Protein eksem??

Russin8

Trådstartare
Jag har en 14-årig halvblods vallack som min dotter tävlar hoppning på.
Han är ganska lättfödd och äter hösilage pga bronkiterna.
Nu till mitt problem. Han är lite seg när man rider och behöver mycket kraft foder för att sätta muskler och få lite energi. Men nu har han fått protein eksem och ska då inte äta så mycket kraft foder. Vad ska jag ge honom då för att få honom att sätta muskler ( lite svår att muskla om han inte får mycke kraft foder) och få energi?

För om jag har fattat det rätt så är det proteinet som ger bränsle åt musklerna, eller är jag helt ute och cyklar?

Har selen fattigt foder ger därför tillskott på E-vitamin med selen. Annars får han havre, korn, betfor och kraft energi och då hösilage med bra värden.

Någon som har en bra ide vad jag ska ge honom?

MVH Russin8 som är lite dålig på det där med foder, brukar fodra med "ögat".

Sv: Protein eksem??

Det som du kallar protein eksem, tolkar jag som att hästen fått den största andelen protein genom kraftfodergivan vilket då kan medföra den typen av problem. Det är inte så att er häst är onormalt känslig, det är bara balansen som blivit fel. Normalt sett ska merparten av intaget i protein komma från grovfodret, om det blir tvärtom så uppstår en obalans.

Köp lucern i hack eller pellets, men för att veta säkert hur mycket som ska tillföras är ju en analys ovärderlig på grovfodret. Sen kan du bara använda någon av de foderstatsprogram som finns på nätet och räkna.

Lycka till

Tack. Jag har analys på grov fodret men har inte använt det då jag inte riktigt förstår hur. Men ska kolla på nätet. Så du tror att det kan bero på att det uppstått en obalns hos honom. Ska kolla upp det. Tack för hjälpen.

MVH Russin8

Jag brukar undvika att använda tusen olika saker i hästens mat. För det första för att undvika att den får problem med magen, men också för att jag inte vill he honom av vad som helst. Jag är för okunnig för att vara säker på att lusern och annat är ok för hästen att äta egentligen. Och om det är rätt att ge det till just min häst.

MSM är ett tillskott som man brukar ge vid muskling. Används även hos människor för att lindra infektioner tror jag, och liknande.

Jag hade dragit ner till kanske endast havre, mineraler och MSM med det hösilage som vi ger våra hästar. Men frågan är hur din hö-analys ser ut.

Jag är ingen expert men betfor innehåller väl eg bara energi? Det kan enl en del också underlätta tarmarbetet men varför ska man eg behöva underlätta det om hästen får mat som den ska klara av att äta? Det skulle vara om man har sin häst på box kanske då, så att tarmarna och organen påfrestas hela tiden av stillastående? Men i det fallet undrar jag varför man inte tar det som ett varningens tecken och ändra på det som orsakar problemet.

Och korn - ger det inte egentligen ungefär samma sak som havre? Högt protein har jag hört också vilket gör att jag undviker det. Varför kobinera havre och korn? *okunniga jag kan ha jättefel*

Och kraft egergi? Jag är inget fan av fullfoder tyvärr. Men min tanke handlade egentligen om varför du kominerar detta med så mycket annat? Borde inte bra kraft- och grovfoder vara tillräckligt? Vad innehåller kraft energi som du inte kan ge "rent" och tvärt om?

Jag vill inte at du ska ta detta som påhopp, men när jag ville svara på din tråd poppade tusen frågor upp i mitt huvud - pga min egen vaga kunskap troligen. ;)

Jag är för okunnig för att vara säker på att lusern och annat är ok för hästen att äta egentligen. Och om det är rätt att ge det till just min häst.

Lucern är ett grovfoder, om det är ok att ge hästen så bör det även vara ok att ge lucern.

MSM är ett tillskott som man brukar ge vid muskling. Används även hos människor för att lindra infektioner tror jag, och liknande.

Man ger inte det för muskling, den bästa muskelbildningen får man genom att fodra hästen rätt och bra. MSM är bl a antiinflammatoriskt, ges ofta till hästar med muskelproblem men även människor.

Jag tar inte dina frågor som påhopp:)

Kraft energi är inte ett full foder utan ett tillägs foder för att tillföra häsen extra energi, när den tränas hårt.

Betfor är oxå energi och vad jag förstår bra för tarmarna. Min häst går på lösdrift (har problem med bronkiter) så han rör sig ganska mycket.

Hösilaget jag har är av hög kvalitet och jag ska kolla analysen, är inte heller så bra på det här med foder, tänk va bra buke är då!:idea:

Det att jag kombinerar kort och havre är ju faktiskt ganska korkat av mig:crazy: då man brukar ge det till hästar som är svåra att hålla i hull eller heta hästar som inte kan äta havre. Ska nog ta bort det på honom:idea: han är ju lätt att hålla i hull och behöver få lite fart.

Men lusern har jag gett förut och det har fungerat bra då. Ska kolla min hösilage analys och sen se om jag ska till föra lusern.

MVH Russin8

För om jag har fattat det rätt så är det proteinet som ger bränsle åt musklerna, eller är jag helt ute och cyklar?

Proteinernas viktigaste uppgift är att bygga upp musklerna.
(dvs bygga nya och reparera vävnad om jag har fattat det rätt)

Kolhydraterna ger det mesta av bränslet.

Vem har sagt att hästen har proteineksem? Någon sådan sjukdom finns inte vad jag vet. Däremot kan en häst förståss vara allergisk mot ngt och få eksem. Men inte mot protein i allmänhet. HH

Jag vet inte om det heter "protein eksem", det var en vetrinär som sa att han troligtvis fått en reaktion på för mycket protein.

MVH Russin8

Vem har sagt att hästen har proteineksem? Någon sådan sjukdom finns inte vad jag vet. Däremot kan en häst förståss vara allergisk mot ngt och få eksem. Men inte mot protein i allmänhet. HH

Jag har hört ganska många gånger att en häst kan få som små bulor av överkänslighet mot protein. Min häst får det ibland. De är ungefär lika stora som en ärta , hårda och det tar lång tid innan de försvinner. Jag har antagit att det är ngn reaktion på proteinet. Hon får det nog bara under sommarhalvåret. Men i så fall måste det bero på ngt annat? Jag har funderat på insekter men är lite tveksam till det.

Det där låter precis som min häst får. Det började i sommras och då trodde vi oxå att det var insekts bett.

Lite OT.

Ditt alias, var kommer det ifrån? Jag har haft två ponnyer som hade ett sto som hett Forest Autumn som mamma.

MVH Russin8

Lucern är ett grovfoder, om det är ok att ge hästen så bör det även vara ok att ge lucern.
Kan vara så, men många saker som man dragit logiska slutsatser av. har visat sig vara tokiga i efterhand. Men som sagt - jag och foder. :D

Man ger inte det för muskling, den bästa muskelbildningen får man genom att fodra hästen rätt och bra. MSM är bl a antiinflammatoriskt, ges ofta till hästar med muskelproblem men även människor.
Jaså? Vi har häst(ar?) i stallet som får det endast för muskelbyggande. Detta tyckte jag dock också var konstigt efter som att jag själv använder det för min egen del för att lindra hudproblem (antiinflammatoriskt). Så det du säger låter för mig helt logiskt. Kanske bör prata med hästägarna och fråga på vilket sätt det ska hjälpa hästen att bygga muskler. ;)

Okej. :) Ja jag har ett o annat att lära. :D

Min egen häst går också på lösdrift så jag vet vad du menar. :) De behöver ffa mycket med grovfoder, men det väljer de ju som de vill.

Nu har jag plötsligt tusen frågor om foder. Kanske ska ta o göra mig en egen tråd. :rofl:

Ja:) starta en tråd! Jag behöver oxå lära mig mer om foder. Man är ju uppväxt med att dom bara ska äta havre och hö:smirk:. Mina föräldrar tyckte det var onödigt att ge massa annat "tjafs";)

MVH Russin8

Jag har hört ganska många gånger att en häst kan få som små bulor av överkänslighet mot protein. Min häst får det ibland. De är ungefär lika stora som en ärta , hårda och det tar lång tid innan de försvinner. Jag har antagit att det är ngn reaktion på proteinet. Hon får det nog bara under sommarhalvåret. Men i så fall måste det bero på ngt annat? Jag har funderat på insekter men är lite tveksam till det.

Det som ibland kallas proteinknölar är sannolikt en överkänslighetsreaktion mot ngt hästen ätit eller fått i sig på annat sätt, bett, injektioner osv. Eosinofila eller kollagenolytiska granulom kallas de.

Men det är inte en allmän överkänslighet mot protein. Då skulle ju hästen vara allergisk mot sig själv hela tiden eftersom den består till stor del av protein. Att man har kopplat det till protein kanske beror på att de uppträtt när man ändrat foderstaten och lagt till ngt nytt foder som innehöll mkt protein.

Men överkänsligheten måste vara mot ngt speciellt ämne i ett fodermedel inte mot protein i allmänhet. Knölarna som kan uppträda vid vissa yttre parasiter liknar också ”proteinknölar”.
HH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 843
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 045
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka