kankse någon som förstod mitt resonemnag :smirk:

Jag förstår ungefär. ;) ja det stämmer ju att kraftfoder innehåller mer smältbart råprotein per kg foder.
Vad ska man dra för slutsats? Ge hästen extra hö eller ge nåt kilo kraftfoder istället? Hö skulle jag iaf välja av olika anledningar. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka