Protein till föl - vilket är bäst?

Thera

Trådstartare
Vi har väldigt dåligt hösilage i år, med smrp på 26, så jag kämpar just nu med hästarnas foderstater.

Nu undrar jag vad ni tycker är det bästa proteintillskottet för ett föl på 5-6 månader?

Först räknade jag med Krafft Protein, men det verkar bli himla dyrt. Sen funderade jag på havre + Krafft Pluss Grön, men det blev fel med mineralerna.

Nu funderar jag på havre + soja istället, men hur mycket soja kan man egentligen ge en fölunge i den åldern?
Och kan man kombinera exempelvis Krafft protein med soja?

Eller finns det något annat bättre proteinrikt foder som ni rekommenderar?

Jättetacksam för tips, jag blir snart gråhårig av det här.. :bow:

Sv: Protein till föl - vilket är bäst?

Försök att skaffa ett annan grovfoder. Det blir svårt att få ordning en bra foderstat annars.

Thera skrev:
Först räknade jag med Krafft Protein, men det verkar bli himla dyrt.
Uträknat på vad du får för pengarna så får du mycket protein om du använder Kr*fft Protein. Jag har visst gjort den här uträkningen tidigare...Här kostar K:s Protein 12 kr/kg. Alltså får du 330 gr protein för dessa 12 kr. Om du ger lucern måste du ge minst 3 kg för att få samma mängd protein. Det lucern jag ger (Gr**n-Power) kostar 5 kr/kg vilket då blir 15 kr för 330 gr protein.

Eller finns det något annat bättre proteinrikt foder som ni rekommenderar?
Bäst är ju ett hö med vettiga värden, sedan kommer (tycker jag) Lucern hackat strå och på tredje plats Kr*fft Protein. Jag är ingen anhängare av soja...
//marti

Jag tycker soja är ett utmärkt proteintillskott.. har själv fodrat med 400 gr soja till min häst i 3 säsonger nu. Har aldrig märkt av några som helst biverkningar. Även en annan häst, med samma grovfoder som jag, har fodrat med samma mängd. Inga problem där heller.

Jag tror att en kombination av lucernhack, Pluss Grön och soja/KP kan funka om fölet är över året, men annars blir det svårt. Det hänger egentligen på hur mycket grovfoder resp lucernhack du får i fölet.

Men det allra bästa är ju självklart ett bättre grovfoder.

mvh Jessica

Jag skulle byta ut hälften av grovfodergivan till LUSERN HACK. T ex 3kg hö och 3kg lusern hack.

Nu vet jag inget om föl men jag dom behöver väl extra mkt protein?

Enda nackdelen med 3 kg lucernhack är att det kan va svårt att få i dem det. En del hästar tröttnar på hacket efter ett tag o 3 kg är ganska mycket t o m för en vuxen, stor häst.

mvh Jessica

milly skrev:
Nu vet jag inget om föl men jag dom behöver väl extra mkt protein?
Jo, de ska ha betydligt högre kvot än "normalhästen".
3-4 månader kvot 13
5-6 månader kvot 10
7-12 månader kvot 8,5
13-18 månader kvot 7 och slutligen
19-36 månader kvot 6,5

Dessutom har de ett högre energibehov då det i energibehovet dels ingår underhållsbehov dels tillväxtbehov. Tillväxtbehovet påverkas sedan av hur fort hästen ska växa jmf galopphäst vs fjording för att ta två ytterligheter.
//marti

Jessica skrev:
Enda nackdelen med 3 kg lucernhack är att det kan va svårt att få i dem det. En del hästar tröttnar på hacket efter ett tag o 3 kg är ganska mycket t o m för en vuxen, stor häst.

jaha, ÄR det så? Det trodde jag inte, trodde dom tyckte att det var GOTT :d . Jag är ju van vid en nsv bruksis som äter ALLT vad den kan komma åt! :o

Det enda jag var osäker på när jag skrev det där var om FÖL äter så mycket... jag har ingen kunskap om föl! :crazy:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 267
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 496
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Foder & Strö Nu ger jag snart upp med min stärkelse känslige häst :banghead: Han är en nordis travare som reagerar på stärkelse och han får...
Svar
19
· Visningar
2 718
Senast: Luleå
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama