protein knölar??

M

makejo

Jag tycker att min häst har sjunkit in lite bak vid virvlarna ungefär fick höra att det kan vara protein brist?
Tänkte börja ge honom lucern hur mycket ska man börja med?

En i stallet sa att ger man för mycket kan dom få protein knälar som tar flera månader innan dom går bort och att man inte kan ha sadeln under den tiden?
Hon tycker även inte att jag ska ge honom lucern utan att han kan va som han är hon tycker inte att han sjunkit in utan jämför ibland honom med ett varmblod i kroppen?? han är en tinker... men för att slippa vara orolig att han har någon brist eller får för lite grovfoder etc vill jag ge honom det har hört att man inte kan ge för mycket lucern just för att det är ett grovfoder och inte kraftfoder? hur är det?

Sv: protein knölar??

Jag tycker att min häst har sjunkit in lite bak vid virvlarna ungefär fick höra att det kan vara protein brist?

En i stallet sa att ger man för mycket kan dom få protein knälar som tar flera månader innan dom går bort och att man inte kan ha sadeln under den tiden?
Hon tycker även inte att jag ska ge honom lucern utan att han kan va som han är hon tycker inte att han sjunkit in utan jämför ibland honom med ett varmblod i kroppen?? han är en tinker... men för att slippa vara orolig att han har någon brist eller får för lite grovfoder etc vill jag ge honom det

Det finns inget som heter proteinknölar. Läs i tråden "Portein eksem" om vad HelenaHandberg har skrivit.

har hört att man inte kan ge för mycket lucern just för att det är ett grovfoder och inte kraftfoder? hur är det?

TVÄRTOM är det! När det är grovfoder kan man ge hur mycket som helst (gäller även lusern) men kraftfoder ska begränsas!

men det var vä det jag skrev??:confused: att man inte kan ge för mycket lucern som är ett grovfoder

men det var vä det jag skrev??:confused: att man inte kan ge för mycket lucern som är ett grovfoder

Nu läste du MITT inlägg fel. Man KAN ge mycket just när det är grovfoder.

Var har du fått ifrån att man inte skulle kunna ge mycket GROVFODER? Hästar är ju gjorda för att äta hur mycket som helst av det... gräs, hö, silage, halm, lusern är grovfoder.

Kraftfoder (t ex spannmål) däremot ska man helst ge så lite som möjligt av. Lusern är INTE kraftfoder. Det kan du ge hur mycket som helst av.

hmm tror du inte förstår hur jag menar... jag skriver att man inte kan ge för mycket grovfoder alltså menar jag att man kan ge hur mycket man vill.

däremot kan man inte ge hur mycket lucern som helst beroende på näringsvärdet i höt min har fått protein överskott (svullnader,knölar)från lucernet och gått upp i vikt.

Hur ska du ha det?

Först har hästen proteinbrist och sedan har den fått för mkt. så den gått upp i vikt. Så snabbt kan det väl inte gå i alla fall?

däremot kan man inte ge hur mycket lucern som helst beroende på näringsvärdet i höt min har fått protein överskott (svullnader,knölar)från lucernet och gått upp i vikt.

Sedan stämmer inte det du skriver om lusern, proteinöverskott och knölar. Det finns massor av trådar om det här om du använder SÖKfunktionen. Helena Handberg kan mkt om det så läs vad hon har skrivit.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 330
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 531
Senast: mackan
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 584
·
Foder & Strö Jag väntar fortfarande på höanalysen som borde komma vilken dag som helst nu. I väntan på den sitter jag och läser om alla möjliga...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 794
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II