K

Klackskor

Hur märker ni när eran häst behöver mer protein eller får för mycket?

Sv: Protein

Får de för lite blir de långhåriga, lite sega, tunna över rygg o ända och stor buk. Får de för mycket blir de dåliga

För lite protein: stor mage men tunn och omusklad över rygg och rumpa. Har sett jättemånga sådana hästar som ägarna tror är tjocka och måste banta, fast det i själva verket är tvärtom :(.

För mycket protein: hm, svårare att se. En frisk häst kissar ju ut överskottet...

Våra får proteinknölar av för mycket protein... (mestadels på ryggen, länden ock korset)

Min nuvarande häst som jag haft ca 6 månader nu, fick proteinknölar, dels så hade hon inte fått kraftfoder på säkert 1/2 år innan, och vi var väldigt väldigt noga med att börja vänja henne och magen med kraft igen, men trots vår försiktighet fick hon proteinknölar. Dom dyker även upp då och då i dagsläget, men nu står hon på en välbalanserad foderstat.

Tydligt tecken på proteinbrist är att dom är bukiga trotts att dom är tunna i hullet, som fler redan sagt.

Tappar lite i överlinjen, manken och lansmärket framträder, de blir hårigare på vintern och fäller pälsen långsamt.

För mycket protein vet jag inte om man kan ge, möjligen fel sorts protein eller för mycket av ett visst proteinfoder. Elvira blev lös i magen av soja...

För lite protein: stor mage men tunn och omusklad över rygg och rumpa. Har sett jättemånga sådana hästar som ägarna tror är tjocka och måste banta, fast det i själva verket är tvärtom :(.

För mycket protein: hm, svårare att se. En frisk häst kissar ju ut överskottet...

Vadå kissar ut?

Vadå kissar ut?

Det som inte används av kroppen utsöndras genom urinen ;) .
Men det är inte HELT problemfritt för hästen och man bör undvika stora överskott.
(processen att göra om överskottsproteinet kräver energi och blir en onödig belastning för hästen - källa: Hästens näringsbehov och utfodring)

Får de för lite blir de långhåriga,

Det där var en intressant iaktagelse! :bow:
För när du säger det så stämmer det att dom hästar jag har sett som får förlite protein har faktiskt haft längre hår.
(en grannes hästar såg bra ut förra året, men detta år har jag sett på deras magar och överlinjer att dom får för lite protein, och dom har faktiskt längre hår i år än tidigare år.)
Så det är något jag aldrig har reagerat över, men som jag kommer att hålla koll på nu.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag upplever min häst lite öm i huden, pälssättning på gång gissar jag? Det är ju bara protein som det finns bevis för ökat behov av men...
Svar
2
· Visningar
322
Senast: Ninnurur
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 547
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
633
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
555
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka