Protein till unghäst?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 64
  • Visningar Visningar 4 532
Sv: Protein till unghäst?

Nu vet jag inte hur det är med kalblod riktigt men antagligen så behöver de lika mycket näring i maten som ett varmblod.
Om man beräknar att hon kommer att väga 500-550 kg som fullvuxen och du tränar lite lagom i vinter så behöver hon runt 90 MJ, 600-610 g SRP, 48 g Ca, 21,5 g P, 14 g Mg enligt de senaste rönen. Tränar du mycket, eller om hon går ute väldigt mycket så ökar ju också behovet.

Glöm inte att ge mineraler ifall du väljer att ge "rena" foder. Det blir nästan alltid brist på de viktiga spårämnena Cu, Mn, Zn och Se om man inte ger rekommenderad mängd av "färdigfoder". Samma med E-vitaminer där behovet ökar vid träning.

Du har räknat ut att hon ska ligga på en kvot på ca 8,7 och sedan undrar du om det är OK med en kvot på 6,3.

Jag skulle säga nej på en växande unghäst under uppträning.

En kvot runt 7 skulle jag vara nöjd med men sen har jag kommit fram till att ungefär 50% mer än tabellbehov är lagom för tränande växande unghäst.

Vad tror ni om det här?

Hö 7
Havre 2,5
Korn 0
Betfor 0
Sojamjöl 0,3
Vetekli 0
Lucern 1

Det ger

Energi 90,12
smb rpr 572
Kalcium 32,45
Fosfor 20,65

och jag har räknat ut att hon behöver ungefär

Energi 66
smb rpr 571
Kalcium 29
Fosfor 21

Fast det är lite luddigt i böckerna jag har.. står inte mkt om växande unghäst som också tränar.. är mest i ridhäst vinkel.. Så överskottet av energi är kanske ingen fara?

Nu får man ju inte skriva ut specifika foderstater här i forumet men vore jag du och prompt vill använda "rena" foder så skulle jag ändra lite. Utgår vi då från ditt förslag här så ge 1 kg hö till, ta bort ett kilo havre, lägg på ett halvt kilo till av Kvarnbys lucern och ge 0,25 kg soja istället för 0,3. Till detta kan du komplettera med exempelvis 70 gram av Krafft Miner grön så täcker du upp spårämnena. Du får lite för lite e-vitamin men det är ju enkelt att komplettera.

Kallblod behöver inte lika mkt som varmblod. De är "mycket" mer lätt födda.

ghost: Vad är de för kvot du menar?

Jag skulle ge Åsebro Classic. Det har jag alltid gett till mina unghäster. Fungerar jättebra. Eftersom det är ett helfoder så behövs ingenting annat än bra hö.
Det kan du ge ända tills du ska börja träna hårt. Då byter du till Åsebro Vinnare.

Åsebro har också ett foder som heter Cool. Det innehåller ingen havre. Det fungerar också bra på unghästar.

Ghost avser kvoten mellan smbg rp/MJ!

Enligt svenskt sätt att räkna foderstater bör den siffran vara minst 6 för den vuxna hästen medans den är högre för växande hästar, digivande ston och högdräktiga ston. Många hästar kräver också en högre kvot för att hålla sig fina främst i muskulaturen.

Eftersom du har ett kallblod som oftast är mer lättfödda än varmblod så tror jag att du bör hålla en hög kvot (runt 8, kanske tom 9), annars kommer du troligtvis att få en fet häst. Man måste täcka hästens proteinbehov, vilket inte varierar mellan hästar lika mycket som energibehovet gör, sen får du reglera energin efter hur hon är i hullet och hur hon orkar träningen. Sen ska man inte bara täcka proteinbehovet utan proteinet ska hålla en viss kvalité också, särskilt för den växande hästen (lysin bl a).

Tack! Då vet jag vad du menar. Är hyfsat ny i det är med att beräkna foderstater så den enda kvoten jag brukar tänka på är kalcium/fosfor men nu när du säger de så har jag nog läst nått om de där också..

Känner mig dock lite upprymd nu för jag har ringt och hört mig för på foderbutikerna i närheten och de var inte alls så dyrt som jag trodde. vet inte vart jag fått de ifrån??

163 kr för 30 kilo pellets eller 25 kilo hack. inkl. moms..

Älskar verkligen att ha företag ;)

Återkommer med ny uträknad foderstat när jag varit dit senare idag. Vet ju ej vad näringsvärdena står på exakt..

Jag skulle ge Åsebro Classic. Det har jag alltid gett till mina unghäster. Fungerar jättebra. Eftersom det är ett helfoder så behövs ingenting annat än bra hö.
Det kan du ge ända tills du ska börja träna hårt. Då byter du till Åsebro Vinnare.
OM du hade läst tråden ordentligt så hade du insett att ts har ett bedrövligt dåligt hö.

Sen FINNS INGET som heter helfoder i hästvärlden. Helfoder är sådant som man ger hundar och katter, som innehåller 100% av vad det behöver, de ska inte ha något annat alls. De kraftfoderblandningar som ges till hästar är samtliga, undantagslöst, endast tillskottsfoder eftersom basen i hästars foderstat är ett bra grovfoder. Och beroende på vad grovfodret innehåller måste man komplettera med olika typer av kraftfoder och mineraler.

Nu har ni ju redan kommit ganska långt i denna tråden redan, men jag vill ändå inflika några av mina erfarenheter.
Att ge en kallblodstravare så mycket proteintillskott är nästan som att be om sk. proteinknölar.
Kvoten mellan smb rp och mj skulle jag nog lägga på minst åtta som utgångspunkt.
Och att ge uppemot tre kilo havre är nog heller ingen höjdare....:cool:

Rent konkret så tycker jag du ska köpa hackad lucern, det är den enda möjligheten jag ser med de värdena på höet. :crazy:

hur mkt sojamjöl får man ge per häst? Finns de några gränser?? Bör man börja försiktigt med de eller är de bara att slänga åt dom?

Ja det finns gränser på vad mycket man får ge dom...men jag vet inte vad gränserna är..fast en liten röst i bakhuvudet säger 1 dl per 100 kg

Ja det har jag för mig också.. MEN så läste jag i christina plancks bok i hennes förslags foderstater för unghästar att en del fick både 0,6 och 0,8 kg sojamjöl.. och de lär ju knappast väga 600 och 800 kilo??

Men men jag börjar försiktigt med 1 dl till min avelsmärr iaf..

Det är väl också en äldre bok, när det inte fanns så många alternativ till soja för proteintillskott. Det är ju först på senare år som det blivit vanligare att fodra med lusern och potatisprotein, t.ex.

Maxgiva/dag för soja är 100g/100 kg kroppsvikt

okej tack! Det var det jag hade för mig också..

Okej. Om vi säger så här..

freefarm har räknat ut att min ettåring behöver det här:

Energi 86
smb rp 800
Kalcium 50
Fosfor 30

Och det är är utan träningstillägg. Hur mkt tycker ni jag ska lägga till? Kommer köra lungt ungefär tre dagar i veckan. Varva skritt och trav.

VAD har du använt för förväntad vuxen vikt då??
Det låter jättemycket, om jag tittar i SLU-häftet och dess rekommendationer....

Ditt hö är verkligen ur-uselt som foder till unghäst. :o

Det kommer att bli dyrare för dig att kompensera än att hitta ett bättre hö.

Att ge sådant till växande unghäst är inte bra helt enkelt.
För det, som du snålar med idag, kommer du att få kosta på senare i annan form.

För något år sedan fick vi ett parti rundbalar med dina värden. Det hade vi att strö lösdriftarna med....:crazy:

När det gäller din havreanalys så kan jag i alla fall berätta att så stor skillnad har man inte på havre, år från år, som det blir med grovfodret..

AM

Liknande trådar

Hundhälsa Börjar känna mig lätt desperat så letar erfarenheter om det finns några. Har en 1 årig hanhund av aktiv sällskapsras. Han har till och...
Svar
15
· Visningar
1 418
Senast: Alexandra_W
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 803
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
7 551
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka