Protein- resp. energibrist

Saigon

Trådstartare
Efter att ha läst div. trådar här på foder funderar jag över följande.

Vad är tecken på energi- resp. proteinbrist?

Hästar som är bukiga och tunna i halsen brukar jag tolka som proteinbrist.

Är de överlag magra och knotiga så brukar jag oftast tolka det som att man behöver höja både energigivan så väl som proteinet.

Men en häst som är rund och fin över rumpa och rygg, ej bukig eller tunn i halsen men där revbenen trots allt syns, är det tecken på energibrist? Eller skulle ni trots allt tolka det som proteinbrist?

Sv: Protein- resp. energibrist

Jag ä'r inte alls med på att bukiga hästar per automatik lider av proteinbrist.

De bukiga äter mkt. Är de dessutom tunna innehåller det lite energi o troligen har den även mask. Endast bukfylla.

Är den bukig o fet- lever den i ett överflöd- fetma.

en beteshäst får ju större mage för att gräset innehåller mest vatten o det sjunker undan så fort den rids o kommer bort från gräset. räknar nu inte fett över revbenen.

En otränad eller oriden häst får heller inga bukmuskler som håller upp.

Om häst är fint musklad o man anar revbenen när den rör sig- ser jag som ett tecken på vältränad. dock får man ju hålla koll så det inte går utför.

Glöm inte att alla utom superdeffade/ tränade hästar har fett i o runt musklerna.

Kontenta.

Tränas den o har muskler på somliga håll har den inte proteinbrist,

Ja nu blev det svammel.....:angel:

När du skriver tunn i halsen- där den ska ha ett naturligt fettlager, syns oftast även på huvudet på såna.. för smala individer. Är den välmusklad på andra ställen är det träningen som det brister i o att individen är en stjärnkikare. dessa brukar dock ha gott om underhalsmuskulatur.

Jag håller med axel att man måste ju faktiskt träna hästen också för att den ska se välmusklad ut. Det går lite inflation i att fodra upp "muskler" på hästar.

Kontentan är att är hästen mager så behövs energi. Sätter den inga muskler trots träning så fattas protein.

Jag ä'r inte alls med på att bukiga hästar per automatik lider av proteinbrist.

De bukiga äter mkt. Är de dessutom tunna innehåller det lite energi o troligen har den även mask. Endast bukfylla.

Är den bukig o fet- lever den i ett överflöd- fetma.

en beteshäst får ju större mage för att gräset innehåller mest vatten o det sjunker undan så fort den rids o kommer bort från gräset. räknar nu inte fett över revbenen.

En otränad eller oriden häst får heller inga bukmuskler som håller upp.

Om häst är fint musklad o man anar revbenen när den rör sig- ser jag som ett tecken på vältränad. dock får man ju hålla koll så det inte går utför.

Glöm inte att alla utom superdeffade/ tränade hästar har fett i o runt musklerna.

Kontenta.

Tränas den o har muskler på somliga håll har den inte proteinbrist,

Ja nu blev det svammel.....:angel:

När du skriver tunn i halsen- där den ska ha ett naturligt fettlager, syns oftast även på huvudet på såna.. för smala individer. Är den välmusklad på andra ställen är det träningen som det brister i o att individen är en stjärnkikare. dessa brukar dock ha gott om underhalsmuskulatur.

Min fetning

Men det där stämmer inte för alla.

Min häst är inte ordentligt riden på flera år, är överviktig men ändå inte bukig.

Överlag så tror jag att många ger sina hästar för mycket energi och för lite protein då jag ser en hel del hästar som är överviktiga och är bukiga som jag tolkar som felnärda hästar.

Jag tror mer på att man ger dem för mkt mat- punkt.

Proteinet i sig är till för kroppens uppbyggnad o gör den inte av med allt- vad händer då?

En häst blir inte bukig som ett svält barn.

titta på vanvårdsfall- väldigt uppdragna bukar trots stora parasitangrepp.
Den har garanterat brist på protein o allt annat.

KL

Ingen har berört min fråga om hur man ska tolka det när en häst är välmusklad och rund och fin i övrigt men revbenen syns (mer än att bara tolka som en vältränad, fit, häst). Ponera också att hästen inte har mask. Är det balansen mellan protein och energi som är fel då? Dvs behöver hästen mer energi?

Är hästen rund och fin och man ser revbenen tycker jag låter ganska perfekt. Om revbenen syns för mkt så är det ju energi som saknas.

Jag skrev såhär....
Det vara bara det du skrev om halsen som jag inte var ense med dig om.

Jo, jag förstod det. Det var därför som jag inom parantes skrev ang. vältränad (men uttryckte mig dåligt). Jag menade när revbenen syns för mkt för att bara ses som en vältränad individ.

Men jag fick svar från Fjordtokan att det är energin som behöver höjas i de fallen.

Om revbenen syns tydligt har den troligen även börjat deffa sina muskler. De blir väldigt skarpt markerade samt krymper på sikt. Då behöver den troligen mer av både och en tid.

kl

utan bild på den eventuellt aktuella hästen är det nog svårt att få ett svar som säger så mycket... alla har sin "bild" av hur en vältränad häst ser ut, och hur den ser ut om den behöver mer. Att säga om den behöver mer energi utan att ens ha sett en bild är skitsvårt, om inte omöjligt.

Kl
Jag hoppar in i tråden och hänger ut min egen häst som exempel (hoppas detta är OK för TS!), hästen i fråga är en 6 årig valack som används till trav, han har ända sedan han var liten haft problem att lägga på sig hull men han blev bättre som valack.

Hästen står nu på 4 kg krafft groov 125 (valde groov för att han är het för vagn och jag vill inte stressa upp han i onödig med att trycka i lite mer uppeppande foder t ex sport). De har fri tillgång på hö i hagen och han äter mkt, öser på med så mkt hö han äter i boxen med, nästan så han är lite bukig istället. Jag har inga värden på höet tyvärr, ska skicka iväg analys så fort jag får hem grejer.

Jag upplever att jag inte riktigt får något hull på honom, tog träckprov i januari då han såg förjävlig ut efter en helklippning som växt ut. Träckprovet visade att han hade spolmask, pratade med vet som sa att jag skulle vänta till våren ändå (de var en liten del spolmask). Han och alla andra hästar i stallet avmaskades i början på maj och ut kom de en vidrig spolmask från min kuse. Bytte från ett musli foder för ca 2 månader sedan till krafft groov, annars är allt som vanligt.

Han har startat väldigt tätt med ca 1-2 veckors mellanrum beroende på hur det har sett ut med lopp och hur han har tagit dom. I kombination med en otroligt segdragen pälsfällning som jag tror har att göra med att jag helklippte honom i vintras samt att han står i utebox, jag tror att detta har tagit mkt energi av honom och det är därför jag inte får ordning på hullet. För att försöka åtgärda detta har jag vräkt på ännu mer hö när jag kanske egentligen borde titta på kraftfodret? Börja kombinera med krafft sport eller öka på 1 kg groov?

Vad har ni för idéer? Vad tänker ni när ni ser hästen? Behöver inte få några överdrivna kommentarer om att han är tunn, jag vet det men ni må tänka på att det är en travare i tävlingskondis med (dock mår denna häst som bäst när han är lite rundare I know).

IMG_3127.jpg

12060710.jpg

1206074.jpg

IMG_3843.jpg

Vissa av bilderna är max en månad gammal.

Synd att du inte avmaskade på en gång.

Den ser väl tunn ut, uppdragen o musklerna ser en aning klena ut på ridbilderna.

Hur löper den?

En kallbox kostar mer i energi än lösdrift o det innebär stor energiförlust.

Travhästar som tävlar mkt brukar gödas upp under vintern iom att de kan falla ur alltefter som säsongen går. fett lager.

nu är det allra bästa ett bra bete fast den jobbas.

Jag fick inte köpa ut något maskmedel mot det då, så då är det inte lätt att maska.

Han har gått jäkligt bra i loppen, nu senaste loppet felade han i sista sväng troligtvis pga ofräsch, ska kollas upp i veckan. Detta är en häst som inte felar för att tjura utan han felar för att han har ont, så nånting stör honom nu.

Jag tänkte att jag skulle sätta honom på bete om det innebär att han måste vara ifrån ett tag så han får äta upp sig lite. Givetvis vet jag att hästarna "göds upp" på vintern, men som jag sa är denna kuse inte lätt att hålla i rätt hull, det har han aldrig varit.

Ingen förändring över kraftfodret?

Jag skulle stalla upp den nästa vinter o med maskproblemet som troligen även visade sig i fällningen så blir det nog annat.

ta reda på hur du ska maska i fortsättningen av t. ex Madick :bow:här på buke

Kan den inte beta dagtid?

Stallet jag står i har 4 boxar på stall (just nu 3 då 2 boxar blivit en större) och 4 uteboxar. Mina 2 hästar står i utebox, förra stallet de stod i var bedrövligt dålig luft och jag vill inte ställa de i stall igen. Boxarna i stallet är upptagna, givetvis kan vi flytta dom men det är svårt att flytta 2 hästar och en fölunge samt att vi trivs allihopa på den här gården. Jag skulle kunna undvika att klippa honom nästa år, men då blir det nog inte heller någon start under vintern.

Hur tusan ska jag kunna maska hästarna om jag inte ens får köpa ut maskmedel av vet. utan träckprov som jag tar?

Finns inget bete i anslutning till stallet jag har hästarna i. Däremot finns de möjlighet till lite bete ca 10-15 min promenad från stallet.

Låter som ett sämre stall:angel:

Ring en annan Vet nästa gång.:idea:

Lycka till nu:laugh:

När man läser ditt inlägg så blir min spontana tanke, proteinöverskott och möjligtvis energibrist!

Om du bara hittade en spolmask efter avmaskningen så tror jag inte den påverkat hullet!

Behovet för en hårt tränande varmblodig travare om den är normalfödd är (enligt PC-horse, i detta fall 2*underhåll):
111 MJ
669 gr smb rp

För en svårfödd:
125 MJ, (kan krävas ännu mer)
669 gr smb rp

Det är ovanligt att en hårt tränande tävlande häst behover mer protein än ovanstående, undantagsfall finns naturligtvis!

Du ger nu genom Krafft Groov 125 500 gr smb rp och 40 MJ, kvar att täcka med grovfoder blir då 85 MJ och 169 gr smb rp. För att inte ge en massa protein i onödan skulle 10 kg av ett perfekt grovfoder (till dina 4 kg Krafft Groov 125) innehålla 8,5 MJ och 16,9 gr smb rp / kg, så dåligt grovfoder proteinmässigt tror jag inte att du har!

Jag hade genast bytt till ett annat kraftfoder med mer energi och mindre protein. För att få 40 MJ med tex Krafft Sport behöver du bara ge 3,33 kg och ger du 4 kg Krafft Sport ger du 48 MJ. Vill du ha ett kraftfoder utan havre och med lite stärkelse rekommenderar jag Vitafor Derby 12,2 MJ.

Vanliga symtom vid proteinöverskott på hårt tränande tävlande hästar!

Lägger inte på hullet
Ger sig till slut i loppen

Tss .. jag skulle aldrig någonsin flytta tillbaka till gamla stallet. Både jag och hästarna trivs i det nya stallet, annars skulle inte hästen sprungit som han gjort nu, vi stod 1 vecka i nya stallet sedan vann han lopp .. :p

Jag ser absolut inget negativt med att ha hästen på utebox? :p Stallet är absolut inte sämre än de förra, tvärtom mkt bättre.

Tack så mkt! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: IngelaH
·
Foder & Strö Vet att det finna massa trådar ang detta men hittar inte direkt det jag söker. Har en vbl travare, val på 165cm som alltid varje vår...
2
Svar
21
· Visningar
3 035
Senast: arabia
·
Z
Hästvård Jag har en häst som nu idag ser mycket konstig ut tycker jag, hennes buk är kantig, svårt att förklara, men det känns hårt och spänt...
Svar
2
· Visningar
1 317
Senast: Zen
·
Foder & Strö Nu måste jag fråga om någon vet vad jag gör för fel? Jag har en åring, hingstunge som sedan den dag vi köpte honom varit bukig. Först...
Svar
7
· Visningar
1 480
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama