protein/energi

catya

Trådstartare
HEJ, jag håller på att laborera med min foderstat till ett D-ponny sto. Tar bort och lägger till och får då såklart olika värden, men blir inte klokare. Vad är mest skadligt, för mkt protein eller för mkt energi och hur blir hon påverkad av för mkt? Hamnar på värden Mellan 95,1-104,9 på energi, vad är bäst att ligga på? Hamnar mellan 615,5-730.5 på protein, vad ska det ligga på?
Hon rids 6 dgr i veckan, "fritids ridning"
Tacksam för svar, då jag vet att många är duktiga här.

Sv: protein/energi

Har du provat Hippocampus foderuträknare? Om du delar mängden protein på antalet MJ ska det bli ungefär 6, då är det lagom. Tror att det får vara högre ifall hästen ska bygga upp sig (mer protein alltså). Delar du Kalcium och Fosfor (Ca/P) ska det ligga på 1,2-1,8 tror jag är rekommenderat men de flesta vuxna hästar klara högre värden (mer Kalcium). Det är väl det viktigaste, om du använder hippocampus program ser du ju alla brister och överskott och kan dessutom ta reda på hur mycket just din häst behöver.

/Silly

95 MJ låter väldigt mycket till en D-ponny, tycker jag, om inte hästen är av det riktigt svårfödda slaget.
En varmblodig hobbyhäst brukar hamna på runt 75 MJ(med stora individuella variationer, såklart).

För mycket MJ (energi, alltså) ger till en början kanske en piggare häst, men så småningom lägger sig överskottet på hullet och du får en fet häst.

Proteinöverskott är mindre problematiskt, så länge det kommer av ett proteinrikt grovfoder. Ett stort överskott från ett kraftfoder eller proteinkoncentrat är sämre, både för hästens tarmsystem och din plånbok.

Min häst (halvblodstyp, 150 cm i makh, ca 450 kg, går i genomsnitt 50 min/dag) behöver ca 68 MJ och 410 g protein/dag.

Det är svårt att säga vad som generellt sett är bäst, protein- eller energiöverskott. Det beror sig på individen samt varifrån överskottet kommer ff a när det gäller protein.

Energiöverskott gjorde inte min svårfödda häst tjockare, men däremot otroligt överpigg. Mina lättfödda pållisar blir däremot mest tjocka av för mkt energi. Men som sagt, det varierar.

Om proteinöverkottet kommer från grovfodret så är det absolut ingen fara eftersom det är mer svårtillgängliga proteiner än i t ex kraftfoder. För mkt överskott från kraftfoder kan t ex göra att hästen blir gallig i benen eller får proteinknölar. Alltför stort proteinöverskott kan göra hästen riktigt sjuk!

Hej, jag svarar på alla samtidigt, tack för svar förästen. Jag har börjat dra ner på protein överskottet som kommer från krafftfoder. Det är hippocampus som jag använder då jag räknar och då får jag ett behov av protein på ca 480 och MJ ca 80, som det är idag ligger hon högre. Enl hippocampus ska jag bara ge ensilage och havre, men det verkar lite? Började ge extra tillskott för att bygga överlinjen och övr muskler och det gav resultat så jag vågar inte dra ner för mkt, eller? ska kanske försöka hitta ett mer protein fattigt krafftfoder? Piggheten är inga problem, hon är inte heller fet eller har protein knölar, men det är ju insidan jag vill vara försiktig med. Så man inte skadar mage, tarmar el dyl. Har oxå hört om ömma muskler av protein överskott?

proteinöverskott från grovfodret är ingen större fara men att trycka upp det genom kraftfoder kan ge problem.

är hon fin på runt 90 så lägg henne där. För många är den ideala kvoten 6 men ofta kräver hästar högre i blod högre kvot, 6,5-7.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Annonsera mera hundar 2