Promenera med vovven

Blueeyes

Trådstartare
Är precis tillbaka från en kvällspromenad med vovven, är tänkt att den lilla rundan ska bli något regelbundet nu och gud va härligt det känns att ha någon riktigt bra anledning att gå på promenad.

Skaffade ju min lilla tjej med en tanke som hälsohöjare för min del, och jag tror att hon kommer att lyckas :love:

Orkar ni svara på lite frågor?

Hur ofta och länge promenerar du med din hund?
Hur var ditt liv anorlunda innan du fick hund och nu?
Har din hälsa ändrats mycket sen innan du hade hunden?
Tycker du att promenaderna är roliga, eller har det börja bli långtråkigt?

Tack på förhand!

Sv: Promenera med vovven

Jag har det tvärt om.
Har varit utan hund nu i 4 veckor, har jätte svårt att få för mig att gå ut och gå. Känns så meningslöst utan vovven. *saknar*
Jag känner redan att jag börjar tappa min kondis något, vilket är dumt i och med att jag är gravid. Det har även varit väldigt bra för mig psykiskt att promenera.

Självklart ändrades livet mycket när jag skaffade hunden, livet kretsar kring en hund, de kräver ju så enormt mycket tillsyn ändå.
Man får planera sitt liv efter rastningar osv.
Men jag mådde helt klart bättre av att ha hund.

Det har varit lite olika hur mycket jag gått med vovven.
Han hade led enormt av värmen på sommaren och vägrade gå lång promenader, en halvtimma var nästan för långt då.
Men den här årstiden brukade vi ta iaf en entimmes promenad om dagen. Annars var det lite kortare rastningsrundor.

Visst finns det dagar då det är tråkigare att ha hund, när det spöregnar, man är jätte trött eller sjuk.
Men i det hela så är det underbart att ha hunden.

Jag har märkt det, trodde inte att det skulle vara såhär fantastiskt :love:

1-2 riktiga promenader på 1-2 timmar per promenad. Därutöver blir det ett par kortare kisserundor och något träningspass.

Jodå. Köpte min egen hund för 4.5 år sen, när jag var 18, och honom tar jag ju hand om själv. Jag tror att han har hjälpt mig att bli vuxen. Har haft hund i familjen i sammanlagt 10 år, men ingen egen innan.

Jo, det tror jag allt. Man blir sporrad och kommer ut ordentligt :D

Det är från dag till dag. Men när man väl har kommit ut är det mest roligt tycker jag.

När min hund var konvalecent i somras började jag klättra på väggarna och fick börja jogga och styrketräna för att inte få panik :p Hunden tog den tiden bättre än jag :rofl:

Senast ändrad:

Mina hundar rastas var 4e timma. Jag promenerar i snitt mellan 3-5 timmar per dag. Alltid minst 3h, det beror på hur mkt tid jag lägger på enbart träning.

Jag har haft hund så länge jag kan minnas.

Samma som ovan. Vet inte hur det är att inte hålla igång. ( Hurtbullevarning ) Märker självklart att jag inte mår bra om jag är sjuk el. dylikt och inte rör på mig lika mkt.

Alltid trevligt! :)

Tillägger i efterhand att mina hundar ligger ofta ute i trädgården vid fint väder. Är dagmatte åt en Dobermann valp också, så altandörren brukar vara öppen ganska ofta.

Senast ändrad:

Det blir lite småsnuttar då och då, vi är utomhus ca två timmar per dag, men då är det inte ren promenad, utan träning i skogsdunge osv. På morgonen en halv timme, efter lunch en halvtimme och på eftermiddan brukar det bli en timme. Sen är det kisspromenad tidigt på morgonen och kvällsrundan sent. Men han är ju bara nio månader. Bygger på tiden mer och mer hela tiden.
Ojojoj.. jag var inte ute NÅGONTING innan jag fick Goliat. Jag ville verkligen, men det blev aldrig av. Tvsoffan var för skön. Nu när jag måste gå ut kan jag inte leva utan mina promenader. Känns som om jag kvävs inomhus.
Jag vill nog våga säga att jag har bättre kondition än tidigare, men min övriga hälsa är nog densamma. Har alltid haft bra immunförsvar. Känner däremot verkligen av när jag går uppför en backe att det har blivit en klar förbättring. Jag kan hålla ett mycket högre tempo än tidigare, under hela promenaderna också. Har gått ner tre kilo sen jag köpte honom... Kul med resultat :bump:
Jag njuter nog fortfarande av dom, men jag har bara haft hund i ett halvår, det vänder nog när snön har börjat falla :angel:

Den bästa promenaden var kvällskissningsturen, när man gick ut ca en halvtimma-timma varje kväll i ur och skur vid halv 10-tiden. Tyst, lugnt och skönt samt härlig luft. Sen sov man så gott. Morgonturen var mer snabb, men man hade sina fasta rutiner och tider. Var väl ute var fjärde timma. Visst fick man motion och det var skönt. Gå ut själv och gå kan man väl göra också, men att gå ut med hundar och ha ett tyst troget sällskap med sig är underbart.

Tar minst en långpromenad på 1-2 timmar varje dag, plus 30-minuterspromenader under dagen.

En hund blir till ens bästa vän. Skillnaden från förr och nu är att jag har någon som finns för mig när jag är deppig, som jag kan prata med, gosa med osv. Plus att jag har fått mer motivation till att röra på mig och motionera!

Både ja och nej.. jag har under flera års tid haft problem med min hälsa, men visst har vovven hjälp mig både invändigt och utvändigt.

Absolut roliga! Det händer alltid nya saker på våra promenader. Vi kan koppla av, busa, springa lite, hitta på nya saker, utforska nya ställen, träffa nya folk osv. Även snabbis-promenaderna är roliga tycker jag :p

kl

Vi går minst 1.5-2 timmar per dag. Beroende på väder och hur jag mår. Vovven är inte det minsta krävande, är det dåligt väder får jag dra ut honom :angel: Vi klickertränar ett par gånger i veckan men oftast inomhus pågrund av frysnisse

Min depresion har definitivt blivit bättre sen jag fick hunden, jag känner att jag har något att gå upp till på morgonen.

Jag rör mig ju betydligt mer. Men däremot har min trötthet inte blivit bättre. Vilket jag trodde

Det är dödens tråkigt att gå här där jag bor. Men vi tar varenda chans att gå någon annanstans. Då är det väldigt roligt. Här finns det ingen skog och traska bland husen är bara roligt en liten stund

Liknande trådar

H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 469
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Jag har läst mycket här och tycker att det verkar finnas många kloka människor här. Hoppas nu på att kunna få stöd och råd i hur jag ska...
Svar
18
· Visningar
5 066
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 509
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka