Protein till unghäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 532
Sv: Protein till unghäst?

det beror ju på helt vilka värden det är i det du ger...är det tomma "kalorier" så lär hon ju få äta hela dagen innan hon blir nöjd..du måste ju tillgodose både näringsbehov och tuggbehov...
mina äter typ 8-10 kg hö med 50/9 i smrb/MJ + 1 kg åsebro cool (90/11,2) och 1 kg salsamix (120/10,0 ) dom är nöjda, men jag har inte räknat "rätt" än för nu är dom inne på banan för vagnsättning

Senast ändrad:

joda, näringsbehoven är täckta. vad jag vill veta är om 9 kilo foder om dan räcker.. när näringbehoven är täckta

Hmm, ja, om din häst är nöjd.......Jag vill nog ge dom fri tillgång på grovfoder. Det beror ju på hur dom blir o se ut.

Jo men det har dom i princip.. jag väger inte hö.. slöseri med tid anser jag.. utan jag slänger ut lite då och då.. dom brukar säga till när dom vill ha ;)

7 kilo är vad jag uppskattat att hon tuggar i sig.. det är möjligt att det är mer.. men tar jag t.ex. 10 kilo så är ju hela energibehovet täckt.. hur fasen gör man då...

Tabellbehovet är täckt ja, sen kan det faktiskt variera. En del hästar behöver nästan dubbla tabellbehovet för att hålla hullet och en del klarar sig på mindre.

Tabeller är alltid ett riktvärde.

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Alexandra_W
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 803
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka