J

Josse58

hoppas denna hamnar rätt nu.. min nya pålle är ganska omusklad och nu börjar även revbenen synas. han är bukig , men alltså inte smal i övrigt. pratade med stallägare där han står för tillfället och hon sa att d hade bra hö, medmycket energi men tyvärr inte så mycket protein. och det är det han skulle behöva mer utav, eftersom han får även havre som ärmycket energi.. och protein vill jag ha speciellt nu när han ska byggas upp och orka osv..

han är ett fullblod, med mycket energi.

min fråga är ifall ni har något bra råd om vad jag kan ge istället?

ökade på höet idag eftersom han fick tok för lite innan. fick tipset av stallägaren att byta ut havren (eftersom han får ännu mer energi av den) och istället ge krafft GRUND och tillsätta Lucern Hack för att få protein. vad tror ni om de ?

det är som sagt min första häst och det här med foder har inte riktigt fastnat.. :/

jag skulle som ni säkert kommer att kommentera kunna göra en analys av höet oså jag vet exakt vad han ska ha och behöver, men jag ska flytta ifrån det stallet om 1,5 vecka till ett nytt, där han kommer få hö, som inte är analyserat. kommer försöka analysera det som FORt som möjligt, men undettiden, vill jag gärna ge honom protein , så fnderar på och byta ut fodret mot det ovanstående jag skrev..

han får i dagsläget havrekornkross 2 kg om dagen, och 4 dl betfor.. och så 9 kg ensilage.
tycker fortfarande att det är för lite hö, men såm fort vi flyttat kommer han att få ca 7-8 kg hö.. eftersom han är rätt stor och jag anser det är på tok för lite med ensilagemängden han får nu(med tanke på att där är mer vatten i det är hö osv)

hoppas ni orkade läsa igenom allt och hjälpa mig o min pålle , vore supersnällt :idea::d
 
Sv: protein ?

. han är bukig , men alltså inte smal i övrigt. pratade med stallägare där han står för tillfället och hon sa att d hade bra hö, medmycket energi men tyvärr inte så mycket protein. och det är det han skulle behöva mer utav, eftersom han får även havre som ärmycket energi.. och protein vill jag ha speciellt nu när han ska byggas upp och orka osv..

Det är möjligt att höet är bra på något sätt men ett hö med låg proteinhalt vet jag inte om jag skulle kalla bra.
I alla fall om du inte vet analysen är det bra att ge lusern. Jag tycker att det är mkt bra även om man har analys.
 
Sv: protein ?

Jag tkr 7-8 kg hö låter lite... Spec. till fullblod som är svårfödda. Mitt varmblod äter 18 kg hösilage/dag med en kvot på 6.9. Min häst fick oxå proteinbrist, ås vi ökade grovfodergivan ocg började ge lusern (räknas som grovfoder). Lusernet är bra för det proteinet tas inte upp så fort, och det blir då mindre risk för tex. korsförlamning.
Annars är krafft protein ett bra proteinfoder om kvoten är helt kass, min häst ska börja äta det nu.

Krafft protein har 330 SmRp och 12 MJ det ger en kvot på 27.5 vilket är väldigt högt. Min häst ska bara äta 0.3 kg/dag och då med hans hösilage får han en kvot på 7.3.

Har dom proteinbrist räcker det oftast med att höja kvoten med 0.5
 
Sv: protein ?

så jag borde öka grodfodret (höet) och ge lucern ?
 
Sv: protein ?

vad tycker ni om att byta ut havren till krafft grund istället då ?
 
Sv: protein ?

jag skulle öka grovofodret, vet nu inte vad grund har för värden men skulle nog ha tagit groov 125 istället lr nått, innehlelr mer protein och har en högre kvot.
 
Sv: protein ?

Att byta havren mot Krafft Grund är meningslöst eftersom grunden innehåller relativt högt med energi o väldigt lite protein o då får du ännu mer energi. Hade nog i ditt fall bytt havren mot Lusern eller iaf bytt ut en del av havren mot Lusern. Du behöver ju mer proteiner o det löser du inte genom at tillsätta mer energi. Har du analys på grovfodret? Behöver du ge kraftfoder alls så hade jag nog rekommenderat Krafft groov 125 före Grunden
 
Sv: protein ?

jag byter helst inte havre ne.. imed han alltid fått det iprincip. han f¨r just nu 2 kg havrekornkross. så han får inte BARA havre.

vad tycker ni är bäst ? lucern hack eller pelletserat ?

jag har ingen analys på grodfodret dit jag ska flytta nej. men har tänkt att skicka efter en, då jag vill ha ut exakt vad jag ska ge honom, vad han behöver.

så Krafft Groov 125 är bättre än grunden ?

lutar nog mest åt just nu att jag håller mig kvar på havrekornkroosen till honom och ökar grodvfodret samt tillsätter lucern. så han får i sig protein. vill inte experimentera för mycket med hans foderstat. hans förra ägare sade han va lättfödd, men så som han börjar sinka nu , så tar jag det gärna försiktigt.
 
Sv: protein ?

jag byter helst inte havre ne.. imed han alltid fått det iprincip. han f¨r just nu 2 kg havrekornkross. så han får inte BARA havre.

Jag tror inte att din häst måste äta havre bara för att han alltid har gjort det. Vårt fullblod fick en del havre förr på vintrarna. Nu har jag minskat ner den ganska rejält och ger honom lusern i stället. Han har klarat det utmärkt.
Havre innehåller energi. Det verkar som din häst får mycket energi och lite protein så varför ge ännu mer energi bara för att han alltid har ätit det? Om han är lättfödd så är det nog ännu viktigare att minska energin. Är i och för sig osäker på om fullblod brukar vara det.
 
Sv: protein ?

Bara för att han alltid har ätit havre så behöver du inte fortsätta med det.

Börja med att dubbla eller helst tre dubbla mängden hö så att han får en normal giva, så ordnar det sig nog snart, nu i början kan du ge lucern också så att han snabbare kommer ifatt.
 
Sv: protein ?

Be att få analysvärdena på höet så är det lätt att räkna ut. Jag skulle ha gett fri tillgäng på höet och även ge lusern (ger du pellets bör de blötas) och ett proteinrikt kraftfoder. Kraft protein finns att köpa och man kan även använda små mängder soja (där bör man vara försiktig med invänjningen).

Vi har också (tyvärr då jag har ett dräktigt sto) ett energirikt foder med lite protein så jag får stödfodra med både soja och krafft protein förutom eggermans avelsmüsli, osteomin, extra magnesium, haver och steeljoint. Behöver jag säga att foderlådan är fullspäckad...:angel: Allt detta TROTS fri tillgång på hösilage men behoven ser ju lite annorlunda ut på dräktiga sot jämfört med icke dräktiga. Fullblod kan dock behöva mycket mat för att inte falla ur.
 
Sv: protein ?

Det kan ju vara så att höet i det nya stallet är så bra så han bara behöver äta det sen... Men börja ge han lusern, men behöver han verkligen havren, blir han seg annars lr ??
 
Sv: protein ?

Det kan ju vara så att höet i det nya stallet är så bra så han bara behöver äta det sen... Men börja ge han lusern, men behöver han verkligen havren, blir han seg annars lr ??


jag vet faktiskt inte hur han blir utan havren, efter jag endast haft honom en vecka iprincip.
 
Sv: protein ?

fick analysvärdena ikväll av stallägare d'r jag står för tillfället, hon räknade även ut en foderstat åt mig :)

hon sa att jag skulle börja med att ge honom lucern, ca 1,5 - 2 kg. antingen pellets eller stråhackat. efetrsom det räknas som grodfodergiva behövde jag inte höja den så mycket.

som det ser ut nu kommer jag göra såhär.. när han kommit till det nya stallet kommer han få
8-9 kg hö.
1,5 - 1,8 kg havreKORNKROSS
0.4 dl betfor (han hade för mycket fosfor)
1,5- 2 kh lucern för att få upp proteinhalten

och så mineraler. MINER Röd eller Blå.

vad tror ni om detta ? jag funderar även på detta med att sänka havren.. eller kanske ta bort kornkrossen. fast jag tror den har en lugnanden verkan, som den kan ha på många. och det behöver han lite.
 
Sv: protein ?

Korn LUGNAR inte, det KAN ha en annan verkan än havre på havreheta hästar.

Jag hade tagit bort så mycket stärkelse jag kunnat och tillsatt protein, första hand lusern, i andra hand Hippo Alfa som är det enda som fungerar på vårt fullblod som har svårt att få i sig tillräckligt för att hålla hull och muskler.

Men det är svårt att säga något utan analysvärden, du hade fått dem - kan du inte ange dem här?
 
Sv: protein ?

Får hästen bara 9 kg ensilage!! Hoppas att ts-halten är hög!? Men även då så är det ju lite, samt att 7-8 kg hö inte heller är något att hurra för direkt! Ge hästen fri tillgång på grovfoder i stället och ta en analys så att du har ett hum om hur "landet ligger".

Kicki :)
 
Sv: protein ?

Säger som vissa andra - fri tillgång på grovfodret!

Har ett fullblod i stallet som fick fri tillgång på grovfodret.
Från att ha varit svår att hålla hullet på så har revbenent bäddat in sej bra i pälsen nu:)

Får endast 1 kg kraft 125 och ca 0,5 kg betfor om dan utöver det.
 
Sv: protein ?

behöver han verkligen allhavre och betfor... öka hösilaget mer...
Minerblå passar säkert om han inte är en högpresterande häst.
 
Sv: protein ?

Får hästen bara 9 kg ensilage!! Hoppas att ts-halten är hög!? Men även då så är det ju lite, samt att 7-8 kg hö inte heller är något att hurra för direkt! Ge hästen fri tillgång på grovfoder i stället och ta en analys så att du har ett hum om hur "landet ligger".

Kicki :)

ja vet.. han får 9 k hsilage. ägaren sade han alltid fått 8 kg nästan , men innan hade han vanligt hö. så hon har inte höjt sedan han började få hösilage... o jag har ju bara haft honom i en vecka. ts halten är 76.1 skulle ja tro, om ja kommer ihåg rätt.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 439
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
2 307
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite kloka åsikter om foder till en liten krabat :confused: Lånar en liten shettis som sällskap till mina storhäst...
2
Svar
20
· Visningar
2 353
Senast: CFrisk
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 599
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp