Protein.........

Sv: Protein.........

Såvitt jag har förstått så räknas detta eventuella energitillskott från proteinet in i den omsättbara energin på analysen.

Okej då har man lärt sig nåt nytt. :)
Men hur funkar det i praktiken?
Om hästen får avsevärt mycket mer protein än rekommenderat. Vad händer med det överflödiga proteinet?
Hur kan man veta hur mycket som förvandlas till energi på analysen när man inte vet hur stort proteinöverskott hästen får? Den kanske får överskottet från olika fodermedel. Jag hänger inte riktigt med...

jo men att man iaf provar med så snällt som mögligt, grovfoder eller lusern. För antagligen är det ju så dåliga värden i grovfodret att det inte spelar så stor roll om hästen får några kg till. Då är ju lusern bra som räknas som grovfoder...

Om hästen får avsevärt mycket mer protein än rekommenderat. Vad händer med det överflödiga proteinet?

En del av det , kvävet, utsöndras med urinen och resten omvandlas till energi. Men det går åt en del energi för att omvandla kvävet till urinämne så jag har förstått det som att det inte blir några stora energimängder.

Hur kan man veta hur mycket som förvandlas till energi på analysen när man inte vet hur stort proteinöverskott hästen får? Den kanske får överskottet från olika fodermedel. Jag hänger inte riktigt med...

Jag antar att du aldrig kan veta detta exakt. Allting är ju egentligen bara uppskattningar. Du kan aldrig veta exakt hur mkt din häst behöver, hur mkt den kan tillgodogöra sig, hur mkt fodret innehåller osv. Men det är nog inte så du menar?
Sedan beror det också på vilken kvalitè dvs vilken aminosyrasammansättning det är på proteinet.

Jag antar att du aldrig kan veta detta exakt. Allting är ju egentligen bara uppskattningar. Du kan aldrig veta exakt hur mkt din häst behöver, hur mkt den kan tillgodogöra sig, hur mkt fodret innehåller osv. Men det är nog inte så du menar?
Sedan beror det också på vilken kvalitè dvs vilken aminosyrasammansättning det är på proteinet.

Jag uttryckte mig nog lite knasigt, det är svårt att formulera sig rätt. Man kan ju uppskatta hästens behov och ta reda på näringsinnehållet i fodret och smältbarhet.
Men jag menade hur man vet hur mycket av proteinöverskottet som blir till energi? Det går alltså inte?
Men om det redan står angivet i mj-mängden i analysen som tidigare påståtts så blir det alltså inget proteinöverskott som omvandlas till energi alls? (utöver det analysen visar)

Men om det redan står angivet i mj-mängden i analysen som tidigare påståtts så blir det alltså inget proteinöverskott som omvandlas till energi alls? (utöver det analysen visar)

Jag har förstått det så att all energi som kan komma från proteinet redan finns med i analysen. Jag tror att man får se det som att all energi man tillför hästen finns med oavsett hur den sedan används. Exakt hur mkt det blir beror sedan på antagligen på flera olika faktorer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 552
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
324
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka