F
fullblod4ever
Vad händer om man ger för mycket protein?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det används som energi. Men man ska ändå inte överutfodra med protein, får den istället energiöverskott blir den fet.
Man måste nog ge en hel del proteinöverskott för att hästen ska bli fet. Jag ger min häst en del extra protein. Hon har definitivt inte blivit fetare.
Nej precis. Måttliga överskott är ju ingen fara. Den förbrukar som sagt det som energi istället.
Vad händer om man ger för mycket protein?
Såvitt jag har förstått så räknas detta eventuella energitillskott från proteinet in i den omsättbara energin på analysen.Det används som energi. Men man ska ändå inte överutfodra med protein, får den istället energiöverskott blir den fet.
Forskarna är väl ganska säkra på numera att det inte är proteinet som orsakar fång, utan kolhydrater.Fång är även något man förr förknippade med för mycket protein men forskare är inte längre säker på att det bara beror på proteinet.
(källa: UTFODRING-ABC)
Såvitt jag har förstått så räknas detta eventuella energitillskott från proteinet in i den omsättbara energin på analysen.
Man måste nog ge en hel del proteinöverskott för att hästen ska bli fet. Jag ger min häst en del extra protein. Hon har definitivt inte blivit fetare.
I så fall brukar väl din häst upp det extra proteinet. Precis som med människor blir hästar feta av överutfodring av både protein, MJ (kolhydrat) och fett. Det är sedan så oerhört individuellt också hur en häst lägger på sig.
Jag har två araber, varav den ena knappt kan lukta på kraftfoder förrän den smäller på sig, trots att det är den hästen som är igång, och den andra fyller jag krubban, med råge, den är just nu avställd och har svårt att sätta hull alls.
Hälsning Maja
Jag har fattat det så här att protein från grovfoder är inte lika lättillgängligt för hästen att ta upp så det behövs längre tid att bryta ner det proteinet till aminosyror. Och i krafftfoder eller mer koncentrerat protein så går det lätt för hästen att omvandla proteint till aminosyror och att det då kommer väldigt mkt aminosyror på en gång. Kan ju ta en jämförelse krafft protein innehåller tex. 330 g Smrp/kg vi säger att hästen får 1 kg vid ett utfodringstillfälle och man brukar väl räkna att det tar ca. 10 min för en häst att äta upp 1 kg kraftfoder. Om jag ska ta mitt hösilage så innehålle det 42 g Smrp då måste jag ge 7-8 kg för att han ska få i sig samma mängd protein. Och man räknar väl ca. 30-40 min per kg grovofder. Det tar alltså 4-5 h för han att äta upp och få i sig samma mängd protein.
Kanske blev lite rörigt, men var kankse någon som förstod mitt resonemnag :smirk: