Promenera någons hund - betalning vitt eller svart?

Comatose

Trådstartare
Jag pluggar och har en massa tid mitt på dagen då jag inte är bunden till någon plats, dessutom behöver jag extrapengar, så jag satte ut en annons på Blocket om att jag gärna promenerade folks hundar mot betalning. Det var igår och redan idag har jag fått tre svar. Nu är då frågan - hur mycket betalt tar man? Jag har inte möjlighet att ha hundarna hemma hos mig hela tiden, utan det blir istället så att jag går hem till hunden och tar med den ut på, låt oss säga, en timmes promenad. Vad skulle ni betala för det - per gång?

Om jag skulle ta emot hunden hemma hos mig ett helt dygn om ägarna är bortresta - vad bör de betala då?

Fråga nummer två är - hur gör jag det här vitt? Det kommer ju inte bli några jättesummor direkt, men måste jag skaffa F-skattesedel? Jag har för mig att det finns en gräns för hur mycket man kan tjäna på sin "hobbyverksamhet" innan man måste skatta - hur fungerar det där?

Jättetacksam för svar! :bow:

Senast ändrad:
Sv: Promenera någons hund - betalning vitt eller svart?

Jag har väl för mig att gränsen för hobbyverksamhet är 30 000 kr per år. Det kan förstås ha ändrats sen jag kollade upp det senast..

Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket jag skulle kunna tänka mig att betala för promenader.
Enklast skulle kanske vara att räkna på hur mycket exempelvis ett hunddagis kostar i timmen för att ta hand om ens hund, och gå vidare ifrån det priset?

Ska du ha hunden hos dig ett helt dygn, kolla vad pensionaten i närheten tar. Sen hade jag lagt mig lite under det, speciellt ifall personalen på pensionatet är utbildade inom hund och du inte.

Rätta mig om jag har fel någon, är det inte så att om man tjänar under 10.000 per år, behöver man inte skatta. Jo, man får betala skatt, men dom pengarna får man tillbaka året efter. Vad du ska ta betalt, får du diskutera med hundägaren om. Har själv haft en flera "dagbarn", som jag hämtade ibland, men för det mesta kom dom med hunden. Tog inte upp nånting, alltså svart, för det jag fick under året var inte så mycket. Skönt att slippa en massa krångel.

Fast säg att ett hunddagis kostar cirka 150:- för en dag (cirka åtta timmar). Då skulle min lön bli 18,75 kronor. De pengarna känns för lite med tanke på att jag ändå måste lägga upp min dag efter hunden, ta mig dit och faktiskt rasta hunden i en timme också. För en tjuga då och då kan jag nog lika gärna strunta i det .. :crazy:

Får man fråga hur mycket du tog betalt då?

Jag tog betalt 75:- om dagen för att promenera 2 cavalierer åt en tjej, men då gick jag också minst 1,5 timmar oftast 2, och duschade dem när jag lämnade dem om de blivit skitiga.

75;- tycker jag låter som ett vettigt pris för mig. Lägre än så vet jag inte om jag vill gå, då känns det nästan som det kan vara. Då kan jag hitta (tråkigare) jobb som betalar bättre.

Men låter det som ett överpris?

Det beror ju på hur lång promenad det handlar om.

Jag skulle aldrig betala mindre än 100kr om det var en långpromenad alá 1½ timme.

Dock skulle jag helst se att hunden fick sällskap utöver promenaden också och då kostar det ju mer.

Jag kan tänka mig att 100 kr/gång är rimligt pris, det hade i allafall jag kunnat tänka mig att betala.

Hunddagis här kostar 75:-/dag. Jag vet inte riktigt vad folk är vana att betala. Håller själv på att leta efter någon som kan hjälpa till med min vovve då jag fått ändrad arbetssituation så jag håller på att kolla upp priser och möjligheter.

Får man fråga hur mycket du tog betalt då?

Jag var väl dum, men jag tog bara 25 kr om dan. Ingen mat, en stor trädgård att rasa i, samt en längre promenad om dan. För mig var det ett rent nöje, saknade mina två hundar som jag fick avliva, så det var en ren tröst för mig att bara ha dom. Gjorde det inte för att tjäna pengar, utan det var väl mer ett symboliskt belopp. Nu är detta 7-8 år sen. Den ena, en sheltieblandning var innan på dagis, då tog dom 100:- om dan.

Jag betalar 130kr for 1h promenad men da ingar hamtning och lamning (med bil, da hundpromeneraren tar upp till 4 hundar samtidigt) samt rengoring av lerig vovve vid daligt vader!

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra... 2
Svar
20
· Visningar
16 358
Senast: Pilot
·
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 217
Senast: Meggan
·
H
Övr. Hund Detta är ett lånt inlägg, hoppas nån orkar läsa igenom och ta sig tid att svara. Jag tar ett anonymt nick då detta är känsligt och jag...
Svar
14
· Visningar
2 024
Senast: heltlost
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt... 2
Svar
22
· Visningar
4 085
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka