Novelette

Trådstartare
Hej!

Jag skulle vilja veta vad det finns för proteiner ute på marknaden?

Just nu ger jag lilldamen Krafft Protein, men jag undrar om det finns nåt annat foder"märke" som har protein och vad de isf tar för det.

Min dam äter 0,75kg per dag och en säck på 30kg kostar 360kr på Granngården...så jag tänkte jag skulle försöka hitta ett billigare alternativ.

Nån som vet? Jag är rätt dålig på försäljare så därför tänkte jag höra med er här.

Tacksam för hjälp.
 
Sv: Protein

Vad jag vet så är det bara soja som innehåller så mycket protein. Lite billigare men en maxgiva på 100g/100 kg häst/dag.
 
Sv: Protein

Flaked soya från D&H, vet i o f s inte om det är så mycket billigare.

Jag kör en lösning med lusernpellets och sojamjöl.
 
Sv: Protein

Du får jättegärna utveckla det. Jag är urusel på foder.
Blir det billigare med den kombinationen?
 
Sv: Protein

Vill inte ge för mycket sojamjöl så jag kombinerar det med lusernpellets för att få upp proteinet. Fungerar bra, hästen ser fin ut och sätter muskler mycket bra. Hyfsat billigt också.
 
Sv: Protein

Lovisaleonora_ skrev:
Vill inte ge för mycket sojamjöl så jag kombinerar det med lusernpellets för att få upp proteinet. Fungerar bra, hästen ser fin ut och sätter muskler mycket bra. Hyfsat billigt också.

Problemet kan vara att man behöver ge så mycket lusern för att få rätt mängd protein, och då får man ju med en massa energi på köpet.
 
Sv: Protein

Jag förutsätt att det finns en foderstatsberäkning i grunden, själv fodrar jag inte med kraftfoder (den spannen innehåller bara vitaminer, lusern och soja) och höet fungerar bra tillsammans med den kombinationen.

Men som sagt: jag förutsätter att man har en beräkning i grunden så man vet vad hästen får i sig.
 
Sv: Protein

Min c-ponnys proteingiva är 0,5 kg lucern och 0,5 kg krafft müsli tillsammans med hösilage. Müslin är inte direkt det billigaste alternativet men det funkar verkligen urbra! Min ponny blev mycket finare på det på bara några få veckor, tro det eller ej :eek:

Men det billigare alternativet är nog lucern. Det funkar väldigt bra det oxå, personligen så tycker jag att man ser störst skillnad på pelletrerat lucern än kraffts hackad strå lucern.
 
Sv: Protein

Arsozah skrev:
Min c-ponnys proteingiva är 0,5 kg lucern och 0,5 kg krafft müsli tillsammans med hösilage. Müslin är inte direkt det billigaste alternativet men det funkar verkligen urbra! Min ponny blev mycket finare på det på bara några få veckor, tro det eller ej :eek:

Men det billigare alternativet är nog lucern. Det funkar väldigt bra det oxå, personligen så tycker jag att man ser störst skillnad på pelletrerat lucern än kraffts hackad strå lucern.

Krafft Müsli lanserar de själva som ett ENERGI-foder, det har en kvot på 8 endast med svårighet kan klassas som ett proteinfoder (det ligger t ex på exakt samma proteinvärde, 100 gr/kg foder som Krafft Energi, med skillnad i kvot på 0,3). Krafft skriver själva så här om Krafft Müsli
-----
KRAFFT MÜSLI är ett välbalanserat, energirikt och koncentrerat müslifoder som hästägaren själv blandar med havre och mineraler....
-----
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 523
Senast: Habina
·
Foder & Strö Jag har fått rekomenderat av kraffts foderrådgivare att de muscle up efter förra årets hö analys. Men nu har priset gått upp och en...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 939
Senast: Habina
·
Foder & Strö När man hittar ett foder som hästarna funkar bra på och som inte gör hål i plånboken så ska det sluta säljas på granngården 🤷‍♀️🤦‍♀️...
Svar
9
· Visningar
1 571
Senast: skiesabove
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 504
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp