Promenadkläder? (till hundägare alltså)

Red_Chili

Trådstartare
Det är visserligen bara februari, men jag längtar efter sommaren. Jag har dock ett litet problem. Vad ska jag ha på mig när jag går med hundarna i sommar?

Det är samma problem varje år. Jag vill (såklart) ha extremt bekväma och praktiska kläder. Jag vill kunna ha mobil, nycklar och bajspåsar i fickorna, eventuellt någon liten hundgodis också. Samtidigt vill jag ha korta shorts. Ju kortare de är, desto gladare blir jag. Det finns nästan ingen gräns för hur korta de får vara, men jag vill inte ha något som går längre ner än ungefär på halva låret. Sedan behöver shortsen såklart vara i något lite tåligare material också. Det vore ju trist om de perfekta shortsen blev helt utslitna efter en månad, eller gick sönder om jag råkade gå i lite trasslig skog och fastna i en buske...

Vad har ni för kläder när ni är ute och går med hundarna på somrarna? Och då tänker jag på just längre skogspromenader och liknande. (för förhöjd sommarkänsla kan ni ju lägga in bilder också, om ni känner för det :D )

Bekväma kläder och midjeväska eller fickkjol beroende på hur mycket jag ska ha med mig. Ska jag bara ha nyckel, bajspåsar, telefon och godis räcker midjeväskan. Ska dummies, kampleksak eller saker till uppletande med tar jag fickkjolen.

Och läste nu lite noggrannare att du ville ha klädtips och inte "hur-får-jag-med-mig-alla-grejer-tips". Det har jag inga...

Jag har en fickkjol (Helsitar), men känner mig inte alls bekväm i den :o Funderar på att prova en Addpocket, för att se om det kan kännas vettigare - min kötbensförsäljare säljer såna. Tycker dock dom är jäkligt dyra...

Jag har världens bästa shorts, som jag tyvärr har köpt på La Gomera i nån friluftsbutik. Men märket är Columbia, kollade lite snabbt och det finns en variant på Zalando som heter Firwood som liknar mina väldigt mycket.
Materialet är toppen, andas, torkar snabbt om det blir blött och det finns bra fickor på shortsen.

Jag brukar använda träningsväst :) Då kan man har hur korta shorts som helst.
(är ovan nämnda "look" snygg? Inte alls! Man ser förj*vlig ut :rofl:)

I år funderar jag på att köpa en apporteringsväst, pga att de är luftigare.

Add pocket har jag till alla saker, sedan brukar jag har Garden girls shorts för att få ännu mer fickor. Lite tunnare material men stretchiga, älskar kläder med stretch. Alltid Ecco sandaler, deras dyrare vandringssandaler är som att gå på moln tycker mina fötter.
Dock efter en incident med mördarsniglarbebisar som hamnade mellan tårna i somras, är jag sugen på lättare vandringsskor/ kängor man kan ha på sommaren. Har ett par salamons rejäla under vinterhalvåret.

Det är visserligen bara februari, men jag längtar efter sommaren. Jag har dock ett litet problem. Vad ska jag ha på mig när jag går med hundarna i sommar?

Det är samma problem varje år. Jag vill (såklart) ha extremt bekväma och praktiska kläder. Jag vill kunna ha mobil, nycklar och bajspåsar i fickorna, eventuellt någon liten hundgodis också. Samtidigt vill jag ha korta shorts. Ju kortare de är, desto gladare blir jag. Det finns nästan ingen gräns för hur korta de får vara, men jag vill inte ha något som går längre ner än ungefär på halva låret. Sedan behöver shortsen såklart vara i något lite tåligare material också. Det vore ju trist om de perfekta shortsen blev helt utslitna efter en månad, eller gick sönder om jag råkade gå i lite trasslig skog och fastna i en buske...

Vad har ni för kläder när ni är ute och går med hundarna på somrarna? Och då tänker jag på just längre skogspromenader och liknande. (för förhöjd sommarkänsla kan ni ju lägga in bilder också, om ni känner för det :D )
Alltså, jag hittade en en typ av magväska som likosm går att vikas in och blir som ett skärp när man inte har grejer i den. Väldigt praktisk, har för mig att det är i vattentåligt material med, TROR jag köpte den på Kjell och Co förra året :up: Så jag körde jeansshorts och "magväska".

Jag har världens bästa shorts, som jag tyvärr har köpt på La Gomera i nån friluftsbutik. Men märket är Columbia, kollade lite snabbt och det finns en variant på Zalando som heter Firwood som liknar mina väldigt mycket.
Materialet är toppen, andas, torkar snabbt om det blir blött och det finns bra fickor på shortsen.
Så fina de var, vet du hur de är i storleken?

Jag har sytt en liten axelväska i storlek typ 15x10 cm. Man får in nycklar och telefon ungefär. Och såklart snyggt tyg med stjärnor på. Har sytt med vaxat tyg som foder, så ibland har jag träningsgodis i.

Midjeväska där du kan ha alla dina grejor och sen kan du ha på dig vad du vill utan att behöva tänka på fickor.

Midjeväska är ju rätt trendigt så borde inte vara svårt att hitta någon snygg.
Har själv funderat på en sådan då jag har samma problem som du.
Ofta har jag nycklar i ett nyckelband runt halsen istället eller försöker knöa ner dom i en shortsficka och tar då bara med den viktigaste nyckeln. Ibland har jag hundväst på kroppen men den blir ju också varm riktigt heta dagar plus ser inte jättesnyggt ut.
Gillar inte att ha väskor på längre promenader då jag lätt får ont i axlarna.
Mobilen är det svåraste tycker jag. Blir ofta så att jag struntar i att ta med den...

Är det riktigt varmt ute brukar jag ha vanliga jeansshorts, en skjorta och kanske en träningsväst om jag behöver få med mig massor med saker. Annars bara vanliga typ Nordpants som jag tycker är svala.
Jag har en fickkjol, men använder den sällan eftersom jag inte tycker att den är så funktionell. Jag använder hellre väst :) Typ Hurttas lydnadsväst om jag inte behöver få med mig så mycket saker, tränar vi så har jag en jaktväst, typ sån här:
162643479-origpic-5f5a23.jpg

Jag går en del med hundarna i midjebälte sommartid, och då har jag en variant som heter typ Jägarens dragbälte, som har små väskor med plats för mobil och nycklar. Ska jag bara på en vanlig promenad lägger jag ut nycklarna hemmavid och stoppar mobilen i byxfickan.
Midjebältet:

170889.jpg

Jag har ofta ryggsäck på mig. :) Midjeväska fungerar bra med.

Inser hur smidigt jag har det :o vi bor på landet och huset är i princip aldrig låst förutom när vi är borta över natten, så jag har aldrig nycklar med. Eller bajspåsar. Telefonen har jag ibland i sidan av bh/sportbh och då är det bara godis kvar och det brukar aldrig vara problem med att få rum med det i shortsfickorna.

Jag köpte dom här på Jula, många fickor, toppen att träna hund i och även i skogen. Går att vika upp några varv och ändå ha bra fickor. Inte alls hårda och stela.

Bifogade filer

• Screenshot_2019-02-13-11-12-53.webp
    Screenshot_2019-02-13-11-12-53.webp
    45,7 KB · Visningar: 32

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
934
Senast: inverterad
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 535
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar