Protein till unghäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 532
Sv: Protein till unghäst?

Jag har valt 500 kg som förväntade vuxen vikt.

Ja, jag säger inget. Utan bara skriver vad jag fick för resultat av där.

jo jag vet.. därför ska vi ta hösilage till vintern som dom får fri tillgång på. Men tills dess har jag inte så mkt till val.

Off topic.
Hur gör ni andra när ni köper hö? Kräver ni analys? Härikring är de väldigt svårt att få tag i småbals hö. Om man sedan kräver analys så tror jag man blir utan... Nej.. nästa år blir de fasen bara hösilage.

Man kan få ett litet hum om hur näringsinnehållet ser ut bara genom att fråga när höet är skördat. Sent skördat = lågt proteininnehåll.
Sen är det ett faktum att många - framförallt äldre - bönder lever kvar i en tro att hästar ska ha sent skördat hö. Så de envisas med att försöka sälja skräphö till hästägare - som ofta går på det...

Förväntad vuxenvikt 500 kg, 13-18 månader, lättfödd, hög tillväxttakt (för att tränas tidigt) ger enligt SLUs häfte ett dagsbehov på
69 MJ
69*7 = 483 g smb rp
69*0,4 = 28 g Ca
69*0,25 = 17,5 g P

Om åldern är 19-36 månader så minskar energibehovet till 65 MJ och proteinbehovet är 65*6,5 g/dag.

Det här är de bästa jag kan åstakomma

Hö 7
Havre 0,25
Sojamjöl0,4
Lucern 1,25

Energi 73,27
smb rp 527,8
Kalcium 26,3675
Fosfor 12,92

Har lite svårt att få upp fosforen.. men det borde gå att fixa med mineraler?

Tyvärr tror jag du kommer att få en hungrig häst på den foderstaten, vilket kan få konsekvenser på humöret.

7 kg hö låter lite i mina öron???

Jag had ett uruselt hö i våras till min då inte ens ettåriga polle.
Hon fick då äta 2 kg lucern + 2 kg krafft 125.

Ja.. de har du nog rätt i..

Men ökar jag på så blir det alldeles för mkt energi.. Är det okej om det blir mer än vad de ska bara kvoten blir rätt eller?

Alltså jag blir tokig!

Jag får inte ihop det här..

Jag måste ha gjort fel någonstans.. Om jag fyller in i mitt excel blad jag gjort att jag ska ge Gnista 10 kilo hö om dagen. För det är nog på ett ungefär så mkt som hon kommer kunna tugga i sig.. Då har jag redan överskridit energin hon ska ha. Även fast hon ligger långt efter i protein. Hur jag än gör så kommer hon att få ungefär så här mkt hö då hon kommer gå med flera andra och de inte går att reglera speciellt bra.

Hur ska jag göra? Fodra så att hon kommer upp i rätt mängd protein eller fokusera på att kvoterna blir rätt?

Får du din blivande tvååring att äta så mycket redan nu?

Våra brukar inte trycka i sig 10 kg förrän bortåt sommaren när de är två... Om man ska titta på hur mycket som blir över i boxen alltså.

jag håller med Naffa om höet för övrigt.

hon har det i generna :P hennes mamma kunde äta 5 kilo hö på en kvart ;)

Kvarnbyfoders lusern är melassfri och har betydligt högre proteininnehåll än Kraffts och Dangrönts
Jag har kollat på innehållet i kvarnbys lusern och det innehåller vad jag kan se 15% smbrtp men något gram per kg verkar inte finnas i deras innehållsdeklaration...Kraffts innehåller ju 105 gr per kg och 8,5mj dvs en kvot på 12 ..
Man kan ju ringa dit förstås...

Jag har kollat på innehållet i kvarnbys lusern och det innehåller vad jag kan se 15% smbrtp men något gram per kg verkar inte finnas i deras innehållsdeklaration...Kraffts innehåller ju 105 gr per kg och 8,5mj dvs en kvot på 12 ..
Man kan ju ringa dit förstås...

15% är detsamma som 150 g per kilo.

Tack, ok.. ja det var mkt! synd bara att kvarnbyfoder inte har återförsäljare på rimligt håll från mig.

Hur många kg mat måste en kallblodig ettåring ha om dagen för att vara nöjd?

det beror väl på, ger du mat som tillgodoser hennes behpv så behövs ju mindre än om du ger "barkis"....barkisen kan du ge hur mycket som helst av utan att hästen blir "nöjd"

Okej, om vi säger så. Om hon får 9 kilo mat om dagen varav 7 kilo är hö. Resten är havre, betfor, soja, lucern eller liknande..

Är det för lite?

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Alexandra_W
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 803
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden